کدام فاکتورها باعث توسعه اقتصاد بینالملل میشود؟
یکی از ضروریات توسعه اقتصادی و صنعتی در هر کشوری به ضریب رقابتپذیری آن معطوف میشود. بنابر قواعد تعریف شده تنها زمانی عنصر رقابتپذیری جاری خواهد شد که کالای تولید شده برای هر دو طرف عرضه و تقاضا مقرون به صرفه باشد به تعبیر دیگر در چنین شرایطی با ارتقای کیفیت محصولات جلب رضایت حداکثری برای مصرفکننده حاصل خواهد شد و به موازات آن قیمت تمام شده حداقلی نیز در فضای رقابتپذیری اقتصاد و تولید به عنوان دو رکن شاخص برای موفقیت تولید، بستر را برای ضریب نفوذ محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و خارجی هموار میکند. عنصر رقابتپذیری جزءلاینفکی از موتور محرکه پیشرفت و توسعه اقتصادی در تمامی کشورهای صنعتی جهان محسوب میشود، امری که حصول آن حامل دستاوردهای بسیار ارزندهیی است و پویایی و طراوت را در اقتصاد کشور جاری میکند. با توجه به نامگذاری امسال تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی انتظار میرود، پیشنیازهای لازم برای حصول این امر تامین و فراهم شود و بدون تردید یکی از ضروریات تحقق شعار سال به پیادهسازی حداکثری مولفه رقابتپذیری معطوف میشود. محمدرضا اولیایی یکی از فعالان صنعتی با اشاره به لزوم پیگیری مجدانه شعار سال تا رسیدن به اهداف مرتبط به آن اظهار کرد: در این میان رقابتپذیری یکی از ارکان اساسی در تحقق امر حمایت از کالای ایرانی به شمار میرود اما به اعتقاد بنده این امر خطیر خروجی مجموعهیی از اقدامات به هم پیوسته محسوب میشود و اساسا نمیتوان انتظار داشت، مولفه اشاره شده به صورت دستوری اجرایی و عملیاتی شود. وی افزود: رقابتپذیری در عرصههای اقتصادی و صنعتی کشور زمانی محقق میشود که شاهد رونق و شکوفایی کسب وکار و فعالیتهای تولیدی و صنعتی باشیم زیرا در فضایی که ما بهازای فعالیت اقتصادی و تولیدی، منافع و سود لازم و کافی برای فعالان حوزه مذکور حاصل نشود بالطبع ظهور و بروز رقابتپذیری محلی از اعراب نخواهد داشت.
این فعال صنعتی و تولیدی بیان کرد: برای تجلی رقابتپذیری به معنای واقعی کلمه باید تمامی آحاد جامعه ایفای نقش کنند و این ضرورتی است که با کارکرد صحیح دستگاههای ذیربط و سیاستگذار در بخشهای صنعتی و اقتصادی، احساس مسوولیت تولیدکننده و تلاش برای ارتقای کیفی محصولات خود، فرهنگسازی فراگیر در سطح جامعه برای ترویج روحیه حمایت از کالای ایرانی با خرید تولیدات داخلی و اجتناب از تهیه محصولات خارجی، مقابله با قاچاق کالا و واردات بیرویه، تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی، اصلاح سیستم مالیاتستانی، بهبود فضای کسب وکار محقق خواهد شد. اولیایی گفت: فارغ از این الزامات تعیینکننده و اثربخش نمیتوان از نقش نافذ خصوصیسازی به سادگی گذشت و تردیدی وجود ندارد که در تمامی جوامع توسعه یافته که مولفه رقابتپذیری با ضریب مطلوبی جاری است، قواعد خصوصیسازی به معنای واقعی کلمه پیادهسازی شده است زیرا یکی از اهرمهای شاخص رقابتپذیری با کارکرد صحیح و پویایی بخش خصوصی تامین و فراهم خواهد شد.
نقش خدمات پس از فروش
رضا شیوا، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران نیز معتقد است خدمات پس از فروش نقش موثری در ایجاد رغبت و جذابیت هر چه بیشتر در خرید کالای ایرانی ایفا میکند. (به واقع هر کالا و محصولی که از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار است اطمینان خاطر لازم را در اذهان جامعه هدف و مخاطبان آن محصول نسبت به استفاده کافی از کالای خریداری شده، ایجاد میکند زیرا در چنین شرایطی مشتری به این جمعبندی میرسد که در صورت بروز خرابی و نقصان در کالای مورد نظر با خدمات پس از فروش مناسب از مزیت رفع نارساییهای احتمالی برخوردار خواهد شد و فراتر از آن زمانی که یک کالا را خدمات پس از فروش مناسب پوشش میدهد قاعدتا از ضریب کیفی مناسبی نیز برخوردار خواهد بود زیرا برای کارخانه یا مرکز تولیدکننده کالا مقرون به صرفه نخواهد بود که به طور مرتب شاهد ارجاع و بازگشت تولیدات خود برای رفع خرابیهای احتمالی باشد.) از نظر شیوا (عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تهران) در حمایت از کالای ایرانی باید به این مولفه توجه شود که پشتیبانی از تولیدات داخلی، بسترساز رانت یا انحصار نشود بلکه باید رقابت سالم سرلوحه تولیدکنندگان قرار گیرد در غیر این صورت احتمال اینکه افراد و گروههای سودجو در سایه حمایتها و پشتیبانیهای لحاظ شده درصدد منافع و اهداف شخصی و غیرسالم خود باشند، دور از ذهن نخواهد بود.
رقابتپذیری تولیدات داخلی
فرشید سیمبر، کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم افزایش تولیدات در عرصه کشاورزی و صنعتی به عنوان یکی از مولفههای اثرگذار در تامین معیشت اقتصادی جامعه گفت: این امر در سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. وی در ادامه عنصر رقابتپذیری را از منظری دیگر مورد تحلیل قرار میدهد و به زعم این کارشناس اقتصادی، حصول رقابتپذیری میان محصولات داخلی با کالاها و اقلام تولید شده خارجی زمینه شکوفایی اقتصادی کشور را فراهم میکند. همچنین مهدی فتحا... پژوهشگر بازرگانی میگوید: برای اندازهگیری شاخص رقابتپذیری جهانی، فاکتورهای تاثیرگذار بر رقابتپذیری به 12گروه تحت عنوان ارکان رقابتپذیری تقسیم شدهاند که نهادها، ثبات در حسابهای دولتی، زیرساختها، بهداشت و آموزش ابتدایی، آموزش عالی و حرفهیی، کارایی بازار کالا، کارایی بازار نیروی کار، پیشرفته بودن بازار مالی، آمادگی تکنولوژیک و... از نمونههای آن به شمار میرود.
وی میگوید: اگر سازمانی بخواهد در شرایط رقابتی، خود را حفظ کند باید در عرصه توانمندسازی به تقویت خود بپردازد.