حجم تجارت با قطر ناچیز است
رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران حجم مبادلات تجاری ایران را با وجود مزیتهای جغرافیایی و فرصت پیش آمده طی چالش قطر با کشورهای عربی همسایه در یکسال اخیر، متناسب با ظرفیتهای تجاری دو کشور ندانست و گفت: صادرات ما به قطر قبل از تنش این کشور با کشورهای همسایه حدود 70 تا 80 میلیون دلار بود و بعد از آغاز بحران قطر با کشورهای عربی تا پایان سال 96 حجم صادرات ما به 250تا 260میلیون دلار رسید.
عدنان موسی پور افزود: هرچند در این مدت رشد صادرات ما به قطر چشمگیر بوده اما نباید فراموش کرد که این رقم در تجارت بینالملل و مقایسه با سایر شرکای تجاری قطر رقم ناچیزی است؛ هرچند این حرکت یک شروع خوب به حساب میآید اما واقعیت این است که صادرات ما به نسبت سایر کشورها عدد قابل توجهی نیست و نباید مسحور اعداد و ارقام شد.
وی به مشکلاتی چون عدم رعایت استانداردهای بستهبندی، کمبود زیرساختهای حمل و نقل و موانع بانکی در از دست دادن فرصت طلایی صادرات به قطر اشاره کرد و گفت: ما در رقابت با سایر کشورها در حوزه صادرات بازار را واگذار کردهایم و رتبه نوزدهم بین صادرکنندگان کالا به این کشور به هیچ عنوان با موقعیت و توان صادراتی کشور همخوانی ندارد و باید برای رفع مشکلات موجود در این مسیر به صورت جدی چارهاندیشی کرد. وی مشکلات صادرات به قطر را در دو بخش دستهبندی کرد و گفت: بخشی از مشکل مرتبط به کل صادرات کشور میشود؛ سیاستهای دولت به اندازه کافی مشوق صادرات و تولید صادرات محور نبوده است. از طرفی نباید فراموش کرد که ما در بازار قطر تنها نیستیم و رقبایی چون ترکیه و کشورهای اروپایی در بخشهایی از بازار قطر راه پیدا کردهاند که ما به هیچ عنوان ناتوانستهایم ورود پیدا کنیم؛ به عنوان مثال عملا در بخش محصولات کشاورزی از ترکیه عقب افتادهایم و تنها میتوانیم در حوزه مصالح ساختمانی مدعی حضور موثر در بازار قطر باشیم.
موسیپور اذعان کرد از مهمترین مسائل موجود در رابطه با عدم توفیق در بازار قطر نداشتن یک دیپلماسی اقتصادی واحد برای صادرات به این کشور است؛ متاسفانه هر ارگان، استان و اتاق بازرگانی به سبک خود در این حوزه تصمیمگیری میکنند و گاهی با یکدیگر به رقابت میپردازند؛ این تکثر در تصمیمگیریها مانع دستیابی به هدف در بازار قطر میشود. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر از سفر سی هیات تجاری از ایران به قطر در سال گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه به جرات میتوان اعلام کرد که بیش از 80درصد ملاقاتهای انجام شده دستاورد ملموس و قابل اعتنایی را به دنبال نداشته است.
موسی پور اذعان داشت: اتاق ایران و قطر این ظرفیت را دارد که محور دیپلماسی واحد در رابطه با قطر باشد و مشکلات موجود در این رابطه را به سرعت حل کند؛ این اتاق از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه به صورت رسمی درخواست نموده که اتاق مشترک ایران و قطر را به عنوان نهادی واحد برای این منظور معرفی کند تا همه صادرکنندگان با نام ایران و برای معرفی کالای ایرانی در بازار قطر وارد این عرصه شده و در راستای تقویت برند تجاری کشور گام بردارند.
به گزارش اگزیم نیوز براساس تازهترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه نخست سال جاری در این مدت ۲۱۶هزار و ۵۸۵ تن کالا به ارزش ۴۷میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزنی 1.15درصد و از لحاظ ارزش 0.65درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل میشود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافتکننده کالا از ایران در رتبه ۱۹ قرار میگیرد.
این درحالی است که در دو ماهه نخست سال گذشته ۱۳۱هزار و ۸۱۴ تن کالا از ایران به قطر صادر شده بود که ارزش آن تنها 8 میلیون و ۸۹۹ هزار دلار بوده و صادرات ایران به قطر در مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 0.74درصد و از لحاظ ارزش 0.14درصد از کل صادرات انجام شده در مدت یاد شده بود.
به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به قطر در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۶۴ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۴۳۵درصد افزایش یافته است.