بهبود روند اطلاع‌رسانی ناشران و کاهش تخلفات

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۶۰

سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران (Alarm Center) در مدت کوتاه پس از راه‌اندازی، روند اطلاع‌رسانی ناشران را به نحو چشمگیری بهبود داده است. حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این مطلب عنوان کرد: بررسی‌ها از زمان اجرایی شدن سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران نشان می‌دهد، متوسط میزان تاخیر در افشای اطلاعات «گزارش عملکرد ماهیانه» از 3.6 روز در دی‌ماه 1396 به 0.9 روز در فروردین‌ماه 1397 کاهش یافته که نشان‌دهنده بهبود 75درصدی در عملکرد اطلاع‌رسانی ناشران در این خصوص بوده است. به گزارش سنا، وی افزود: از زمان آغاز به کار این سامانه در دی‌ماه گذشته تاکنون حدود 4500 پیامک به مدیران ناشران ارسال شده که 89درصد از نوع هشدار در خصوص اعلام مواعد اطلاع‌رسانی ناشران و 11درصد از نوع پیامک‌های اخطار در خصوص تخلفات اطلاع‌رسانی ناشران بوده است. همچنین 64درصد از پیامک‌های‌ ارسال شده مربوط به ناشران بورسی و 36درصد مربوط به ناشران فرابورسی بوده است. وی اظهار داشت: این سامانه به گونه‌یی طراحی شده که چند روز پیش از پایان مهلت الزامات اطلاع‌رسانی ناشران مطابق با «دستور‌العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان» از طریق ارسال پیامک به مدیران ناشر هشدار لازم را در این خصوص به مدیران مربوط ارسال می‌کند. همچنین سامانه مذکور در صورت تخلف از الزامات اطلاع‌رسانی، موارد را در قالب یک پیامک اخطار به مدیران مربوط اعلام می‌کند. امیری افزود: با توجه به اهمیت مباحث شفاف‌سازی و توجه به مبحث تقارن اطلاعاتی طی سال‌های گذشته مقررات متعددی تدوین و عملیاتی و به موضوع مسوولیت مدیران در حوزه اطلاع‌رسانی و افشای اطلاعات مهم توجه شده است.   وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر برخوردهای انضباطی با متخلفان از مقررات در قالب رسیدگی به تخلفات صورت گرفته است، گفت: آسیب‌شناسی موضوع برخورد با تخلفات نشان می‌دهد که بخش عمده‌یی از تاخیرها و عدم اطلاع‌رسانی ناشران مربوط به عدم آگاهی مدیران از مقررات بوده و در کنار معدود مدیرانی که تجری به تخلف داشته یا با اهداف خاص از مقررات تبعیت نمی‌کنند، اکثر قریب به اتفاق مدیران شرکت‌ها نتوانسته‌اند ساز و کار مناسبی را در شرکت‌های خود برای نظام اطلاع‌رسانی شفاف فراهم کنند و همین امر باعث تخلف و جرایم نقدی اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها شده است. امیری تاکید کرد: با توجه به نکات فوق‌الذکر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اهداف پیشگیرانه و جلوگیری از بروز تخلف آموزش و اطلاع‌رسانی هشداری را در برنامه کاری خود قرار داد. در رابطه با آموزش مدیران، بورس‌ها موظف به طراحی برنامه‌های آموزشی خاص مدیران برای آشنایی بیشتر اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها شده‌اند و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اقدام به راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران کرده است.  معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران با هدف بهبود روند اطلاع‌رسانی ناشران و آگاهی هیات‌مدیره ناشران از وظایف اطلاع‌رسانی ناشر و تخلفات اطلاع‌رسانی مدیران اجرایی از اواخر سال گذشته راه‌اندازی شده است. وی اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه مذکور نافی مسوولیت مدیران در اجرای به‌موقع الزامات اطلاع‌رسانی ناشران نبوده و عدم دریافت پیامک‌های ارسالی به هر دلیل، مبنایی برای عدم ایفای مسوولیت اطلاع‌رسانی مدیران ناشران، مطابق مفاد ماده 2 «دستور‌العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان» نخواهد بود. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد که راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی پیامکی به ناشران ضمن بهبود روند اطلاع‌رسانی ناشران منجر به کاهش تخلفات ناشران در حوزه رعایت الزامات اطلاع‌رسانی شده و نهایتا به ارائه اطلاعات شفاف و به‌موقع به استفاده‌کنندگان اطلاعات در حوزه بازار سرمایه کمک کند.