فضایی که برای آثار لوور در تهران مناسب نبود

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۴۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۷۷۰۸
فضایی که برای آثار لوور در تهران مناسب نبود

«ما موزه‌هایی داریم که پیش از انقلاب ساخت آنها آغاز شده اما هنوز تمام نشده است. نگرانی من و شما در این زمینه کافی نیست، بلکه باید برای تمام شدن کارهای نیمه‌کاره برنامه‌ریزی شود.» محمد ناصری‌پور، معمار و نقاش،با بیان این مطلب درباره وضعیت معماری موزه‌های ایران اظهار کرد: من عضو کمیته فنی موزه‌های میراث فرهنگی و ایکوم هستم. تخصص من معماری موزه از سیر تا پیازش است و حدود ۲۵ سال است تلاش می‌کنم تشکیلاتی را بنیان بگذاریم که مسائلی را که به موزه و هنر مرتبط است، پوشش بدهیم؛ به عنوان مثال اگر کسی می‌خواهد حراج برگزار کند یا موزه را چیدمان کند یا مرمت تابلو انجام بدهد بتواند در آن تشکیلات با مشاورها صحبت کند و از آنها طرح بگیرد. اما من هیچ‌وقت نتوانستم در این زمینه نتیجه بگیرم، این کار یک نفر نیست و مجموعه و سرمایه و افراد خبره لازم دارد. این معمار با تاکید بر اینکه «ما توان طراحی موزه داریم»، مثال زد: موزه قرآن که پس از انقلاب طراحی شده است، بی‌نظیر است که با دیدن آن شگفت‌زده می‌شوید. با این حال ناصری‌پور به موزه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و به ایسنا گفت: ما موزه‌هایی داریم که پیش از انقلاب ساخت آنها آغاز شده اما هنوز تمام نشده است. نگرانی من و شما در این زمینه کافی نیست. باید برای تمام شدن کارهای نیمه‌کاره برنامه‌ریزی شود؛ ما نسبت به جمعیت هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر فضای نمایشی کافی نداریم. آثار موزه لوور در تهران در فضایی عرضه نشد که در شأن آنها باشد. در نتیجه آثاری که ایران آوردند، ابعاد کوچکی داشتند که بتوان آنها را نمایش داد. این فضا باید در ایران به وجود بیاید که دانشجوها بتوانند آثارشان را ارایه کنند و به فارغ‌التحصیل‌ها انرژی بدهیم که دنبال کار را رها نکنند.