میانبر مدیریت ریسک برای ورود به بورس

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۰۰:۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۳۲۰۰۴

گروه بورس |سمیرا  ابراهیمی|

زمانی که شاخص‌های بازار سرمایه روند رو به رشد می‌گیرند، فارغ از اینکه دلایل رشد چه باشد و در بازار‌های دیگر چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، حجم زیادی از سرمایه‌ها به سمت بورس می‌آید. در واقع سرمایه‌های جدیدی به سمت این بازار می‌آید که تا قبل از آن خبری از وجودشان در تالار شیشه‌ای نبود، اما به یک‌باره برای دریافت سود بیشتر به این بازار نقل مکان می‌کنند.  این روزها نیز که تب سرمایه‌گذاری در بورس با صفوف طویل تازه واردان در کارگزاری‌ها برای اخذ کد سهامداری رونق گرفته، توجه به این نکته ضروری است که بازار سهام‌ به همان اندازه که می‌تواند سود ده باشد، روزانه 5 درصد نوسان مثبت نصیب سرمایه‌گذاران کند و حتی در بازار پایه اعطای سود 10 درصدی روزانه را داشته باشد، به همان اندازه نیز می‌تواند روی ناخوش زیانده خود را نیز نشان دهد و منفی شدن‌های پی در پی را داشته باشد. به همین علت بارها از سوی مسوولان سازمان بورس و کارشناسان بازار سرمایه گفته شده است که مدیریت ریسک در این بازار، به اندازه تصمیم برای ورود سرمایه‌گذاران اهمیت دارد و نباید با تصمیم‌گیری هیجانی دستخوش ضرر و زیان شود.  اکنون بورس ایران به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که هر فردی، با سرمایه هرچند اندک، بتواند با مدیریت ریسک وارد بازار شود. در واقع اکنون جز خرید و فروش سهام که نیاز به سواد تحلیلی بالایی دارد، مردم عادی جامعه اگر بخواهند سرمایه خود را به این سمت ببرند که هم با پول‌شان کار شود و هم سود مناسبی کسب کنند، می‌توانند از انواع صندوق‌هایی که در این بازار فعالیت می‌کنند، بهره‌مند شوند.  این صندوق‌ها از طیف کم ریسک تا ریسک متوسط با توجه به میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران طبقه‌بندی می‌شوند و یک تماس با کارگزاران فعال در بازار سرمایه، می‌تواند افراد را به مقصد سرمایه‌گذاری دلخواه‌ و مورد پذیرش به لحاظ ریسک و بازده برساند. به همان اندازه که ورود سرمایه‌های جدید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند به توسعه بازار کمک کند، ورود خودسرانه پول به بازار بدون پشتوانه تحلیلی و مدیریت ریسک می‌تواند ضمن تحمیل زیان‌های هنگفت، به بدبینی افکار عمومی نسبت به بورس نیز آسیب بزند. اتفاقی که در سال 92 نیز همگام با رشدهای روز افزون بازار که با جهش‌های تورمی همراه بود، مشاهده شد و از زمستان همان سال که بورس در یک دوره رکود طولانی فرو رفت، ضررهای فراوانی به بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی وارد کرد. ضررهایی که شاید اگر پیگیری فرد به فرد از آنها انجام شود، منشأ بحران‌های اجتماعی نیز شده باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد اکنون هر فرد، نهاد یا رسانه و جریان تبلیغاتی که می‌خواهد به توسعه بازار سرمایه با جذب سرمایه‌گذار کمک کند، بهتر است ورود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را که مورد تایید سازمان بورس باشند، سرلوحه هدف اقناعی خود قرار دهد. توجه به این نکته لازم است که سامانه رصد سیستمی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق پایگاه اینترنتی مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران به صورت آنلاین رتبه‌بندی همه 3 نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. طبق به روز رسانی آخرین روزکاری مهرماه در هفته گذشته که صندوق‌ها را بر اساس اطلاعات 24 مهر مرتب‌سازی کرده است، در بخش صندوق‌های در سهام بیشترین و کمترین میزان سودآوری ماهانه اعدادی در بازه مثبت 30 درصد تا 1.4 درصد را نشان می‌دهد. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمدثابت نیز بازه مثبت 6 درصد تا 1.1 درصد مشاهده می‌شود و در نهایت صندوق‌های مختلط نیز بازده ماهانه در بازه 18 درصد تا 3.7 درصد را داشته‌اند.