توان شرکتهای مدیریت صادرات در ساماندهی صادرات کشور
محمدرضا گنجی حضور انجمنها را در شرکتهای خدمات فنی و مهندسی باعث ارتقا توان این شرکتها در توسعه صادرات کشور دانست و گفت: بخشی از صادرات مواد لبنی کشور با کیفیت نازل صادر میشود و این موضوع میتواند در بلندمدت به صادرات این دسته از محصولات ضربه وارد کند؛ حسن حضور شرکتهای خدمات مدیریت صادراتی این است که تضمین کند که کالای صادراتی ما در حد استانداردهای کشور هدف خواهد بود و از عواقب صادرات بیبرنامه در این حوزه جلوگیری کند.
وی افزود: بیش از پنجاه شرکت بزرگ در حوزه صادرات محصولات لبنی با ظرفیت بالای صد تن زیر مجموعه انجمنها هستند و حضور حتی یک انجمن در شرکتهای خدمات مدیریتی میتواند عملکرد این شرکتها را تسهیل کند.
گنجی بسته شدن مرزها در ایام مذهبی را یک مشکل بزرگ برای صادرات دانست و گفت: این اقدام ضرر و زیان زیادی خصوصا به شرکتهای صادراتی لبنی فعال در بازار عراق وارد کرد؛ با توجه به اینکه کالای تولیدی صنعت لبنیات کشور فسادپذیر بوده و مدت ماندگاری کوتاهی دارد، بسته شدن یا حتی کندی مبادلات در مرزهای غربی در این ایام ضرر و زیان زیادی متوجه صادرات این محصولات میکند و لازم است برای آن چاره جدی اندیشیده شود. عضو انجمن تولیدکنندگان فراوردههای لبنی کشورجهش نرخ ارز را باعث تشدید هزینه برگزاری نمایشگاههای تجاری در کشورهای دیگرعنوان کرد و گفت: تهیه دلار برای سفرهای تجاری و شرکت در نمایشگاهها برای فعالان اقتصادی بالاست و موضوع ارز لازم برای تامین هزینههای برنامههایی از این دست باید از سوی دولت و با پیگیری اتاق بازرگانی حل شود؛ چرا که ارز تخصیصی به این موضوع کفاف هزینههای موجود را نمیدهد. گنجی در ادامه با اشاره به اینکه در سه ماهه اول نخست سال جاری نزدیک به 20 درصد کاهش صادرات به عراق را در حوزه محصولات لبنی شاهد بودهایم، گفت: افت صادرات محصولات لبنی به عراق به دلیل افزایش روزانه نرخها در داخل است؛ ما عملا نمیتوانیم یک قیمت ثابت برای محصولات خود تعیین کنیم و این عدم ثبات ضربه مهلکی به این صنعت وارد میکند؛ نرخ ثابت محصولات رقیب، برگ برنده انها در بازار عراق محسوب میشود که حتی قیمت پایین محصولات ما نمیتواند در برابر آن کاری از پیش ببرد. وی با اذعان به اینکه مقصد قریب به 80 درصد صادرات محصولات لبنی ما، کشور عراق است، گفت: حجم قابل توجه صادرات محصولات لبنی ما به عراق، لزوم حفظ بازار محصولات لبنی ایران را به این کشور روشن میکند؛ ضروری است اتاق مشترک با استفاده از راهکارهای مناسب و انتقال مشکلات فعالان عرصه صادرات محصولات لبنی به سیاستگذاران صادراتی، مشکلات صادرات را در این صنعت کاهش دهد.
شایان ذکر است به گفته دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران، با وجودی که لبنیات با صادرات بیش از ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۱۸۱ میلیون دلار همچنان عمدهترین محصولات صادراتی غذایی کشور است اما صادرات این محصولات لبنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد به لحاظ وزنی و ۱۴ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است زرگران روند کاهشی محصولات لبنی کشور را مرتبط به افزایش تعرفههای عراق بر ورود محصولات لبنی کشور میداند که و با وجود پیگیری مسوولان همچنان ادامه دارد.