ظرفیت مقابله با تحریم‌های هوایی در کشور وجود دارد

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۴۶:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۴۵۹

 آرش خدایی، قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وجود ظرفیت داخلی برای مقابله با تحریم‌های صنعت هوایی گفت: دلیل رفتن ایرلاین‌ها از ایران اقتصادی است، اما در بلند مدت تقاضای موجود در ایران شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی را به این بازار خواهد کشاند. خدایی درباره تاثیر تحریم‌ها بر تامین قطعات مورد نیاز صنعت هوایی گفت: قطعا مشکل صنعت هوایی با تحریم زیادتر می‌شود. اما هم کشور در استفاده از توان داخلی جدی شده‌ است و هم خوشبختانه در صنعت هوایی خصوصی‌سازی جدی انجام شده است. وی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: هم شرکت‌های هواپیمایی خصوصی چابک و توانمند در کشور وجود دارند و هم شرکت‌های تولیدکننده و مهندسی بسیار زیادی در ایران فعالیت می‌کنند. قطعا این تعداد زیاد امکان مقابله با تحریم‌ها را خواهند داشت.

خدایی افزود: قطعا پس از اعمال تحریم‌های جدید محدودیت‌ها زیادتر شده، اما ما نیز پتانسیل‌های زیادی داریم و این پتانسیل‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد که نگران توقف فعالیت صنعت هوایی نباشیم. قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره توقف پرواز برخی ایرلاین‌های خارجی به کشور گفت: ممکن است در کوتاه مدت مسائلی رخ دهد و شاهد کاهش پروازها به ایران باشیم. اما اینجا یک بازار اقتصادی است. تعداد زیادی ایرانی وجود دارند که به واسطه تحصیلات، اقامت، سرمایه‌گذاری یا علل دیگر دلیل سفر به نقاط مختلف دنیا دارند. این واقعیت اقتصادی بر همه چیز غلبه خواهد کرد.

خدایی کاهش پروازهای خارجی را متاثر از کاهش تقاضای سفر دانست و افزود: فارغ از بحث تحریم یک مساله اقتصادی رخ داده است. تامین ارز گران و دشوار شده و همین مساله بر تقاضای سفر تاثیر می‌گذارد. کم شدن ایرلاین‌ها یا مسیرها یک تصمیم سیاسی به دنبال تحریم نیست، بلکه به دلیل واقعیت‌های اقتصادی است. وی ادامه داد: ممکن است شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که تقاضای سفر کاهش پیدا کند، بنابراین شرکت‌ها سعی می‌کنند این اتفاق را با کاهش سطح خدمات پوشش داده و از زیاندهی جلوگیری کنند. اما به محض آنکه نیاز سفر ایجاد شود، شرکت‌های ایرانی و خارجی به این نیاز پاسخ خواهند داد.

این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری درباره امکان تامین نیازهای صنعت هوانوردی از طریق توانمندی‌های داخلی گفت: قطعا نمی‌توان گفت که تمام نیاز ما از طریق تولید داخلی امکان تامین دارد، اما قسمت بسیار زیادی از نیازمندی‌های صنعت هوایی به شرط تجمیع نیازمندی‌ها و توانایی‌ها از طریق صنعت داخلی قابل تامین است. وی ادامه داد: بعید می‌دانم کشور ما از نظر صنعتی یا علمی مشکلی در تامین قطعات مصرفی هواپیما‌ها داشته باشد. مساله مهم اقتصادی سازی و تکرار‌پذیری تولید این قطعات و ارایه خدمات پس از فروش است. این اتفاق تنها در یک مقیاس اقتصادی رخ خواهد داد. خدایی افزود: مساله مهم این است که مقیاس بزرگ، چه از منظر ظرفیت تولیدکنندگان و چه از جانب تقاضا وجود ندارد. بنابراین باید نیازها و توانمندی‌ها تجمیع شده تا تولید داخلی بتواند بخشی از نیازهای صنعت هوانوردی را تامین کند. این هدفی است که سازمان هواپیمایی کشوری به سوی آن حرکت کرده است.