حمایت از پیام رسانهای داخلی وارد فاز دوم شد
گروه دانش و فن |
رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به عزم و اقدام جدی وزارت ارتباطات از پیامرسانهای داخلی گفت: اعتقاد داریم که معضل کنونی پیامرسانهای داخلی بیش از مشکلات فنی، مشکل عدم اقناع کاربران در استفاده از این پیامرسانهاست که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاههای دیگر باید ورود کنند. حمید فتاحی با اشاره به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات گفت: مطابق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی در بخش زیرساخت، بیشتر وظایفی که بر عهده وزارت ارتباطات بوده انجام پذیرفته و تاکنون سه فاز از تکالیف وزارت ارتباطات به بهرهبرداری رسیده است و تا یک سال و نیم آینده همه پروژههای لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تکمیل میشود. وی با اشاره به اینکه خدمات شبکه ملی اطلاعات روی لایه زیرساخت جاری میشود، افزود: لایه خدمات در شبکه ملی اطلاعات شامل پیامرسانها، نقشه، موتور جستوجو، ایمیل و دیگر خدمات است که البته غیر از بخش پیامرسانها، لایه خدمات سند مشخصی ندارد.
فتاحی با بیان اینکه به دلیل توجه حاکمیت به پیامرسانهای بومی در جلسه 36 تا 40 شورای عالی فضای مجازی درباره الزامات حمایت از پیام رسانهای داخلی، سندی آماده و به تصویب رسید، اظهار کرد: اگر این بخش از لایه خدمات را بتوانیم بومیسازی کنیم، آوردههای اقتصادی و اجتماعی فراوانی چون کمک به حل موضوع اشتغال را به همراه دارد. به این ترتیب چند پیام رسان بومی نیز باعث اشتغالزایی و ارزشآفرینی میشوند و منفعت آن در اختیار متخصصان حوزه فناوری اطلاعات کشور قرار گیرد تا در کنار سرویسهای خارجی، زیست بوم داخلی نیز در کشور ساماندهی شود.
وظایف دستگاهها در برابر پیام رسان داخلی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سند حمایت از پیامرسانهای بومی را دارای تکالیف حمایتی برای نهاد و سازمانهای مختلف عنوان کرد و ادامه داد: در واقع مطابق این سند از دستگاهها و نهادهای مختلف خواسته شده است تا فضا را به نفع پیامرسانهای بومی و به نفع دانش داخلی و نیروی انسانی داخلی تغییر دهند.
به گزارش ایسنا، رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی را به دلیل ضرورت خدماتدهی بلادرنگ و تمام وقت به تعداد کاربران میلیونی، دارای فناوریهای سطح بالایی دانست و گفت: در سال 90 الی 91 که فعالیت متخصصان داخلی در حوزه ایجاد پیامرسانهای بومی تازه شروع شده بود، در مجموع دو تا سه متخصص داخلی در این حوزه بیشتر وجود نداشت اما هماکنون هر کدام از پیام رسانهای داخلی 7 یا 8 نفر از متخصصان این حوزه را در اختیار دارند که بیانگر انتقال فناوری در این حوزه است.
وی تکالیف موجود در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسانهای بومی برای ایجاد زیست بوم در داخل کشور را معطوف به وزارت ارتباطات، قوه قضاییه، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما دانست و افزود: تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه پیام رسانهای بومی در چند دسته مشخص شده است که شامل اختصاص وام وجوه اداره شده، ارایه فضای هم مکانی (ارایه فضا برای قراردادن سرور) و در نظر گرفتن پهنای باند داخلی و اینترنت رایگان میشود.
فتاحی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی بعد از بررسی، پنج پیامرسان داخلی را در فاز اول و دو پیامرسان بومی دیگر را در فاز دوم برای حمایت به وزارت ارتباطات معرفی کرد، ادامه داد: این پیامرسانها شامل سروش، گپ،ای گپ، بله، بیسفون، ویسپی و ایتا به وزارت ارتباطات معرفی شدهاند.
رفع برخی از موانع قانونی
این مقام مسوول اظهار کرد: وزارت ارتباطات با تمام قوت برای حمایت از زیست بوم پیام رسانهای داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاههای زیرمجموعه خود را ملزم کردند که کمک شود، به همین دلیل جلسات متعددی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیام رسانهای داخلی در هیاتمدیره زیرساخت برقرار شد و بعد از تصویب موضوع در هیاتمدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارایه 50 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیام رسانها به صورت پلکانی 10 گیگابیتی و درنظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پلههای یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیامرسانها درخواستهای خود را در هر بخش ارایه کنند. فتاحی با اشاره به عدم اقدام برخی از پیامرسانها برای دریافت وام گفت: هریک از پیام رسانها بنا بر مصالح و شرایط خود یک یا چند بخش از بستههای حمایتی را دریافت و از برخی دیگر صرف نظر کردهاند.
وی ادامه داد: وام مذکور ابتدا با ضمانت بانکی قابل پرداخت بود ولی به خاطر گلایه پیام رسانها و عدم توانایی تهیه ضمانت آن را راحتتر کردیم تاجاییکه با امضای سفته مدیران، با همکاری پست بانک وامها پرداخت شد تا به سادهترین شکل حمایت صورت بگیرد. رییس هیاتمدیره شرک زیرساخت با اعلام اینکه تا الان چهار پیامرسان بومی وام پنج میلیارد تومانی را دریافت کردند، ادامه داد: البته دو درخواست نیز در مرحله امور اداری برای دریافت وام قرار دارد و اختصاص بقیه امکانات نیز با ثبت درخواست در حال انجام است و خدمات هم مکانی اجرا شده و با درنظر گرفتن تعرفه ترجیحی، حجم مصرفی کاربران آنها به یک سوم کاهش یافته است.
فتاحی افزود: ضمن اینکه علاوه بر حمایتهای مصوب بعضی از نیازمندیهای حوزه سخت افزاری را فارغ از تکالیف مصوب و بر اساس نیاز مبرم پیام رسانها با دستور وزیر محترم در اختیارشان قرار دادیم که یکی از این خدمات شامل 50 سرور است.
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در برنامه دارد که انشاالله حمایتها را از پیام رسانهای بومی ادامه دهد، افزود: هماکنون همه تکالیف وزارت ارتباطات انجام شده است اما بهشدت اعتقاد داریم که معضل پیامرسانها مشکل فنی نیست بلکه مشکل اعتماد و اقبال عمومی کاربران است که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاههای دیگر باید ورود کنند و وزارت ارتباطات نیز با اینکه وظیفهاش نبوده اما کوتاه نیامده و محکم ایستاده است که یکی از این اقدامها رونمایی از لایحه حمایت از دادههای شخصی کاربران در فضای مجازی جهت ارایه یک مدل عملیاتی برای صیانت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.
اعتمادسازی هنوز رخ نداده
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت اجرای قوانین و مقررات در این حوزه خاطرنشان کرد: فتوای مقام معظم رهبری که فرمودند «ورود به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی حرام شرعی است» بسیار کاربردی خواهد بود و قانون باید خود را با این فتوا تطبیق دهد و اگر اجرای این قانون عملی شود آن وقت مردم حتما به پیامرسانهای داخلی اقبال نشان خواهند داد و اقناع خواهند شد تا از خدمات با کیفیت بالاتر با سرعت و امنیت بیشتر و قیمت کمتر استفاده کنند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه در این مورد هنوز اقناع افکار عمومی انجام نشده است، گفت: مراکز، مراجع و نهادهایی که باید درباره پیامرسانهای داخلی کارهایی را انجام میدادند، بیمسوولیت ماندهاند و بخش بد ماجرا به عمل کردن متصدیان، بدسلیقگی و خلأ قانونی و عملیات روانی بر میگردد.
فتاحی با بیان اینکه اگر اعتمادسازی رخ ندهد، بهترین سیستم فنی را هم بیاورید و حتی از سر انحصار و زور کاربر جذب شود، ماندگاری ندارد، اظهار کرد: اگر سرویس خوب، امن با قیمت مناسب باشد کاربر از آن استفاده میکند. رییس هیاتمدیره شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات برنامهریزیهایی را درخصوص فاز دوم حمایت از پیامرسانهای داخلی انجام داده که با هماهنگی مدیران این پیامرسانها در حال پیگیری و اقدام است.
وی با اشاره به جلسات مداوم با مدیران پیامرسانهای داخلی درباره ارایه خدمات دولت الکترونیک، افزود: در نظر داریم با استفاده از امکانات موجود وزارت ارتباطات خدماتی فراتر از مصوبه شورا مثل ارایه سرور و دیتاسنتر بدهیم.
فتاحی به استفاده مردم کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن از پیام رسانهای داخلی خود و ارایه خدمات جامع به کاربران از این طریق اشاره کرد و گفت: در وزارت ارتباطات معتقدیم که تعدد پیام رسانها هماکنون بیمعنی است و این امر در هیچ کجای جهان تجربه نشده است.