«گوگل» ارزشمندترین برند جهان شد
اینسایدر
بر اساس آخرین آمار منتشر شده، شرکت گوگل ارزشمندترین برند جهان شناخته شد.
شرکت گوگل که زیرمجموعه شرکت مادر آلفابت است، بالاخره توانست شرکت سختافزاری و معروف اپل را شکست بدهد و با ارزش ۳۰۲ میلیارد دلار بالاتر از جایگاه اپل با ارزش ۳۰۱ میلیارد دلار بایستد و لقب ارزشمندترین برند جهان را به خود اختصاص دهد.
این اعداد و ارقام توسط شرکت تحقیقاتی برند زی (BrandZ) گردآوری شده و به دست آمده است؛ این شرکت، رتبهبندیهای صورت گرفته برای برندهای مختلف را بر اساس جذب درآمد خالص هر برند برای شرکت مادر خود انجام میدهد. این سبک از ارزشگذاری ارزش خالص هر برند را مشخص میکند که نشان میدهد چه برندهایی تاثیرگذارتر از بقیه رقبای خود عمل کردهاند.
با وجود فاصله بسیار کم و رقابت تنگاتنگ گوگل و اپل، برندهای دیگر با فاصلههای نسبتا زیادی از این دو رقیب دیرینه در فهرست با ارزشترین برندهای جهان جای گرفتهاند.
شرکت آمازون با ارزش حدودا ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با ۲۰۱ میلیارد دلار به ترتیب در جایگاههای سوم و چهارم این فهرست قرار گرفتهاند. پس از آن، برند چینی تنست – مالک پیامرسان وی چت – با ارزش ۱۷۹ میلیارد دلار، فیس بوک با ارزش ۱۶۲ میلیارد دلار، شرکت پرداخت ویزا (visa) با ارزش 146 میلیارد دلار، شرکت مک دونالد با ارزش 126 میلیارد دلار، برند چینی علی بابا با ارزش ۱۱۳ میلیارد دلار، اپراتور AT&T با ۱۰۶ میلیارد دلار نیز به ترتیب رتبههای پنجم تا دهم این جدول را از آن خود کردهاند. این 10 برند تنها شرکتهایی بودند که توانستند به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دست یابند. این اعداد و ارقام به وضوح نشاندهنده رشد و افزایش روزافزون و بیسابقه شرکتهای چینی و رقابت تنگاتنگ آنها با غولهای تکنولوژی امریکایی است.
این شرکت در بیانیهیی اعلام کرده است: امسال نخستین سالی بود که برندهای غیرامریکایی رشد بسیار سریعتر و بهتری نسبت به رقبای امریکایی خود داشتند. این بدان معناست که ۱۴ برند چینی وارد فهرست ۱۰۰برند ارزشمند جهان شدهاند و ارزش مجموع ۱۰برند برتر چینی رشدی ۴۷درصدی داشته که در مقایسه با ۱۰برند برتر امریکایی دو برابر بوده است.
ارزش شرکتهای چینی علی بابا که یکی از بزرگترین پلتفرم فروشگاه خردهفروشی در جهان را داراست، با ۹۲درصد ریال تنسنت با ۶۵درصد، آمازون با ۴۵ درصد رشد داشتهاند.
این درحالی است که برند جنرال الکتریک بیشترین سقوط در ارزش را تجربه کرده است. یکی دیگر از غولهای رایانه IBM با 6درصد کاهش و اپراتور ورایزون با 5درصد کاهش نیز دچار سقوط شدید و قابل توجهی در ارزش برند خود شدهاند.