موش و گربهبازی خودروسازی و تولید بنزین
گروه انرژی
زور تولید بنزین داخلی به تولید خودروهای داخلی نمىرسد. این مخلص کلام گزارشی است که دیروز در ایسنا و در نقد تولیدات کارخانههای خودروسازی که باعث تحریک شدید تقاضای بنزین و عقب ماندن تولید آن از مصرف در ایران میشوند، نوشته شده است. مشروح این گزارش را در ادامه میخوانید.
«خودکفایی بنزین» آرزویی که سالها در دل مسوولان پرورانده شد و با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس زمزمههای تحقق آن به گوش رسید. البته نه تنها زمان دقیقی برای تحقق این کار تعیین شده بلکه به نظر میرسد، نقشه این آرزو را باید در جایی غیر از پالایشگاهها پیدا کرد.
به گزارش ایسنا، تا قبل از راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزینی که در سایر پالایشگاههای داخلی تولید میشد، پاسخگوی نیاز کشور نبود و همواره فاصله قابل توجهی بین میزان تولید و مصرف بنزین وجود داشت اما قبل از به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بیژن زنگنه، وزیر نفت نوید خودکفایی در بنزین را به مردم داد و اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۵ بود که اعلام کرد با بهرهبرداری فازهای ستاره خلیج فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.
در نهایت ۱۰ اردیبهشت پارسال با حضور رییسجمهور فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس افتتاح و اعلام شد این پالایشگاه به تنهایی معادل ۵۵ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاهها بنزین تولید میکند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱میلیون لیتر خواهد رسید؛ ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه ۱۴میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآوردههای نفتی افزوده خواهد شد.
پس از افتتاح این پالایشگاه «خودکفایی در تولید بنزین» همچنین «صادرات بنزین» رنگ دیگری به خود گرفت. در واقع هنوز از خودکفایی در بنزین اطمینانی حاصل نشده بود که پرونده صادرات بنزین گشوده شد.
در این راستا، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت: با بهرهبرداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان صادرات بنزین و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم میشود و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین میپیوندد. همچنین مجلس در اواخر سال ۱۳۹۶ اعلام کرد، مجلس در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمیگیرد که این امر نیز محقق شد و در بودجه سال ۱۳۹۷ ردیفی برای بنزین در نظر گرفته نشد.
فاز دوم ستاره خلیج فارس نیز در اواسط زمستان سال ۱۳۹۶ به مدار آمد که اعلام شد با راهاندازی آن متوسط تولید بنزین کشور به حدود ۷۸میلیون لیتر خواهد رسید. این موضوع درحالی مطرح شده که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ شاهد روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور بودیم؛ به طوریکه مصرف بنزین در ۲۸ اسفند ماه رکورد زد و به ۱۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید. البته روند رو به رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ پیشبینی نشده بود و آن طور که مسوولان اعلام کردند، رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ درحالی به 8 درصد رسید که پیشبینی 6 درصد برای آن شده بود.
مصرف بنزین هم درحالی به ۱۱۵میلیون لیتر رسید که با میزان مصرف ۸۱ میلیون لیتری، روزانه حدود ۱۵میلیون لیتر بنزین وارد میکردیم.
هر چند این رشد تصاعدی مصرف بنزین سوخترسانی به مردم را با مشکل مواجه نکرد اما به نظر میرسد، رویای خودکفایی و صادرات بنزین کمی دور از دسترس باشد. به خصوص اینکه مسوولان مختلف نفتی ازجمله وزیر نفت اخیرا از افزایش تولید و واردات خودرو در کشور انتقاد کردهاند؛ به طوری که وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه و بهرهبرداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکتهای ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به راهاندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در تولید بنزین خودکفا میشود در جمع خبرنگاران گفت: به علت تولید خودرو نیاز به بنزین افزایش مییابد بنابراین به نظر من راهحل ما در خودکفایی بنزین در کارخانههای خودروسازی است.
این صحبت درحالی از سوی وزیر مطرح شده بود که چندی پیش از آن نیز در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاهها اعلام کرده بود: درحال حاضر بیش از ۲۰میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در ایران تولید میشود و بقیه بنزین تولیدی زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرحهای پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمیتوانیم انجام دهیم. هیچ پالایشگاهی هم جز پالایشگاههای آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایهگذاری نیستند البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید میشود، یورو ۵ است.
از اظهارات وزیر این طور برداشت میشود که برای تولید بنزین نباید توقعی از پالایشگاهها داشت و چشم امید مسوولان در این زمینه به پالایشگاه ستاره دوخته شده است؛ هر چند گویا زور ستاره هم به کارخانههای تولید خودرو نمیرسد.