شاخص مدیران خرید با برند «شامخ» منتشر می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۴۳۲

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران تلاش برای استخراج داده‌های پایه شاخص مدیران خرید (PMI) را آغاز کرده و در نظر دارد این شاخص مهم اقتصادی را با برند شامخ منتشر کند. محمدرضا دوست محمدی، مدیر این مرکز می‌گوید زمینه‌سازی‌های لازم برای محاسبه این شاخص فراهم شده و انتشار آن از آبان ماه آغاز می‌شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، بر اساس ماده 4 قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، اتاق ایران را باید شرایطی برای پایش و رصد محیط کسب‌وکار و اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آن به مسوولان، سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی فراهم آورد. در این راستا پارلمان بخش خصوصی درصدد است شاخص مدیران خرید (PMI) را با برند شامخ محاسبه و منتشر کند.

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از پاییز 95 اجرای طرح پایش محیط کسب‌وکار را نیز برعهده‌گرفته که در روزهای آینده هشتمین دوره از گزارش‌های فصلی آن منتشر خواهد شد. این طرح دیدگاه فعالان اقتصادی درباره مهم‌ترین موانع کسب‌وکار را بازگو می‌کند اما علاوه بر آن نیاز است با استفاده از دیگر شاخص‌های مرتبط با وضعیت اقتصادی تولید و جامعه، اطلاعاتی از آخرین وضعیت رونق و رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد نیز برای برنامه‌ریزی استخراج شود.بر این اساس محاسبه و انتشار شاخص شامخ (PMI) که وضعیت و شرایط کسب‌وکارها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد در دستور کار مرکز آمار و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران قرار گرفته است. دوست محمدی، می‌گوید: بیش از 50 کشور شاخص مدیران خرید (PMI) را محاسبه و منتشر می‌کنند و اتاق ایران با مطالعاتی که از سال گذشته انجام داده است بزودی نسبت به انتشار این شاخص با برند شامخ به‌صورت ماهیانه اقدام خواهد کرد.دوست محمدی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از متولیان تولید آمار در کشور اقدامی برای محاسبه این شاخص انجام نداده‌اند، می‌افزاید: در شاخص شامخ، وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اقتصاد اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سوالات معیار و استاندارد جهانی از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار فعالان اقتصادی، مسوولان و سیاست‌گذاران اقتصادی قرار دهد. به گفته او، مدیران شرکت‌کننده در این آمارگیری سوالات مشخص و یکسانی سه گزینه‌ای را پاسخ خواهند داد که مثلا نشان می‌دهد در ماه مورد گزارش میزان فروش، تولید و ... نسبت به ماه قبل افزایش، کاهش یا ثبات را تجربه کرده است. او می‌افزاید: متغیرهایی مانند موجودی انبار، وضعیت استخدام، وضعیت سفارش‌های جدید، وضعیت صادرات و سوالاتی ازاین‌دست نیز از سوی شرکت‌کنندگان مشخص پاسخ داده می‌شود و درنهایت با جمع‌بندی کل جواب‌ها و میانگیری از آنها عددی بین 1 تا 100 استخراج خواهد شد.دوست محمدی با اشاره به اینکه معیار در شاخص شامخ (PMI) عدد 50 است، تصریح می‌کند: عدد 50 نشان خواهد داد که درمجموع وضعیت بخش موردبررسی هیچ تغییری نداشته، اما هرچه عدد از 50 بالاتر باشد نشانه رونق و هرچه رقم پایین‌تر از 50 باشد نشانه رکود و انقباض در آن بخش تلقی می‌شود.البته آنگونه که دوست محمدی می‌گوید، به دلیل اینکه تاکنون محاسباتی در این حوزه در کشور انجام نشده است، اتاق ایران در ابتدای کار فقط شاخص شامخ (PMI) در بخش صنعت و گروه‌های 12 گانه زیرمجموعه آن را محاسبه و منتشر می‌کند و در ادامه انتشار شاخص شامخ بخش‌های خدمات و کشاورزی را نیز در دستور کار قرار می‌دهد.او با اشاره به اینکه روال معمول در اندازه‌گیری این شاخص در کشورهای مختلف، نظرخواهی از 400 شرکت برتر و مطرح در هر بخش اقتصادی است، اظهار می‌کند: فعلاً در محاسبات شاخص شامخ از همکاری 500 شرکت استفاده می‌شود تا به‌مرورزمان با حذف شرکت‌هایی که احتمالاً قائل ادامه به همکاری نیستند مشکلی بروز نکند اما درنهایت اتاق ایران نیز تلاش می‌کند شاخص شامخ را طبق استانداردهای جهانی استخراج و منتشر کند.به گفته دوست محمدی، اتاق ایران در حال ارسال پیامک دعوت به همکاری برای 3هزار شرکت معتبر و برتر در بخش‌های مختلف صنعت است. او رضایت شرکت‌ها برای ارایه آمارهای موردنیاز این شاخص را یکی از اصول کار عنوان می‌کند و می‌گوید: در تدوین داده‌های شاخص شامخ، اصل اول برای علاقه‌مندی شرکت‌ها برای همکاری گذاشته شده تا احتمال اظهارنظر غلط و غیرواقعی به حداقل برسد بااین‌وجود بازهم یک تیم کارشناسی، داده‌ها را به کمک شواهد موجود در سطح اقتصاد و مثلاً اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‌های بورسی بررسی می‌کنند تا این شاخص با سالم‌ترین اعداد محاسبه شود. او تأکید می‌کند که جزئیات اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت‌کنندگان در آمارگیری به‌صورت کاملاً محرمانه باقی می‌ماند و در پایان هر ماه فقط وضعیت کلی یک صنعت و بخش اعلام خواهد شد. دوست حسینی اعلام می‌کند: شرکت‌هایی که در استخراج شاخص شامخ شرکت می‌کنند به عنوان همکار اتاق ایران معرفی می‌شوند و در موضوع برندینگ نیز به عنوان شرکت‌های معتبر در محاسبه این شاخص معرفی می‌شوند.