طرح «تبدیل مدارس متروکه به دهسرا»؛ میان زمین و هوا

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۳۷

طرح تبدیل مدارس متروکه به دهسرا که چندی پیش مورد تایید وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت این روزها درگیر بروکراسی اداری شده و به نوعی معلق مانده است. چندی پیش در پیشنهادی از سوی وزارت کشور به آموزش و پرورش این موضوع مطرح شد که مدارس متروکه و بدون استفاده که تعداد آنها به حدود ۲۰۰۰ باب می‌رسد در اختیار سازمان دهیاری‌های وزارت کشور قرار گیرد تا آنها از این مدارس به عنوان «دهسرا» یا «خانه روستا» استفاده کنند. به عبارت دیگر قرارشد این دهسراها در روستاها همان فرهنگسراهای شهری در مقیاس کوچک باشند که در آنها کلاس‌های آموزشی برای زنان، دوره‌های توانمندسازی، دوره‌های مشاوره‌ اجتماعی و بهداشتی برای خانواده‌ها و کلاس‌های ورزشی برای جوانان و... برگزار شود.

در این مورد سعیدرضاجندقیا، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز گفت: براساس نامه‌یی به استانداری و احصای این مدارس دریافتیم که در روستاهای کشور حدود ۲۰۰۰ مدرسه متروکه وجود دارد و به دلیل اینکه هزینه ساخت بنا نیز زیاد است، تصمیم گرفتیم در صورت امکان از همین مدارس استفاده کنیم. به همین دلیل قرار شد که با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا آنها این مدارس متروکه را در اختیار دهیاری‌ها قرار داده و از این مدارس به عنوان «دهسرا» یا «خانه روستا» استفاده شود. او همچنین با اشاره به اینکه اعتبار این «دهسرا» از بودجه دهیاری‌ها تامین می‌شود و همچنین می‌توان این بودجه اندک را با مشارکت‌های مردمی افزایش داد، اظهار کرد: این طرح برای وزیر آموزش و پرورش فرستاده شده است و منتظر پاسخ ایشان هستیم و فکر می‌کنم با توجه به رویکرد مناسب وزیر آموزش و پرورش به زودی به پاسخ برسیم. این درخواست مدت زیادی بی‌جواب نماند و با واکنش‌هایی از سوی آموزش و پرورش همراه شد به‌طوری که وزیر آموزش و پرورش این طرح را تایید کرد. پس از تایید طرح از سوی آموزش و پرورش، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رویکرد وزیر آموزش و پرورش را در این زمینه مثبت دانست و با اشاره به اینکه باوجود تایید طرح، اما فقط پیشنهادی از آموزش و پرورش مبنی براینکه این مدارس خریداری یا اجاره شوند دریافت کردیم و این طرح درگیر بروکراسی اداری شده است. با وجود تایید طرح تبدیل مدارس متروکه روستاها به دهسرا توسط وزیر آموزش و پرورش اما به نظر می‌رسد این طرح همچنان میان زمین و هوا مانده و مانند طرح‌های دیگر درگیر بروکراسی اداری شده است.