موتورسیکلتهای کاربراتوری به کام واردکنندگان؛ به ضرر مردم
در پی درخواست وزارت صنعت و وزارت کشور برای صدور مجوز جدید برای پلاکگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری، یک کارشناس حوزه آلودگی هوا تاکید کرد: تولید موتورهای کاربراتوری نه به نفع اجتماع و نه به نفع اقتصاد کشور است بلکه تنها باعث سود میلیاردی واردکنندگان قطعات موتور میشود. بر اساس مصوبه هیات وزیران مبنی بر «توقف تولید و شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال ۹۵» اقدام به تولید این دستگاه فوق آلاینده تخلف به حساب میآید اما با وجود این مصوبه روشن و عمر دو سال و چند ماهه آن و در شرایطی که صنعت کشور باید در جهت تولید موتورسیکلتهای انژکتوری یورو۳ و حتی یورو۴ تلاش کند، تعدادی از شرکتهای سازنده موتورسیکلت، خواستار صدور مجوز شمارهگذاری ۱۰ هزار دستگاه «موتورسیکلت کاربراتوری» شدهاند.
مهدی دوزندگان که طی چند ماه گذشته بارها نسبت به روند تولیدات صنعتی کشور اعتراض داشته است و پیش از این هم نسبت به آلودگی ناشی از موتورهای کاربراتوری هشدار داده بود ضمن اعتراض به درخواست صدور مجوز شمارهگذاری ۱۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری اظهار کرد: تولید مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری به عنوان یک دستگاه فوق آلاینده به نفع اجتماع و اقتصاد کشور نیست بلکه تنها منفعت واردکنندگان قطعات را تضمین میکند و درست نیست که برای قانونشکنان سیاست تشویقی در نظر گرفته شود. او با تاکید بر اینکه صدور مجوز برای تولید مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری به ضرر اجتماع است، گفت: باید بانیان این پیشنهاد توضیح دهند که ارائه فرصت مجدد به شرکتهای موتورسیکلتسازی که صریحا قانونشکنی کردهاند و مصوبه دولت را زیر پا گذاشتهاند، چه نفعی دارد؟ و چه کسی از این فرصت مجدد سود میبرد؟این فعال حوزه محیط زیست در مورد آسیبهای زیست محیطی موتورسیکلتهای کاربراتوری اظهار کرد: با یک محاسبه سرانگشتی میتوان فهمید که اگر این ۱۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری وارد بازار شوند و برای 5سال حدود ۱۰۰هزار کیلومتر پیمایش کنند، اضافه انتشار آلودگی این ناوگان نسبت به نوع انژکتوری بالغ بر ۱۴۰هزار تن خواهد بود بنابراین شمارهگذاری مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری به نفع اجتماع نیست و بالعکس سلامتی شهروندان را بهشدت تحت تاثیر قرار میدهد.
دوزندگان با اشاره به اینکه من از توجیه وزارت صنعت مبنی بر بیاطلاعی برخی سازندگان موتورسیکلت از مصوبه ممنوعیت شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری تعجب میکنم به ایسنا گفت: مدتها از ابلاغ این مصوبه دولت میگذرد و ممنوعیت «شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری» برای همگان روشن است. حال چطور ادعا میشود که عدهیی از آن بیخبر بودند. به همین علت باید برای همگان روشن شود که فرصت مجدد به این قانون شکنان چه نفعی و برای چه کسی دارد؟ او در ادامه در پاسخ به این موضوع که وزارت صنعت اشتغال و مسائل کارگری را دلیلی برای ضرورت صدور مجوز پلاکگذاری مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری دانسته است، گفت: شمارهگذاری مجدد موتورهای کاربراتوری به نفع اشتغال و تولید هم نیست.