تاکید اردکانیان بر مدیریت تقاضا

۱۳۹۷/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۹۶

ایلنا  روز گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو در سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور حاضر شده و مسائلی را در خصوص رویکردهای وزارت نیرو مطرح کرد. او در رابطه با ضرورت مدیریت کارآمد در صنعت آب و برق کشور اظهار داشت: اگر منابع وسیع باشند، تقاضا پاسخ داده می‌شود و بنابراین ضرورت مدیریت احساس نمی‌شود، اما مدیران زمانی کارشان موضوعیت پیدا می‌کند که بین منابع و مصارف عدم تعادل وجود داشته باشد؛ یعنی منابع محدود باشد و تقاضا رو به افزایش که در این صورت باید توزیع بهینه و با هدف مشخص صورت گیرد.  اردکانیان با بیان اینکه همانند رابطه‌یی که بین تولید و مصرف وجود دارد، عرضه و تقاضا نیز به هم مرتبط هستند، تصریح کرد: وزارت نیرو با توجه به سال‌هایی که بارش کم را تجربه می‌کنیم، مدیریت تقاضا را در دستور کار خود قرار داده است. ضمن آنکه اکنون باید برای طراحی دقیق‌تر و اجرایی شدن اهداف به مبانی تئوریک توجه بیشتری کنیم. وی با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف با مدیریت تقاضا متفاوت است،  گفت: ما به عنوان وزارت نیرو از سال ۵۳ که تامین‌کننده آب و برق بوده‌ایم به عنوان تامین‌کننده این دو کالا به جامعه معرفی شدیم. بنابراین سروکار ما با مصرف‌کننده بوده است، هرچند طبیعت آب یک طبیعت بین‌بخشی است. وی ادامه داد: با استفاده از ابزارهایی مثل کنترل قیمت و تاکتیک‌هایی که در مورد جلوگیری از هدررفت آب و انرژی نیز اعمال می‌شود، رابطه دوجانبه‌یی بین تامین‌کننده و مصرف‌کننده برقرار می‌شود. اما وقتی جمعیت افزایش می‌یابد و مصرف متنوع می‌شود، تامین‌کننده نمی‌تواند فقط با مصرف‌کننده مرتبط باشد. وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: مجموعه‌یی از سازمان‌ها از جمله وزارت جهاد سازندگی و وزارت صنعت، سازمان حفاظت محیط زیست و نظایر آن، گروهی تحت عنوان عرضه‌کنندگان را تشکیل می‌دهند که مجموعه سیاست‌هایشان از جمله راهکار تولید و تامین در یک سو قرار دارد و از سوی دیگر باید در تقاضا تاثیرگذار باشند. وی افزود: بنابراین عرضه‌کنندگان باید با مجموعه سیاست‌ها شکل‌گیری تقاضا را تحت تاثیر قرار دهند، یعنی الگوی کشت به گونه‌یی تغییر کند که تقاضا کاهش یابد. در مجموع تقاضا باید مدیریت شود و در اینجاست که ماهیت بین‌بخشی آب خودش را نشان می‌دهد.  اردکانیان با بیان اینکه اگر مفهوم مدیریت مصرف و تقاضا را به جای هم استفاده کنیم در هدف‌گذاری روی مخاطب دچار اشتباه می‌شویم، یادآور شد: ما در وزارت نیرو به عنوان تولیدکننده بخش عمده‌یی از مدیریت مصرف را سازماندهی می‌کنیم که البته جای کار دارد.