مشوق اصلی تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکههای ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری است که از شاخصههای مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود. در همین راستا فعال سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقای سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود. واگذاری این پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی میتواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر؛ به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.
بهروز آقایی اظهار داشت: با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به 8 و نیم میلیون تن به عنوان زیرساختهای پیش نیاز توسعه سواحل مکران، لذا ضرورت بهره مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی میبایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل گردد که با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه)؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و
کم بهرهمندترین استان شرقی، از جمله
فعالسازی بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیای محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.
آقایی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیتهای بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تامین بار و کالا با تخصیص تخلیه 20 درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینههای ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهای حاصل از انتقال محمولههای کالای اساسی و بارهای انتقالی در این محور، امکان پذیر خواهد بود.