اخبار
میانبر افزایش صادرات غیرنفتی کشور
براساس تعریف ارائه شده از طرف سازمان توسعه تجارت ایران، شرکتهای مدیریت صادرات یکی از انواع واسطههای صادراتی هستند که نقش یک پل ارتباطی را برای کمک به بنگاههای اقتصادی در جهت ورود به بازارهای جهانی ایفا میکنند. هادی محمودی در مورد ظرفیتها و ویژگیهای شرکتهای مدیریت صادرات گفت: این شرکتها که معمولا با نامEMC شناخته میشوند، بسته به شرایط و نیاز میتوانند مدیریت تمام یا بخشی از فعالیتهای صادراتی بنگاههای اقتصادی را بهعهده گیرند؛ شرکت مدیریت صادرات (EMC) یک شرکت خصوصی کاملا مستقل است که مانند یک دپارتمان انحصاری فروش صادراتی، برای بنگاهها عمل میکند. وی افزود: یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار رونق صادرات است، به همین دلیل توسعه صادرات غیرنفتی یکی از مهمترین اهدف سیاستگذاری در بخش تجارت خارجی به شمار میرود؛ همچنین یکی از ارکان مهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی که توجه ویژهیی به آن شده، صادرات است و از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است، کاهش این درآمدها میتواند به اقتصاد ضربه وارد کند، لذا توسعه صادرات غیرنفتی یکی از بااهمیتترین حوزههای اقتصادی کشور محسوب میشود.
محمودی در ادامه به مهمترین خدماتی که شرکتهای مدیریت صادرات انجام میدهند، اشاره کرد و گفت: شناخت و توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد تقاضا در بازارهای بینالمللی یکی از مهمترین خدمات شرکتهای مدیریت صادرات است، این همان نکتهیی ویژهیی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در آغاز سال، بر آن تاکید داشتند، حضرت آیتالله خامنهیی «گسترش صادرات و طرفهای صادراتی» را یکی دیگر از الزامات رونق گرفتن تولید ملی دانسته و گفتند: گزارشی که از صادرات کشور منتشر شده نشان میدهد، صادرات ما محدود به چند کشور است که این، برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و حل این مشکل نیز نیازمند تحرک مسوولان بهویژه در بخش سیاست خارجی است.
این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: ایجاد و توسعه شرکتهای مدیریت صادرات، یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور و نیازی ملی است، لذا لازم است دولت محترم ضمن حمایت از اینگونه شرکتها، تدابیری اتخاذ کند تا شرکتهای مدیریت صادرات رتبهبندی شده، از منابع ویژه صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی خاص بهره مند شده و نیز از حمایتهای دستگاه دیپلماسی و سازمان توسعه تجارت ایران نیز در جهت استفاده از موافقتنامههای تجارت ترجیحی خاص بر اساس نوع کالای صادراتی و کشورهای عمده واردکننده آن کالا در سطح بینالمللی بهرهمند شوند. وی با ذکر این مهم که در حال حاضر، سازمان توسعه تجارت ایران گامهایی را در جهت آشنایی شرکتها با مقوله شرکتهای مدیریت صادرات برداشته است، گفت: اقدامات انجام شده در این خصوص ناکافی بوده و نیاز به تدوین و اجرای موثر برنامههای حمایتی، تشویقی و انگیزشی جهت متمایل نمودن شرکتها به این امر وجود دارد؛ به تازگی نیز برخی از این شرکتها به کمک سازمان توسعه تجارت ایران اقدام به برگزاری همایشهای رایگان درخصوص آشنایی با مقوله صادرات و برگزاری کارگاه آموزشی در این خصوص در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران نمودهاند که اقدامی درخور تحسین بوده و از این دست اقدامات باید در مراکز استانها نیز اتفاق بیفتد. محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکتهای مدیریت صادرات جهت کمک به شرکتهای تولیدی صادراتی کوچک و متوسط میتوانند، تنها بهعنوان یک نمایندگی فعالیت کنند که در این صورت در بازارهای بینالمللی بهدنبال جذب مشتری خارجی و صادرات محصولات برای صادرکننده اصلی نقش آفرینی خواهند کرد. وی گفت: لزوم حفظ بازارهای صادراتی، جلوگیری از حضور رقبا و هماهنگی مستمر تولیدات متنوع با صادرات، این ضرورت را ایجاد میکند که، شرکتهای بزرگ تولیدکننده صادراتی، یک شرکت مدیریت صادرات بصورت مستقل در کنار شرکت اصلی تشکیل دهند که صرفا بصورت مستقل در امر صادرات فعالیت کند و با بهره مندی از کادر مجرب و مسلط به مذاکرات بینالمللی اقدام به انجام تحقیقات بازار نموده و ضمن حفظ بازارهای موجود، نسبت به بازارسازی و افزایش صادرات اقدام نماید. محمودی با تاکید بر اینکه تفکیک فعالیت تولیدی و فعالیت صادراتی به شرکت اصلی کمک میکند که بصورت مستقل از معافیتها و حمایتهای قانونی بهرهمند گردد گفت: برای مثال شرکت اصلی که در مناطق کمتر برخوردار کشور به تولید مشغول است میتواند از معافیتهای مالیاتی و سایر حمایتها در این زمینه که در قانون پیشبینی شده است برخوردار گردد و شرکت مدیریت صادرات اقماری که صرفا کار صادرات محصولات تولیدی شرکت اصلی را انجام میدهد نیز، از معافیتهای صادراتی مقرر و سایر مشوقهای موجود در قانون بهرهمند خواهد شد. هادی محمودی اظهار امیدواری کرد امید است دولت ضمن رایزنی با اتحادیهها، تشکلها، اتاقهای بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات، فرهنگ ایجاد و توسعه شرکتهای مدیریت صادرات را در کشور تقویت نموده و ضمن اعطای مشوقهای هدفمند به این دسته از شرکتها، زمینه ایجاد و توسعه آنها در کشور فراهم کند.
واردات گوشت قرمز افزایش یافت
منصور پوریان رییس شورای تامینکنندگان دام زنده از افزایش واردات گوشت قرمز در بازار خبر داد و گفت: روزانه 60 تا 70 تن گوشت گرم گوسفندی جهت تنظیم بازار شب عید از استرالیا و اوراسیا وارد میشود. وی نرخ عمده هر کیلو گوشت اوراسیا را 29 هزار و 500 و استرالیا 30 هزار و 800 تومان اعلام کرد. پوریان با اشاره به فراوانی توزیع گوشت منجمد در بازار، افزود: هماکنون هر کیلو ران منجمد با نرخ 37 هزار و 500، گردن 32 هزار و 500 و سردست 37 هزار و 500 در فروشگاههای زنجیرهیی عرضه میشود. رییس شورای تامینکنندگان دام زنده با انتقاد از نرخ بالای گوشت در خرده فروشیها، بیان کرد: با وجود آنکه نرخ گوشت در عمده فروشیها از ثبات نسبی در بازار برخودار است اما در خرده فروشیها ناشی از سودجویی مغازه داران با نوساناتی در بازار روبه رو شد که با اعمال نظارتهای بیشتر، قیمتها کنترل خواهد شد. به گفته وی، با توجه به واردات گسترده گوشت گرم گوسفندی، نوسان خاصی در بازار نخواهیم داشت.