گسترش همکاری ایران با مرکز تحقیقات آتش فرانسه و ترکیه

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۰۹

 محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از گسترش همکاری‌های بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مرکز تحقیقات آتش فرانسه و همکاران آنها در ترکیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیک امکانات و تجهیزات در مقیاس بزرگ از طریق این همکاری‌ها دریافت خواهد شد.

شکرچی‌زاده در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش اظهار کرد: برگزاری این سمینار مطلع خوبی برای پرداختن جدی به سامانه‌های حمل و نقلی در برابر آتش است.  او با اشاره به وجود مهم‌ترین آزمایشگاه آتش کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که تدوین آن توسط همکاران مرکز و نیروهای مجرب و متخصص انجام شد یک مبحث با رویکرد عمل‌گرایانه‌تر و موثر برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر آتش است.  این مقام مسوول با بیان اینکه پلاسکو نشان داد که آتش می‌تواند موجب تخریب و فروپاشی ساختمان شود، یادآور شد: بسیاری از ساختمان‌ها در برابر آتش تاب‌آوری ندارند که توجه به این مساله به‌طور جدی در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد. همچنین در بحث آیین‌نامه‌های در دست تدوین نیز عایق‌های ضد حریق می‌توانند توانمندی را افزایش دهند. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از گسترش همکاری‌های بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مرکز تحقیقات آتش فرانسه و همکاران آنها در ترکیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیک امکانات و تجهیزات در مقیاس بزرگ از طریق این همکاری‌ها دریافت خواهد شد.  شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: همکاری بین بخش‌های مختلف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان استاندارد به پیشبرد اهداف کمک می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: وظیفه حاکمیت ما افزایش توان مهندسی آتش در بخش‌های حمل و نقل جاده‌یی، ریلی و دریایی با استفاده از تهیه آیین‌نامه‌ها و صدور قوانین است که امیدواریم با همکاری معاونت حمل و نقل در این راستا به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.  شکرچی‌زاده با توجه به روند کاهشی سهم حمل ونقل جاده‌یی از کل حمل ونقل عمومی کشور گفت: حمل و نقل عمومی جاده‌یی افزایش قابل توجهی ندارد و از دید توسعه پایدار قابل دفاع نیست. حوادث رانندگی و جاده‌یی در ایام نوروز سال جاری حاکی از افزایش نه چندان زیاد آن است که البته تلفات در ناوگان عمومی اتوبوس نزدیک به صفر بود.  رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور توان و تمکن قشر متوسط جامعه برای دستیابی به خودروهای استاندارد کم شده است و آنها به سختی می‌توانند خودروهای مطمئن را برای استفاده خود فراهم کنند.  وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها در اتوبوس‌ها یکی از نقاط ضعف محسوب می‌شود، گفت: با افزایش ایمنی خودرو در برابر آتش اعتماد عمومی افزایش می‌یابد، لذا باید افکار و اطمینان عمومی برای استفاده از ناوگان عمومی اتوبوس را بالا برد.  شکرچی‌زاده با اشاره به نقاط ضعف موجود اظهار داشت: آن طور که باید و شاید ایمنی حمل و نقل جاده‌یی فراهم نشده است و همان‌طور که شاهد بودیم، تلفات جاده‌یی در نوروز امسال ۱۷درصد افزایش داشت که بخش عمده آن مربوط به وسیله نقلیه شخصی می‌شود لذا هر اقدامی مانند اکشن‌پلن که موجب افزایش ایمنی در حمل و نقل جاده‌یی شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

این مقام مسوول متوسط حریق در خودرو حدفاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۳ را ۱۵۰۰دستگاه اعلام کرد و گفت: تاثیر روانی آتش در اتوبوس موجب کاهش استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز نسبت به آن وظیفه دارد که باید دانش فنی خود را در این زمینه افزایش دهد.  وی با اشاره به برگزاری این سمینار با همکاری بخش خصوصی و استفاده از تجربه یک موسسه تحقیقاتی از کشور سوئد یادآور شد: همکاران ما می‌توانند با شرکت در این سمینار خود را نسبت به دانش روز ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش به‌روز کنند و ارتقای ایمنی در برابر آتش همت تمام دستگاه‌های مربوطه در زمینه ناوگان را می‌طلبد.

 جواد هدایتی مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی نیز در این سمینار به تشریح چهار راهکار ارتقای ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش پرداخت و گفت: باید به سمت اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و استفاده از سامانه‌های گران‌قیمت خارجی گام برداشت.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هدایتی در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش با اشاره به اهمیت مساله آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها اظهار کرد: حمل‌ونقل عمومی در ایران جاده پایه است که علت اصلی آن اتکای حمل‌ونقل عمومی به جاده و عدم توسعه سایر شقوق حمل‌ونقلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌یی محسوب می‌شود.

وی افزود: طبق سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی در سال گذشته ۲۷۰میلیون نفر در جاده‌ها جابه‌جا شدند که می‌تواند حاکی از جابه‌جایی جمعیت ۸۰میلیون نفری کشور طی ۴ مرتبه باشد.  مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموع تلفات ناشی از حوادث ناوگان عمومی اتوبوس ۱۲۰ الی ۱۳۰نفر بود که نسبت به سال قبل آن ۲۰ درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای ایمنی در ناوگان عمومی جاده‌یی بیان کرد: هر چند در جابه‌جایی ۲۷۰میلیون نفر تلفات ۱۲۰نفر یک آمار بحرانی به نظر نمی‌رسد، اما اعتقاد داریم که تلفات حتی یک نفر نیز زیاد است و از این‌رو ایمنی سفر به عنوان یک وظیفه ملی در بخش حمل‌ونقل عمومی باید توسعه یابد.