الزام حضور مددکاران اجتماعی در مدارس
برخی اتفاقات ناگوار در مدارس، لزوم توجه به آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان و حضور مددکار اجتماعی در مدارس را بیشتر کرده است.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: به جای راهاندازی اورژانس اجتماعی در آموزش و پرورش که باعث بیاعتمادی به مدارس میشود باید زمینه حضور مددکاران اجتماعی را در مدارس فراهم کنیم.
حسن موسوی چلک در مورد راه اندازی اورژانس اجتماعی در مدارس گفت: با توجه به اتفاقاتی که چندی قبل برای دانشآموزان یکی از مدارس رخ داد، مساله وجود آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش برای خانوادهها و مسوولان و اندیشیدن راه چارهیی برای کاهش آسیب در مدارس جدیتر شد و در همین راستا برخی از مسوولان به فکر راهاندازی اورژانس اجتماعی در آموزش و پرورش افتادند، این در حالی است که این وزارتخانه اورژانس نمیخواهد و نباید یک اتفاق را به کل مدارس جامعه تعمیم داد.
او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت روان است، گفت: ارتباط دانشآموزان و خانوادههای آنها با مدرسه، ارتباط اولیا با معلمان و خود دانشآموزان با هم سه ضلعی هستند که با ارتباط موثر و مستمر میتوانند نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی داشته باشند و خانوادهها با اطمینان فرزند خود را به مدرسه ببرند، چراکه مدرسه سالمترین محیط است.
رییس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: در سیاستهای آموزش و پرورش به افزایش مهارتهای اجتماعی و پیشگیری تاکید شده اما نسبت دادن این محیط اجتماعی تاثیرگذار به یک محیط آسیبزا و تدوین برنامههای غیرکارشناسی برای مداخله در آسیبهای این وزارتخانه جفا در حق آموزش و پرورش است. چلک اظهار کرد: اینکه بخواهیم در آموزش و پرورش اورژانس اجتماعی راه بیندازیم تایید کانون آسیبخیز بودن مدارس و آموزش و پرورش است که امری اشتباه است و افرادی که این برنامهها را دنبال میکنند به فکر تخریب آموزش و پرورش هستند. او به مهر گفت: به جای اورژانس اجتماعی باید واحد مددکاری اجتماعی را در مدارس کشور راهاندازی کنیم تا مددکار با پیشگیری هم در نیازسنجی و هم در شناسایی دانشآموزان در معرض آسیب و آسیب دیده و هم بهرهگیری از ظرفیت منابع اجتماعی در بیرون آموزش و پرورش برای حمایت از دانشآموزان در معرض آسیب و آسیبدیده اقدام کند و موثر باشد.
چلک با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیتها و استفاده از آنها در مدارس باید مورد تاکید قرار بگیرد، گفت: آموزش و پرورش در طول این چند سال یک مددکار اجتماعی جذب نکرده است و رویکرد اجتماعی در آن نهادینه نشده است.
به گفته او، ظرفیت آموزش و پرورش هزاران بیشتر از چیزی است که امروز کار میکنند وای کاش معاونت اجتماعی در آن شکل میگرفت تا بتوانند تربیت و سواد اجتماعی را در میان دانشآموزان شکل دهند.