ماموریت جدید صنعتی هلدینگ ها
تعادل
«انجمن هلدینگهای ایران» به عنوان عضوی جدید در تشکلهای زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران، تشکیل شد. اگرچه تشکیل انجمن هلدینگها در سایر کشورها سابقهیی طولانی دارد، اما این نخستینبار در ایران است که انجمنی تخصصی در زمینه فعالیت هلدینگهای اقتصادی ایجاد میشود. هلدینگها یکی از ساختارهای مرسوم در دهههای اخیر هستند که در بنگاههای اقتصادی به چشم میخورند، ساختارهایی که با توجه به نقش توسعهای و نظارتی شان میتوانند در خروج از پراکندگی مدیریتی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور مفید واقع شده و «SME»ها را در مسیری واحد به سمت و سوی توسعه هدایت کنند. از این رو، همگرایی و همسنگری هلدینگهای بزرگ دولتی و خصوصی در قالب یک انجمن، میتواند باعث ایجاد یک انسجام در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور شود. از دیگر سو، هلدینگهای اقتصادی نقش حایز اهمیتی در توسعه ملی دارند و تعاملی دوسویه میان دولتها و هلدینگها برای پیشبرد اهداف وجود دارد. بر این اساس، تشکیل انجمن هلدینگهای ایران گامی مهم در راستای ایجاد ارتباط میان دولت و بخش خصوصی است. «انجمن هلدینگهای ایران» پس از مطالعه و بررسی نیازهای اقتصادی کشور، به همت اتاق بازرگانی ایران و با هدف ایجاد فرهنگ و گفتمان تاسیس هلدینگ، همافزایی و بالا بردن قدرت چانهزنی در سطح جامعه اقتصادی کشور با حضور 45 هلدینگ در سطح ملی تشکیل شده است. به گزارش تعادل به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران اولین نشست خبری این انجمن نیز با حضور مرتضی سلطانی رییس هیاتمدیره انجمن هلدینگهای ایران و احمد پور فلاح مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. مرتضی سلطانی، رییس هیاتمدیره انجمن هلدینگهای ایران در این نشست گفت: تشکیل انجمن هلدینگهای ایران هدفی است که از مدتها پیش از سوی هیات رییسه اتاق ایران پیگیری میشد و خوشبختانه در شرایط کنونی کشور، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. به گفته سلطانی، انجمن هلدینگها سالها قبل در کشورهای دیگر تشکیل شدهاند و در ایران، برای اولینبار است که چنین انجمنی تاسیس میشود. او تاکید کرد: هلدینگهای اقتصادی نقش حایز اهمیتی در توسعه ملی دارند و در دیگر کشورها، توجه ویژهای از سوی دولتها به آنها میشود. به عبارتی تعاملی دوسویه میان دولتها و هلدینگها برای پیشبرد اهداف وجود دارد؛ اینکه هلدینگها برنامه توسعهای خود را به دولت ارایه میکنند و دولت هم حمایتهای لازم را از این هلدینگها به عمل میآورد. رییس هیاتمدیره انجمن هلدینگهای ایران ادامه داد: تشکیل انجمن هلدینگهای ایران گامی در راستای ایجاد ارتباط میان دولت و بخش خصوصی است، چرا که هلدینگهای اقتصادی زبان مشترک بخش خصوصی هستند و اگر آنها 100درصد خصوصی باشند، آنگاه میتوانیم شاهد موفقیت ایدههایی باشیم که برای توسعه اقتصادی کشور مطرح میشود. سلطانی با تاکید بر نقش حایز اهمیت هلدینگهای اقتصادی در ایجاد اشتغال و تقویت ارزش پول ملی کشور، گفت: در همه جای دنیا تاسیس هلدینگها با هدف توسعه فعالیت «SME»ها صورت میگیرد. مرتضی سلطانی گفت: حفظ ارزش پول ملی و اشتغال پایدار و مویرگی در اقصی نقاط کشور از جمله ویژگیهای اصلی توسعه هلدینگها است و باعث فعال شدن واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در کشور میشود. او افزود: «SME»ها در حال حاضر 90 درصد واحدهای تولیدی کشور را تشکیل میدهند اما سهم آنها از میزان اشتغال تنها 47 درصد است. او ادامه داد: واحدهای کوچک و متوسط به دلیل پراکندگی آسیبپذیری بیشتری هم دارند که با متمرکز کردن «SME»ها از طریق هلدینگها میتوان مشکلات آنها را مرتفع کرد. به اعتقاد سلطانی هلدینگهای اقتصادی با ایجاد انسجام و پشتیبانی از «SME»ها و نقشی که در شناخت بازارهای صادراتی دارند میتوانند در ساماندهی بازارهای هدف برای بنگاههای کوچک و متوسط موثر عمل کنند.