برنامه 10 ساله برای کاهش تلفات جادهای
مهرداد تقیزاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با برنامهریزیهای صورت گرفته ظرف یک برنامه ۱۰ساله این وزارتخانه تلاش خواهد کرد، تعداد تلفات رانندگی کاهش پیدا کند. این طرح در جریان ابلاغ سند استراتژی حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی صورت میگیرد.
مهرداد تقیزاده دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد: استراتژی حمل و نقل ایران که از سوی وزیر راه و شهرسازی در ۲۶ اردیبهشت امسال ابلاغ شده با هدف نهایی کردن اهداف و برنامهریزیها در این عرصه ارائه شده است که البته شرط اصلی رسیدن آن به اهداف در نظر گرفته شده، اجرای این استراتژی از سوی تمام دستگاههای مرتبط با این بخش است. وی با بیان اینکه میزان تخصیص بودجه به بخشهای مختلف حمل و نقل باید براساس اهداف و اولویتها باشد، تصریح کرد: وقتی ما از لزوم توسعه ریلی سخن میگوییم، نمیتوان انتظار داشت که همچنان در حوزه جاده اصلیترین برنامهریزیها صورت گیرد یا زمانی که از مبارزه با خودرومحوری سخن گفته میشود، نمیتوان انتظار داشت با افزایش تولید خودروهای شخصی این روند اصلاح شود. این درحالی است که هر چه ما به افزایش تعداد خودروهای شخصی فکر میکنیم در مقابل تولید اتوبوس و حتی واگنهای قطار تغییری پیدا نمیکند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات استراتژی حمل و نقل وزارت راه تصریح کرد: طبق برنامهریزیها در این سند ۹۴ اقدام پیشبینی شده که از این تعداد بیشتر از ۴۰ برنامه در دستور کار قرار گرفته و مابقی در آینده اجرایی میشود. ما باید طوری برنامهریزی کنیم که حمل و نقل عمومی با محوریت قطار سپس هواپیما بودجه دریافت کند و در مرحله پایانی به جاده برسیم زیرا در این حوزه نیاز به تغییر و تحولات جدی وجود دارد.
به گزارش ایسنا، تقیزاده بالا بودن تعداد تلفات جادهیی را یکی از اصلیترین دغدغهها برای کاهش نفوذ این بخش در حمل و نقل عنوان کرد و گفت: هر چند از سال ۱۳۸۴ که میزان تلفات جادهیی به ۲۵هزار نفر رسیده بود، رقم کاهش یافته اما با توجه به برخی عوامل ما پیشبینی کردیم که در سال ۱۳۹۶ تعداد تلفات جادهیی افزایش پیدا کند که آمارها حاکی از رشد 1.7درصدی آن است.
به گفته وی، تلاش شده برای کاهش این تلفات نقشه راهی در دستور کار قرار گیرد که در استراتژی حمل و نقل مورد ارزیابی قرار گرفته و میتواند ظرف ۱۰سال حداقل ۷۰۰۰نفر از تلفات رانندگی در ایران را کاهش دهد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی پایین بودن نرخ سوخت را یکی دیگر از دلایل بالا بودن میزان تلفات رانندگی دانست و افزود: در ایران با توجه به نرخ سوخت فعلی میتوان رابطهیی مستقیم میان بالا رفتن نرخ و کاهش تلفات در نظر گرفت. پژوهشها نشان میدهد در کشورهایی که نرخ سوختشان از ما بالاتر است، تعداد تلفات آنها به همان میزان کمتر شده و بالعکس در کشوری که سوخت ارزانتری دارد، تلفات بالاست. از این رو یکی از مسائلی که میتواند به کاهش تلفات کمک کند، بالا رفتن قیمت سوخت خواهد بود.
به گفته تقیزاده در بسیاری از کشورهای دنیا به جای آنکه قیمت خودرو را بالا ببرند، هزینه استفاده از آن را افزایش میدهند این درحالی است که در ایران تاکنون روشی عکس این موضوع اتفاق افتاده و همین مساله باعث بالا رفتن تلفات رانندگی در کشور شده است. وی اظهار کرد: این امید وجود دارد که با اجرایی شدن استراتژی حمل و نقل از یک سو اولویتهای حمل و نقل به بخشهایی حرکت کند که در سندهای بالادستی نظام به آنها تاکید شده و از سوی دیگر امیدواریم که با برنامهریزیهای صورت گرفته میزان تلفات رانندگی کاهش یابد که البته این موضوع یک برنامه بلندمدت نیاز دارد که باید سالها روی آن کار کرد.
افزایش 3 درصدی تلفات جادهای
معاون وزیر راه و شهرسازی در همین حال با بیان اینکه در برنامه مبارزه با خودمحوری باید قیمت سوخت افزایش و تعرفه ورود خودرو کاهش یابد، گفت: در سال گذشته تعداد تلفات جادهیی ۳درصد افزایش یافت.
به گزارش ایلنا، تقیزاده با بیان اینکه تضمین استراتژیهای حمل و نقل باید توسط سازمانهای مرتبط به اجرا برسد، گفت: وقتی از مبارزه با خودرومحوری و رشد حمل و نقل عمومی حرف میزنیم نباید در این شرایط تولید خودرو افزایش یابد.
او با اشاره به افزایش تولید تعداد خودروهای سواری اظهار کرد: درحالی که هدف ما توسعه حمل و نقل عمومی است شاهد افزایش تولید تعداد خودروهای سواری هستیم و در عین حال آمارها نشان میدهد که تولید اتوبوسهای بینشهری و درونشهری درحال کاهش است که این یک فاجعه محسوب میشود. وی با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از مشکلات حمل و نقل جادهیی اعم از سوانح و کاهش کشتهها و تصادفات گفت: هر بار که به سمت کاهش قیمت سوخت حرکت کردیم، موانع بسیار زیادی پیش روی ما قرار گرفت و این طرح محقق نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژیهای حمل و نقلی ایران ۱۸۰درجه با استراتژیهای حمل و نقلی کشورهای پیشرفته مغایرت دارد، گفت: در کشورهای پیشرفته قیمت خودرو ارزان است و هزینه استفاده از آن گران است اما در ایران شاهد آن هستیم که قیمت خودرو بالاست و قیمت سوخت بسیار پایین است. البته اصلاح این استراتژی در اختیار ما و دولت نیست و این بخش در مجلس و حتی نهادهای امنیتی دنبال میشود.
تقیزاده افزود: در کشورهای پیشرفته نرخ بیمه بر مبنای پیمایش محاسبه میشود به این معنا هر خودرویی که تردد و پیمایش بیشتری داشته باشد به دلیل ایجاد آلایندگی بیشتر و استهلاک در جادهها باید بیمه بیشتری بپردازد اما در ایران اینگونه نیست.
وی تاکید کرد: باید سیاست افزایش قیمت سوخت در قبال کاهش تعرفههای ورود خودرو را دنبال کنیم. در حوزه تدوین استراتژیهای حمل و نقل ۹۴ اقدام پیشبینی شده که در حال حاضر ۴۴ اقدام در حال اجراست و ۵۰ اقدام جزو برنامههای آتی در این سند است.
وی با اشاره به دیگر عملکرد این سند در بخش حمل و نقل گفت: از دیگر موضوعات مکانیابی هابهای لجستیک در کشور است که حدود ۵۰ مرکز با یک مدل ریاضی انتخاب شدهاند.