اخبار
ضربه به محیط زیست با استخراج ازاعماق خاک
نماینده مردم مجلس دهم با بیان اینکه ضربه مهلک به محیط زیست با استخراج ازاعماق خاک درمناطق خشک امکان پذیر است، گفت: کشت فراسرزمینی جایگزین تولید محصولات آب بر در مناطق کمآب شود. علی اکبری درباره وضعیت ممنوعیت کشت برنج در مناطق کم آب بر، گفت: برای حفاظت از محیط زیست و تامین اقتصاد پویا در کشور میبایست استانهای که وضعیت منابع آبی مناسبی ندارند از گردونه کشتهای پرآب در مناطق کم آب حذف شوند. نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنج به عنوان یکی از محصولات استراتژیک آب بردر مناطق گستردهای از کشور مورد کاشت، داشت و برداشت قرار میگیرد که این مساله به دلیل خشکسالیها اخیر در برخی مناطق با محدودیتهایی روبهرو شده است. او ادامه داد: کشتهای فراسرزمینی درآسیای میانه، غنا وبرزیل با سرعت و گسترش مناسب شروع شده است و این در حالی است که با بها دادن به تشکلهای صنفی میتوان کشت فراسرزمینی را جایگزین کشتهای کمآب کرد. نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: مسوولان اجرایی با قید پروتکلهای اجرایی درحوزه بینالملل، تدوام حضور در کشتهای فراسرزمینی را برای محافظت از محیطزیست در دستور کار قرار دهند تا بتوان تبادلات تجاری درحیطه کشاورزی را نیز گسترش داد. او ادامه داد: یکی از دلایل ترغیب کشاورزان به کشت برنج را میتوان در گرانی نرخ برنج جستوجوکرد زیرا زمانی که کشت برنج نسبت به دیگر کشتها برای کشاورز صرفه اقتصادی مناسبتری داشته باشد، تولیدکننده حتی در مناطق کمآب نیز به کشت برنج میپردازد. اکبری افزود: تشکلها و تعاونیها به عنوان بازوی بسیار کارآمد میتوانند کشاورزان را یاری دهند تاکشتهای پرآب را به کشتهای فراسرزمینی انتقال دهند واین در حالی است که استفاده بیرویه از منابع آبی معاش مردم را به خطر میاندازد. عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس بابیان اینکه ممنوعیت کشت برنج در مناطق کم آب نیازمند فرهنگسازی و برخورد قانونی است به خانه ملت گفت: کشت فراسرزمینی جایگزین کشتهای آب برشود زیرابا کمبود منابع آبی بطور مستقیم اقتصاد معیشتی شهروندان نیز تهدید میشود واین در حالی است که استخراج منابع آبی از اعماق آب در مناطق کم آب و خشک بهشدت اکوسیستم محیط زیست را به خطرمی اندازد.
دغدغه تازه کلاس دوازدهمیها
استقرار پایه دوازدهم و ۱۲ساله شدن نظام آموزشی صرفنظر از چالش تامین نیرو، فضا، تجهیزات و محتوا، مشکل تازهای برای دانشآموزان سال آخری ایجاد کرده است. چند سالی است که آموزش و پرورش در تلاطم تغییر پایهها و رشتههای تحصیلی افتاده و با آغاز اجرای ساختار نظام آموزشی ۳-۳-۶ از سال ۹۱، هرسال کتب درسی دوپایه تحصیلی را تغییر داده و یک پایه را مستقر کرده است. البته اوج مشکلات آموزش و پرورش به زمانی برمیگردد که ناچار شد یک پایه به دوره ابتدایی اضافه کند. کمبود معلم و کمبود فضای آموزشی سیستم تحت تاثیر قرار داد بطوریکه تبعات منفی آن هنوز ادامه دارد. در سال تحصیلی جاری ساختار نظام آموزشی جدید کامل شد و به سال آخر اجرای خود رسید. به این ترتیب دوره پیش دانشگاهی حذف و پایه دوازدهم مستقر شد. سه ساله شدن هنرستانها برای اولین بار نیز چالش برانگیز بود اما با شروع سال تحصیلی و اعلام مسوولان به نظر میرسد در حال حاضر مشکلی از باب تجهیزات و نیروی انسانی در هنرستانها وجود نداشته باشد و تحصیل در پایه دوازدهم با وجود همه کمبودها و مشکلات پیش برود. اما این پایان ماجرا نیست و گویا دردسرها و مشکلات تازهای برای قشر دانشآموز که در این سالها در معرض همه این تغییرات سریع قرار گرفته و فشارهایی را تحمل کرده، شروع شده است. کلاس دوازدهمیها سال آینده در کنکور سراسری شرکت میکنند، در حالی که کتب درسی همه جدیدالتالیف شده و سال اول اجرا را پشت سرمیگذارند. از سوی دیگر در سنوات گذشته دانشآموزان امتحان حدود ۱۱ درس را در پایه یازدهم و تنها امتحان چهار درس دوره پیش دانشگاهی را به صورت نهایی میدادند و در فرصت یک ساله پیش دانشگاهی فرصت بیشتری داشتند تا خود را برای شرکت در کنکور آماده کنند در حالی که با مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ملزم به شرکت در آزمون نهایی ۱۰ تا ۱۱ درس در پایه دوازدهم هستند و با توجه به قطعی شدن تاثیر ۲۰ درصد سوابق تحصیلی و نمرات امتحان نهایی در کنکور سراسری، باید بر کتب درسی تمرکز کنند و با توجه به فاصله کم بین امتحانات و کنکور فرصتی برای کسب آمادگی ندارند. هفته گذشته خبری مبنی بر قطعی شدن تعداد دروس امتحان نهایی منتشر شد. فاطمه سادات، دانشآموز، در این باره میگوید: « این خبر یعنی بدبختی و افزایش فشار هزار برابر روی دانشآموزان، دانشآموز دوازدهمی با اینهمه فشار وقت از کجا بیاورد برای کنکور آماده شود؟ آنهایی که از تابستان برنامهریزی کردهاند یک ساعت وقت تلف شده ندارند، حالا با این خبر سکته نکنند معجزه هست. نمیدانیم چگونه این خبر را به بچهها بدهیم تو را بهخدا تجدید نظر کنید.» عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره فاصله کم بین امتحانات نهایی و کنکور سراسری در تیرماه به ایسنا گفت: با سازمان سنجش گفتوگوها و مذاکراتی داریم که این فاصله را بیشتر کنیم و تا جایی که امکانش وجود دارد زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور سراسری طولانیتر شود.