اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۵۶

تصویب صورت‌های مالی صندوق ضمانت صادرات

به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، مجمع عمومی عادی سالانه این صندوق برای بررسی صورت‌های مالی سال 1396 روز دوشنبه مورخ 16 مهر 1397 با حضور معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی و دادگستری برگزار شد و صورت‌های مالی با توجه به گزارش سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی شرکت با اظهارنظر مطلوب به تصویب رسید. در این جلسه، رییس هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، گزارشی از عملکرد هیات‌مدیره در سال 1396 ارایه نمودند.  سیدکمال سیدعلی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق با اشاره به نقش صندوق در ضربه‌گیری ریسک‌های تجارت بین‌المللی برای صادرکنندگان ایرانی، از رشد 45 درصدی عملکرد صندوق در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 1395 خبرداد. وی اشاره نمود، حجم پوشش‌های بیمه‌ای و تضمینی صندوق در سال 1396، با 45 درصد رشد نسبت به سال قبل، به 74، 787 میلیارد ریال رسیدکه این میزان پوشش، به نسبت صادرات غیرنفتی در مقایسه با موسسات همتا، صندوق را در رده دوم اعضاء کلوپ پراگ قرار داده است.

 بخش عمده این رشد ناشی از سیاست‌های بازاریابی جهت ترغیب شرکت‌های جدید صادراتی به استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای بود که در نتیجه آن، ارزش بیمه نامه‌های کوتاه‌مدت صادره طی این سال، 152 درصد بهبود یافت. بدین‌ترتیب صندوق با افزایش درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی توانست بیش از 2، 238 میلیارد ریال سود را در صورت‌های مالی سال جاری خود به ثبت رساند. همچنین طی این سال، برای اولین‌بار در طول عمر صندوق، قراردادی اتکایی با کنسرسیومی از معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکایی جهان منعقد شد که این امر، پس از بازدید تیمی از کارشناسان خبره این شرکت‌ها از فعالیت‌های اعتبارسنجی و صدور بیمه‌نامه و تایید دانش فنی و تخصصی صندوق در این حوزه‌ها میسر گردید. انعقاد این قرارداد که ظرفیت ریسک‌پذیری صندوق را افزایش خواهد داد، امکان ارایه پوشش بیشتر را طی سال جاری در صورت بهبود شرایط سیاسی موجود فراهم خواهد آورد.

سیدعلی میزان تعهدات جاری و سر رسید نشده صندوق در سال مالی مورد نظر را بالغ بر 83 هزار و 255 میلیارد ریال اعلام کرد و از پرداخت 658 میلیارد ریال خسارت به سیستم بانکی و صادر‌کنندگان ایرانی در سال 1396 خبر داد.

وی چالش‌های عمده صندوق در سال جاری را سیاست‌های جدید ارزی کشور و تغییر نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی برای صادرکنندگان، ریسک‌های ناشی از انتقال ارز و تحریم یکجانبه امریکا و بطورکلی افزایش ریسک‌های محیط کسب وکار صندوق عنوان کرد.

نگاه سهامداران به سرمایه‌گذاری در بیمه اصلاح شود

 با شناسایی باندهای متقلب که در حوزه صحنه‌سازی برای دریافت خسارت‌های جعلی و غیرواقعی فعالیت می‌کنند می‌توان از سرمایه‌های صنعت بیمه صیانت کرد. به گزارش بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی با اعلام این مطلب افزود: حق بیمه‌های دریافتی در صنعت بیمه باید در مسیر افزایش سطح رضایتمندی، آرامش و امنیت روانی آحاد جامعه هزینه شود و صنعت بیمه با همکاری نیروی انتظامی باید از غارت این منابع توسط سودجویان و باندهای جعل جلوگیری کند. رییس کل بیمه مرکزی به اهمیت اختصاص کد یکتا برای تمامی بیمه نامه‌های صادرشده تاکید کرد و گفت: کدیکتا کلیدواژه شفافیت و سلامت صنعت بیمه خواهد بود و تمامی شرکت‌های بیمه باید زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را در این خصوص فراهم کنند. رییس شورای عالی بیمه نسبت به ضرورت همفکری و همگرایی نهاد ناظر و شرکت‌های بیمه‌ای تاکید کرد و اظهار داشت: با تلاش مدیریت جدید و کارکنان شرکت بیمه میهن و نظارت جدی بیمه مرکزی فرصت مناسبی برای رشد و توسعه شرکت بیمه میهن فراهم شده است. وی ارزش نظام بیمه‌ای را به دریافت حق بیمه، سرمایه‌گذاری صحیح و پرداخت مناسب خسارت دانست و تصریح کرد: شرکت‌های بیمه‌گری به عنوان بنگاه‌های اقتصادی باید به گونه‌ای فعالیت کنند که برای حضور گسترده‌تر سهامداران، جذابیت کافی ایجاد شود. دکتر سلیمانی با برشمردن تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصادی، خاطرنشان کرد: اگر سهامداران نگاهی از جنس بیمه به سرمایه‌گذاری در این صنعت داشته باشند قطعا سودآوری قابل توجهی نیز در انتظار آنان خواهد بود.

رییس کل بیمه مرکزی بازار چهل هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه را ناکافی دانست و با تاکید بر این نکته که باید حجم این بازار لااقل به یکصد هزار میلیارد تومان برسد، افزود: صنعت بیمه در کشورهای پیشرفته بانکداری می‌کند و اگر سهامداران بیمه‌ای نوع نگاه خود را به مقوله سرمایه‌گذاری اصلاح کنند صنعت بیمه کشور ما نیز تحولاتی اساسی را در پیش رو خواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نظارت بیشتر بر نمایندگان و شبکه فروش اشاره کرد و از مدیران شرکت خواست نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان بدهند. رییس کل بیمه مرکزی در پایان تغییر نوع نگاه تبلیغاتی در صنعت بیمه را زمینه ساز افزایش ضریب نفوذ بیمه دانست و گفت: استفاده از ظرفیت‌های استارت آپ‌ها و تغییر رویکرد از تبلیغات سنتی به مشوق‌های مدرن از مسائل مهمی است که باید بطور جدی پیگیری شود.