بزرگترین خردهفروشی امریکا ورشکست شد
گروه جهان|
فروشگاه سیرز که زمانی بزرگترین فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی امریکا بود و سیستم خرید در این کشور را بهکلی متحول ساخت، اعلام ورشکستگی کرد. این فروشگاه با 132سال سابقه، در چند سال اخیر با مشکلات مالی مواجه و بهشدت مقروض بود. هولدینگ سیرز که شرکت مادر سیرز و کیمارت به شمار میرود، یکی از دهها خردهفروشی مطرح در ایالات متحده است که در عصر آمازون، شرکت فروش اینترنتی، مجبور به اعلان ورشکستگی شده است.
به گزارش سیانان، اعلان ورشکستگی سیرز در نیویورک ساعات اولیه دوشنبه صورت گرفت. این شرکت بیانیهای صادر و اعلام کرد که قصد دارد همچنان به کار خود ادامه دهد و فروشگاههای سودآور و همچنین وبسایتهای سیرز و کیمارت را نگه دارد. اما سیرز برای شمار زیادی از شعبههای خود به دنبال خریدار میگردد و قصد دارد تا پایان امسال دستکم 142 فروشگاه خود را تعطیل کند. برنامه تعطیلی 46 فروشگاه دیگر هم از پیش برای ماه آینده تنظیم شده بود. ادی لمپرت رییس شرکت و بزرگترین سهامدار آن از مدیرعاملی استعفا کرده و شرکت اکنون توسط سه مدیر ارشد آن اداره میشود.
لمپرت که در 14 سال گذشته ریاست این شرکت را بر عهده داشت، نتوانست حمایت وامدهندگان و مدیران فروشگاهها را از برنامه احیای خود جلب کند و اکنون این مساله سبب شده دهها هزار کارگر این فروشگاه با آیندهای مبهم مواجه شوند. اعلان ورشکستگی سیرز درست در روز سررسید بازپرداخت بدهی 134 میلیون دلاری این شرکت صورت گرفت. به نوشته فایننشالتایمز، جدای از مشکل بدهی قابلتوجه، سیرز همچنین نتوانسته خود را با تحولات در این صنعت تطبیق دهد.
«هیو ری» بخش اعلان ورشکستگی در شرکت حقوقی مککول اسمیت گفت: «برخی از وامدهندگان بهنوعی گفته بودند شما شانس دوم خود را هم خراب کردید و این آخر خط است.» برخی از وامدهندگان و سرمایهگذاران هشدار دادهاند که این فروشگاه خردهفروشی آشکارا به سمت نابودی میرود، اما لمپرت امیدوار است که این شرکت بتواند از طریق بازسازی حول محور پلتفرم فروشگاه کوچکتر از چنین سرنوشتی خلاصی یابد. لمپرت در بیانیای گفت: «روند اعلان ورشکستگی برای هولدینگ سیرز انعطافپذیری لازم برای تقویت ترازنامه خود را فراهم میآورد و شرکت را قادر میسازد تا تغییرشکل استراتژیک را با سرعت بیشتری پیش ببرد و حجم مدل عملیاتی را به درستی تنظیم کند و مجددا به سودآوری برسد.»
وامدهندگان 300 میلیون دلار در بودجه به صورت تامین مالی بدهکار ورشکسته در اختیار سیرز گذاشتهاند تا این شرکت بتواند در زمان ورشکستگی همچنان به فعالیت ادامه دهد. طبق این مناسبات، علاوه بر تعطیلی دستکم 142 فروشگاه، روند نقد کردن داراییها هم خیلی سریع آغاز میشود.
لمپرت که خودش بزرگترین سهامدار و تامینکننده مالی سیرز است، احتمالا برای کمک به تامین مالی بیشتر سیرز، از طریق صندوق اعتباری «ایاسال» کمک مالی به مبلغ 300 میلیون دلار برای این شرکت تدارک میبیند تا فعالیت آن را در فصل مهم جشن ممکن سازد. با این حال، پرداخت این وام احتمالا بایستی با تاییدیه دادگاه صورت بگیرد. با این حال، ایاسال میتواند برخی از داراییهای سیرز را خریداری کند و از ورشکستگی نجات دهد.
سیرز از یک شرکت پست الکترونیکی در دهه 1880 ریشه دواند و تبدیل به بزرگترین خردهفروشی در ایالات متحده شد. این برند یادآورد مصرفگرایی بعد از جنگ جهانی در حومه شهرها به شمار میرود و برج بزرگ دفتر مرکزی این شرکت در شیکاگو همزمانی بزرگترین برج جهان بوده است. اما این شرکت در تلاشها برای رقابت با اولین رقبای تجاری که کالاها را با قیمتی کمتر عرضه میکردند از جمله والمارت و کاستکو در دهههای 1970 و 1980 میلادی، و آمازون که خردهفروشی مطرح آنلاین در یک دهه اخیر به شمار میرود، شکست خورد.
اگرچه بخشی از مشکلات سیرز به چند دهه پیش و زمانی بازمیگردد که شرکتهای آنلاین آغاز به کار کردند، اما بخش اصلی آن از اقدامات و سیاستهای داخلی شرکت ناشی شده است. مدیریت سیرز در حالی سعی در رقابت با شرکتهایی همچون والمارت داشت که برخی از شعبههای خود را تعطیل کرده بود و در جهت کاهش هزینهها میکوشید. بدینترتیب، هزینه برای تبلیغات به حداقل رسید و برای نوینسازی حراجها و سیستم فروش هیچ سرمایهگذاریای صورت نگرفت.
هولدینگ سیرز در سال 2004 توسط لمپرت از ادغام دو شرکت سیرز و کیمارت که آن هم یک شرکت بزرگ فروشگاههای زنجیرهای بود، ساخته شد. ری در این باره گفت: «شبیه این بود که دو نفر مست سعی کنند یکدیگر را سرپا نگه دارند. به جای اینکه مشکل بدهی یکدیگر را حل کنند، فاجعه را به سرحد آن رساندند.»
فروشگاه سیرز که اکنون در حومه النوی واقع است، آخرین قربانی در صنعتی به شمار میرود که تحت تاثیر تجارت الکترونیکی به کلی متحول شده است. شرکت اسباب بازی فروشی «تویز آر» هم یکی دیگر از این قربانیها بوده است. اما وضعیت دیگر شرکتها در این بخش، چندان وخیم به نظر نمیرسد و بهویژه رشد اقتصادی در ایالات متحده در ماههای اخیر بسیاری از مصرفکنندگان را به خرج کردن ترغیب کرده است.