پرواز سوخو از فراز مجوز اوفک؟
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه سوخو قصد دارد تجهیزات امریکایی هواپیماهای خود را کاهش دهد تا برای فروش هواپیما به ایران نیازی به دریافت مجوز اوفک نداشته باشد، گفت: تکنولوژی هواپیمای سوخو بهروزتر از توپولف است و قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. به گزارش ایلنا، مقصود اسعدیسامانی درباره امضای تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو که اخیرا شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور با این شرکت امضا کردند، اظهار کرد: قراردادهای شرکتهای هواپیمایی داخلی با بویینگ و ایرباس به قوت خود باقی است، اما باید از هر فرصتی برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان استفاده کرد. وی ادامه داد: باید بپذیریم که ناوگان هوایی کشورمان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. یکی از گزینههای کاهش عمر ناوگان هوایی کشورمان هم خرید هواپیماهای سوخو است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: این شرکت روسی درصدد کاهش تجهیزات امریکایی هواپیمای سوخو است تا برای فروش آن به ایران نیازی به اخذ مجوزهای اوفک نباشد. وی افزود: قرار بر این است که بخشی از این تجهیزات از سوی شرکتهای اروپایی تامین شود تا نیازی نباشد که به دلیل استفاده از سیستمها و تجهیزات امریکایی برای فروش این هواپیماهای روسی به ایران مجوز اوفک را دریافت کنند. اسعدیسامانی درباره قیمت هواپیماهای سوخو 100گفت: بهور قطع قیمت فروش این هواپیماها متفاوت از قیمت کاتولوگ خواهد بود، چراکه یکسری از آپشنها و تجهیزات آن تغییر میکند و در ادامه مذاکرات چانهزنیهایی هم در مورد تعیین نرخ انجام میشود. وی درباره استقبال مسافران ایرانی از ورود هواپیماهای روسی به ناوگان کشورمان گفت: بهطور قطع هر هواپیمایی که وارد ناوگان کشورمان میشود، توانسته مجوزهای مورد نیاز از سوی سازمان هواپیمایی را کسب کند و در غیر این صورت سازمان هواپیمایی به هیچوجه به هواپیماهای غیر ایمن اجازه پرواز نخواهد داد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: پیش از آنکه تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو تبدیل به قرارداد شود، ایمنی و استانداردهای آن توسط سازمان هواپیمایی بررسی خواهد شد. از سوی دیگر، هواپیمای سوخو قابل مقایسه با آنتونوف و توپولفها نیست، چراکه از تکنولوژیهای بهروزتری برخوردارند. وی ادامه داد: تاکنون دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو 100 را منعقد کردند و سایر ایرلاینها هم به دنبال اجاره این مدل هواپیما هستند. در شرایطی دو ایرلاین ایرانی با شرکت روسی سوخو تفاهمنامه خرید امضا کردهاند که هفته گذشته در خبری از سوی مقامهای بویینگ اعلام شد که هواپیماهایی که قرار بوده است امسال به ایران ایر تحویل شود، تحویل نخواهد شد. گفته میشود، قرار است این هواپیماها به یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس فروخته شود. به گزارش مهر و به نقل از رویترز، روز چهارشنبه از مدیر اجرایی بویینگ، دنیس مویلنبرگ در کنفرانسی تلفنی که طی آن از درآمد ۲۳. ۴ میلیارد دلاری این شرکت در ربع اول سال خبر داد، در مورد وضعیت نامشخص آینده تحریمهای امریکا بر فروش ۱۵ هواپیمای بردبلند ۷۷۷ این شرکت به ایران که قبلا مجوز صادرات دریافت کرده بودند، سوال شد. قرار بود ۳ فروند از این هواپیماها طبق برنامه زمانبندی، امسال به ایران تحویل شوند. مویلنبرگ در پاسخ به این سوال گفت: تحویل هواپیما به ایران به صورت هماهنگ با سیاستهای دولت امریکا،به تعویق افتاده است.