اخبار
تبریک وزیر به اجرای قانون حفاظت از اطلاعات در اروپا
مهر| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در پیامی توییتری اجرای قانون حفاظت از اطلاعات شخصی در اتحادیه اروپا را تبریک گفت و از انتظار برای تصویب چنین لایحهیی در ماههای آتی در ایران خبر داد.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در پیامی توییتری اجرای قانون GDPR در اتحادیه اروپا را تبریک گفت.
قانون کلی حفاظت از اطلاعات (GDPR) بخشی از قوانین اتحادیه اروپا درباره حمایت از حریم شخصی تمام افراد ساکن در این اتحادیه است. همچنین این قانون شامل صادرات اطلاعات شخصی به خارج از اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در این پیام نوشت: به اتحادیه اروپا برای اجرای قانون GDPR تبریک میگویم، یک قانون جامع برای حفاظت از اطلاعات! من نیز در ماههای آتی منتظر تصویب لایحه حفاظت از اطلاعات و مذاکرات سازنده با اتحادیه اروپا درباره کمکهای متقابل قانونی و فنی هستم.
آموزش عمل جراحی با واقعیت مجازی
دیجیتال ترندز| در پروژهیی در یک دانشگاه فرانسوی، از واقعیت مجازی کمک گرفته شده تا دانشجویان پزشکی بتوانند روی اجساد مجازی فتورئالیستی عمل جراحی انجام دهند.
جراحان برای آموزش عملهای جراحی باید روی اجساد تمرین کنند. متاسفانه این درحالی است که هر روز تعداد بیشتری برنامههای مخصوص پزشکان و پرستاران اجرا میشود و از سوی دیگر کمبود اهدای اعضا و جسد به این بخش فشار میآورد. در همین راستا در دانشکده پزشکی Montpellier در فرانسه پروژهیی با همکاری Artec3D و شرکت ارزیابی پزشکی
IMA Solutions اجرا میشود که در آن با استفاده از آخرین فناوریهای اسکن سه بعدی و واقعیت مجازی اجسادی مجازی فتورئالیستی ساخته میشود که به دانشجویان و افراد حرفهیی میآموزد بطور واقعی عمل جراحی را انجام دهند. این ابزار را میتوان به یک اپلیکیشن تبدیل کرد که قرار است در ۲۰۱۸ عرضه شود. محمد عکاری و گویلام کپتیر ۲ جراح دانشگاه مذکور ایده اولیه برای ابداع یک اپلیکیشن واقعیت مجازی را ارائه کردند تا دانشجویان پزشکی بتوانند اعمال جراحی را در واقعیت مجازی انجام دهند. در این اپلیکیشن دو حالت «اجرا» و« آزمون» (مخصوص استادان) وجود خواهد داشت. در وضعیت اجرا کاربر میتواند بخشی از یک آناتونی را انتخاب کرده و اطلاعاتی درباره چگونگی اعمال چاقو در این منطقه دریافت کند. در وضعیت آزمون دانشجو باید به سوالاتی پاسخ و قابلیتهای جراحی خود را نشان دهد. هنگامی که کاربر در حالت آزمون قبول شود، او تجربه کافی برای انجام عمل روی یک جسد واقعی را خواهد داشت.
عرضه «آیفون۹» با تراشههای ۷ نانومتری و عمر باتری طولانی
میرور| یکی از نقاط ضعف مدلهای مختلف گوشی آیفون این است که عمر باتری آن برای یک روز استفاده هم کافی نیست، اما ظاهرا اپل در تلاش برای حل این مشکل است.
منابع مطلع میگویند شرکت اپل برنامهریزی برای تولید مدلی تازه از گوشی آیفون را آغاز کرده و تولید پردازنده مرکزی آن را به شرکت تایوانی Semiconductor Manufacturing سپرده است.
در این گوشی برای نخستین بار از پردازندههای
۷ نانومتری استفاده خواهد شد. پردازندههای مرکزی که تا به حال در آیفون مورد استفاده بودهاند همگی ۱۰ نانومتری بودهاند. استفاده از این پردازندهها بر سرعت و توان پردازش آیفون به میزان چشمگیر میافزاید.
گفته میشود اپل در سال ۲۰۱۸ سه مدل آیفون تازه را روانه بازار خواهد کرد. دو مدل از این گوشیها دارای نمایشگرهای 6.5 و 5.8 اینچی OLED بوده و تراکم پیکسل آنها به ترتیب به ۵۰۰ و ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ میرسد. اما گوشی سوم با نمایشگر السیدی 6.1 اینچی تولید میشود تا قیمت تمام شده آن پایینتر باشد.
پردازندههای ۷ نانومتری اپل احتمالا A۱۲ نام خواهند گرفت و در هر سه آیفون تازه تولیدی سال ۲۰۱۷ نصب خواهند شد. انتظار میرود آیفونهای تازه اپل در شهریور ماه در دسترس علاقهمندان قرار بگیرند.
«گوگل» از «آمازون» جلو زد
ورج| برای نخستین بار اقتدار و تسلط آمازون بر بازار بلندگوهای هوشمند شکسته شد و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ گوگل موفق شد بلندگوهای هوشمند بیشتری در مقایسه با آمازون به فروش برساند.
بررسیهای موسسه کانالیس نشان میدهد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ بیش از 3.1 میلیون بلندگوی گوگل هوم در بازار به فروش رسیده است. اما این رقم طی مدت یادشده در مورد بلندگوی اکوی آمازون تنها 2.5 میلیون واحد بوده است.
شرکت آمازون نخستین شرکتی بود که ایده تولید بلندگوهای هوشمند با قابلیت دریافت فرامین صوتی را عملیاتی کرد تا کاربران با صدای خود قادر به خرید کالا، پی بردن به وضعیت آب و هوا و اخبار و غیره باشند. اما رقبای این شرکت به سرعت از ایده یادشده برای تولید محصولات مشابه بهره گرفتند. در حال حاضر آمازون هنوز رتبه اول را در بازار تولید بلندگوهای هوشمند در اختیار دارد، هر چند گوگل با فاصله نزدیکی و با سرعت بالا در حال تعقیب آمازون است. این دو شرکت به همراه اپل در مجموع 4.1 میلیون واحد بلندگوی هوشمند را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ در امریکا به فروش رساندهاند. بعد از این کشور که برترین بازار بلندگوهای یادشده است، چین و کره جنوبی با فروش به ترتیب 1.8میلیون و ۷۳۰هزار واحد بلندگوی هوشمند در رتبههای دوم و سوم هستند.