تخلف مخابرات در ارایه اینترنت اجباری روی خط ثابت
گروه دانش و فن|مرجان محمدی|
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تخلف مخابرات در ارایه اجباری سرویس اینترنت روی خطوط تلفن ثابت گزارش شده است، گفت: در این زمینه تذکر جدی به این اپراتور دادیم.
حسین فلاح جوشقانی در جمع خبرنگاران گفت: هفته گذشته معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات نسبت به بررسی ارایه سرویس تلفن ثابت مخابرات اقدام کرد و متوجه شدیم که شرکت مخابرات مشترکان را به خرید اجباری اینترنت روی خطوط تلفن ثابت مجبور میکند.
وی گفت: این موضوع خلاف مقررات است و نباید در این زمینه انحصار ایجاد کرد. بر این اساس تذکرات جدی به مخابرات دادیم.
وی اظهارداشت: همچنین تخلف دیگری که شرکت مخابرات ایران در زمینه اینترنت انجام داده مربوط به قطع سرویس اپراتورهای FCP در زمان کابل برگردان کافوی مسی به سمت فیبر نوری است. در این زمینه مخابرات در زمان کابل برگردان سرویس FCPها را که از این بستر استفاده میکنند قطع کرده و مشترکان را در برگردان کافو به سمت دریافت خدمات اینترنت خود راهنمایی میکند.وی گفت: این موضوع خلاف فضای رقابتی است و مخابرات باید به مشترکان اجازه اختیار انتخاب در سرویس اینترنت را بدهد.
به گفته وی: تاکنون ۱۲ هزار کافوی مسی در کشور توسط مخابرات و با عملیات کابل برگردان به سمت کافوی نوری تبدیل شده است.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه، گفت: ثبت گوشی مسافری در سامانه ناجا که قرار بود از روز گذشته انجام شود برای رفع محدودیتهای واردکنندگان، به مدت یک هفته به تعویق افتاد.
وی اظهار داشت: قرار بود با اقدامات فنی صورت گرفته در اتصال سامانه گمرک به ناجا، گوشیهای مسافری از امروز در این سامانه ثبت واردات شود تا تخلفات مربوط به گوشیهایی که به صورت جعلی با نام مسافری وارد کشور میشود از بین برود.
فلاح جوشقانی ادامه داد: هم اکنون تمهیدات فنی لازم برای اتصال این دو سامانه به یکدیگر انجام شده است اما با توجه به اینکه محدودیتهایی در زمینه واردات گوشی موبایل همچنان برای واردکنندگان وجود دارد و نیز موضوعات تخصیص ارز، پیشنهاد دادیم که این فرآیند یک هفته به تعویق بیفتد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: فردا در جلسه کمیته راهبری رجیستری که با حضور تمامی اعضای این طرح از جمله نمایندگان وزارت صنعت، سازمان حمایت، گمرک، سازمان مبارزه با قاچاق و وزارت ارتباطات برگزار میشود در مورد این موضوع تصمیمگیری نهایی را خواهیم داشت. فلاح جوشقانی ادامه داد: همچنین هماهنگیهای لازم انجام شده تا شاهد رفع محدودیتها در بازار گوشی و افزایش واردات این بخش در هفته جاری باشیم و مشکلات تخصیص ارز نیز حل شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از طراحی اپلیکیشن تعاملی موبایل برای اطلاع از وضعیت خدمات رسانی اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: این اپلیکیشن تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد و بر مبنای آن مشترکان میتوانند کیفیت خدمات دهی اپراتورهای تلفن همراه را شناسایی و بررسی کنند.
فلاح جوشقانی گفت: در این سامانه میزان پوشش و نحوه سرویس دهی اپراتورها شفاف سازی خواهد شد و در این زمینه کاربران میتوانند از طریق این اپلیکیشن کیفیت خدمات اپراتورها را گزارش کنند.
وی گفت: راهاندازی سامانه اعلام میزان تشعشع امواج الکترومغناطیسی و همچنین نقشه وضعیت شکایت مشترکان از خدمات اپراتورهای موبایل و اینترنت در راستای شفاف سازی وضعیت ارایه خدمات در این حوزه انجام میشود و با ایجاد سامانه انتشار آزاد اطلاعات نیز تمامی موارد اعلام شده در این سامانه در اختیار دستگاههای مرتبط قرار میگیرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری ر مبنی بر اینکه چرا اسامی شرکتهای متخلف در زمینه پیامک ارزش افزوده تاکنون اعلام نشده، گفت: شکایت از این شرکتها به دستگاه قضایی ارسال شده و هم اکنون پروسه قضایی خود را طی میکند.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تاکید کرد: پس از آنکه موضوع در دستگاه قضایی بررسی و نتایج آن اعلام شد امکان انتشار اسامی متخلفان در این زمینه وجود خواهد داشت.
ارسال پیامک تبلیغاتی به صفر نرسیده
وی تاکید کرد: این شرکتها به دلیل وجود یک باگ در پلتفرم ارایه خدمات بیش از ۳۵ میلیارد تومان طی ۵ ماه از برخی مشترکان تلفن همراه کلاهبرداری کرده بودند که این مبالغ به حساب مشترکان برگشته است.
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره عدم کارآمد بودن سامانه لغو پیامکهای تبلیغاتی و اعتراض مشترکان به خاطر دریافت این پیامکهای مزاحم گفت: ما با سامانه ۸۰۰ و از طریق پرتال اپراتورها و سامانه شکایت ۱۹۵ موضوع پیامکهای تبلیغاتی را همچنان در دستور کار داریم و حتی بر اساس رفتارسنجی پیامکها، این پیامکهای مزاحم را مسدود میکنیم.
فلاح جوشقانی تاکید کرد: هم اکنون بیشترین آمار پیامکهای تبلیغاتی مربوط به پیامکهایی است که از طریق سیمکارتهای شخصی به کاربران ارسال میشود که در این زمینه با شناسایی سیم کارتها نسبت به قطع آنها اقدام میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: کنترل در مورد پیامکهای تبلیغاتی بهشدت صورت میگیرد اما ما نیز قبول داریم این موضوع به صفر نرسیده و همچنان برخی مشترکان با مشکلاتی در این زمینه رو به رو هستند.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پاسخ به این سوال که با وجود درخواست مشترک برای لغو پیامک در سامانه ۸۰۰ اما همچنان این پیامکها پس از یک هفته مجددا فعال میشود تاکید کرد: این موضوع باید به صورت مصداقی رسیدگی شود و هر کاربر حداقل با یک بار درخواست در این سامانه نباید باز هم شاهد دریافت پیامک تبلیغاتی باشد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: پیشنهاد مخابرات برای تغییر تعرفهها به دلیل جبران لغو هزینه آبونمان از مشترکان فردا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی میشود.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با بیان اینکه هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت حدود ۷ تا ۹ هزار تومان در ماه است، گفت: مخابرات بطور میانگین حدود هزار تومان آبونمان در ماه از مشترکان میگرفت که با حکم دیوان عدالت اداری این مبلغ باید از قبوض مشترکان حذف شود.وی گفت: از آنجایی که حذف این مبلغ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در درآمد مخابرات تاثیر دارد، مخابرات پیشنهادی مبنی بر تغییر تعرفهها را قرار است فردا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح کند البته رسدیگی به این موضوع زمان بر بوده و با یک جلسه نمیتوان به جمع بندی رسید.معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه توسعه تلفن ثابت در کشور نیازمند سرمایهگذاری بالایی است، افزود: اپراتورهای FCP با توجه به اینکه مجوز راهاندازی خط تلفن ثابت دارند اما به سمت ارایه این خدمات ترغیب نمیشوند.
حکم دیوان عدالت اداری برای لغو حذف هزینه آبونمان
وی در پاسخ به اینکه چرا مخابرات تلفن ثابت را در کشور توسعه نداده و بسیاری از مردم در انتظار خط تلفن ثابت هستند، گفت: شرکت مخابرات بر اساس پروانه خود باید شرایط موجود را در حوزه تلفن ثابت حفظ کرده و در شهرها به روزرسانی انجام دهد. هم اکنون شاهد هستیم که در برخی شهرها مشکلاتی در توسعه و واگذاری تلفن ثابت وجود دارد و در حومه شهرها، مسکن مهر و روستاها مخابرات به دلیل آنکه اجباری برای توسعه ندارد سرمایهگذاری نمیکند.
وی تاکید کرد: باید این مشکلات مرتفع شود و این بخش توسعه پیدا کند. از طرفی مخابرات معتقد است که با حذف آبونمان توسعه این بخش از وضعیت فعلی نیز شرایط بدتری را در پیش خواهد داشت.
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا حکم دیوان عدالت اداری برای لغو حذف هزینه آبونمان لازم الاجراست، گفت: مخابرات موظف است این حکم را اجرا کند و مطابق با آن باید مبالغ دریافت شده را به صورت بستانکاری در فیش مشترکان لحاظ کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تأثیر سه حکم دیوان عدالت اداری روی تعرفهها و عملکرد مخابرات گفت: حذف آبونمان ۷۰۰ میلیارد تومان در یک سال درآمد مخابرات را کاهش داد و بابت سالهای گذشته نیز مخابرات باید ۱۸۰۰ میلیارد تومان به مشترکان بازگرداند.
وی تأکید کرد: این کار باعث میشود مخابرات خطهایی که کارکرد کم دارند را تخلیه کند زیرا نگهداری آنها برای مخابرات سودی ندارد.