گردونه گرانی خودرو به نفع دلالان

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۵۶

طی چند ماه اخیر بازار خودروی کشور به دلیل عدم عرضه و فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ، ایران خودرو و سایپا دچار التهابات بسیاری شده و قیمت‌ها هر روز بالاترمی رود اماخودروسازان زیر بار احتکار خودرو نرفته و دلیل اصلی افزایش قیمت را سرمایه‌های سرگردان بازار و وجود واسطه‌ها می‌دانند.

از طرف دیگر آنها دلیل وجود تعداد زیاد خودرو در انبارهای خود را کمبود قطعات و وجود نواقص عنوان می‌کنند.این در حالی است که دوربین‌های صداوسیما چند روز پیش، تصاویری از پارکینگ یکی از خودروسازان بزرگ کشور در استان آذربایجان شرقی را ضبط و پخش کرد که در آن هزاران خودرو احتکار شده، به چشم می‌خورد.انتشار این تصاویر به شائبه‌های موجود در رابطه با احتکار خودرو توسط خودروسازان دامن زد.

    40هزارخودرو به بازار تزریق می‌شود

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران از تمهیدات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش التهاب بازار خودرو خبر داد و اظهار کرد: قرار است براساس توافقات به‌عمل‌آمده به‌مناسبت عید غدیر خم فروش ویژه محصولات سایپا با قیمت روز در زمان تحویل در این هفته آغاز شود. وی افزود: در این طرح 20 هزار دستگاه از محصولات سایپا پیش‌فروش شده و 20 هزار از خودروهای ناقص ایران خودرو که تأمین قطعات آنها انجام شده، تحویل خریداران خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت انواع خودروهای داخلی از جمله پراید که از مرز 40 میلیون تومان نیز گذشته است گفت: به‌اعتقاد من این قیمت‌ها صوری است، عده‌ای پول‌های سرگردان را راهی بازار خودرو کرده و با انتشار تبلیغات مختلف درصدد افزایش قیمت خودرو هستند.

وی چاره کار بازار سرگردان خودرو را فروش خودرو در حاشیه بازار دانست و گفت: با این روش دست سودجویان از بازار خودرو قطع و با کاهش خریداران، قیمت خودرو تعدیل خواهد شد. به‌نحوی که با این روش خریداران واقعی با بازشدن سایت فروش خودروسازان موفق به ثبت‌نام خودرو در پیش‌فروش‌ها خواهند شد. تجربه موفق به دست آمده در دهه 70 برای بازار خودرو گواه صادق این ادعاست. در ادامه در گفت‌وگو با رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جویای اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت کنترل قیمت‌ها، عرضه و تقاضا و همچنین تحقیق و تفحص از خودروسازان شده ایم که به این شرح است؛

  در حوزه خودروهای تولید داخل

احتکار نشده است

محمود نوابی رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که آیا به احتکار سیستماتیک توسط خودروسازان قایل هستید، اظهار کرد: اعتقاد ندارم که در حوزه خودروهای تولید داخل احتکار شده است. وی افزود: اگر احتکاری صورت گرفته باشد، وظیفه ماست که در بازرسی‌های استان تهران و استان‌های دیگر به آن بپردازیم زیرا خودرو بافته جدا تافته نیست و مانند سایر کالاها زیر ذره بین دقیق بازرسی‌ها قرار دارد. نوابی تاکید کرد: در بحث خودرو به ما گزارشی داده شد که بر اساس آن تعداد زیادی خودرو تولید شده اما از آنجایی‌که قطعات موردنیاز آن تامین نشده است، تجاری نیست و نمی‌تواند وارد بازار شود.

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یادآوری کرد: در صورتی‌که به ما ثابت شود این گزارش صحیح نیست و خودروسازان از عمد اقدام به عرضه قطره چکانی خودروبه بازار کرده‌اند، تمام اقدامات لازم برای برخورد با آنها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، گفت: مردم در چند ماه گذشته تلاش کردند که نقدینگی خود را به خودرو تبدیل کنند و این موضوع به التهاب بازار خودرو دامن زده است. نوابی تصریح کرد: در تولید خودرو به ویژه خودروهای کم تیراژ، همیشه میزان عرضه نسبت به تقاضا پایین‌تر بوده و همین امر موجب به وجود آمدن اختلاف قیمتی شده است البته این اختلاف قیمت هیچگاه به جیب خودروسازان نمی‌رود. رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: پیشنهادی در حال بررسی است که بر اساس آن در زمان التهاب بازار خودرو، خودروسازان بتوانند خودرو را بر اساس قیمت واقعی به بازار بدهند و مابه التفاوت آن نیز به حساب دولت واریز شود تا بدین صورت دست دلالان و واسطه‌ها تا حد امکان از بازار پر سود خودرو کوتاه و این کالا به دست مصرف کننده اصلی برسد.

  قیمت بازار و کارخانه به‌هم نزدیک می‌شود

 رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد: برنامه‌ای در وزارت صمت در حال تدوین است که بر اساس آن قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به حداقل برسد. وی با توضیح اینکه زمانی که عرضه کالایی از تقاضای آن بیشتر باشد، باید قیمت آن آزاد شود، گفت: در سال‌های گذشته با نظارت غیرمستقیم سازمان حمایت، خودروها در بازار خرید و فروش می‌شد ونمایندگی‌ها با یکدیگر در رقابت بودند.اما پس از جریان‌های ارزی پیش آمده در چند ماه گذشته، فضای قیمتی به‌هم خورده و در نتیجه باید میزان کنترل‌ها و بازرسی‌های ما بیشتر شود. نوابی بیان کرد: بازار خودرو داخلی ما تحت نظارت نظام قیمت گذاری است که وزارت صمت آن را کنترل می‌کند. وی ادامه داد: قیمت‌های خودروهایی که از کارخانه می‌آید، شناور نیست و قیمت بازار، شناور تعیین می‌شود. رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: اعلام شورای رقابت مبنی بر بررسی فاکتورهای دخیل در تعیین قیمت خودرو، غیر کارشناسی بود و موجب التهاب بازار شد.

   کاهش ۸ میلیون تومانی قیمت خودرو

همچنین رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: از ابتدای هفته جاری به دنبال انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان، قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نزولی شده و تا حدود ۸ میلیون تومان نیز کاهش یافته است. سعید موتمنی اظهار کرد: افزایش قیمت رخ داده در بازار خودروهای داخلی در یک ماه اخیر واقعی نبوده و ناشی از جوسازی دلالان و سفته‌بازان است. وی ادامه داد: قیمت‌های کذایی که برای خودروهای داخلی عنوان می‌شود قیمت‌هایی است که دلالان و سودجویان در سایت‌های فروش اینترنتی آگهی می‌کنند و هیج مبنای درست و واقعی ندارد. رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: واقعیت این است که چند دلال و سفته‌باز قیمت‌های پرت و نجومی برای خودروها در سایت‌های فروش اینترنتی آگهی می‌کنند و به سرعت این قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی بازنشر شده و به عنوان قیمت خودرو بین مردم دهن به دهن شده و جا می‌افتد. وی با بیان اینکه با قیمت‌های فعلی مصرف‌کننده واقعی به هیچ‌وجه اقدام به خرید خودرو نمی‌کند، خاطرنشان کرد: البته دیده می‌شود که بعضا برخی افراد به صورت احساسی عمل کرده و فریب نرخ‌بازی دلالان و گفته‌های آنها مبنی بر آنکه قیمت‌ها بیش از این افزایش می‌یابد را می‌خورند و با قیمت‌های نجومی فعلی هم اقدام به خرید می‌کنند که البته تعداد آنها بسیار کم است.

موتمنی ادامه داد: از روز گذشته با انتشار خبر عرضه ۴۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان شاهد کاهش قیمت‌های غیرواقعی در بازار خودرو هستیم به‌گونه‌ای که تا ۸ میلیون تومان نیز قیمت‌ها کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: البته قیمت‌های فعلی نیز غیرواقعی است و باید کاهش یابد. عملا در بازار خودرو خریدار و مصرف‌کننده واقعی برای این محصولات با قیمت‌های فعلی وجود ندارد و معامله‌ای در این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.