ایرانشهر
پیشنهاد افزایش قیمت سوخت با کاهش قیمت خودرو
مهرداد تقی زاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود.
دومین نشست کارگروه مسافری با حضور مهرداد تقیزاده معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی و جمعی از اعضا و نمایندگان در ساختمان این وزارتخانه حول محور مسائل و مشکلات حوزه مسافری و همچنین واقعیسازی قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.تقیزاده در این جلسه گفت: اولین مسالهای که در بحث افزایش قیمت سوخت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد، افزایش قیمتها و گرانی محصولات است. اما مردم حق دارند نسبت به افزایش قیمتها حساسیت نشان دهند، زیرا در کشورهایی که قیمت سوخت واقعی و به نسبت کشور ما بالاتر است، اما خودرو از قیمت پایینتری برخوردار است.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود.وی افزود: در سفرهای درون و برونشهری خود همواره موضوع افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو را از مردم سوال کردهام که مردم نیز نسبت به این موضوع پاسخ مثبت دادهاند.
۸۹ درصد از سکونتگاههای غیررسمی
در محدودههای قانونی هستند
محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هماکنون مساحت سکونتگاههای غیررسمی در ۱۱۰ شهر کشور بالغ بر ۵۸ هزار هکتار بوده و یک هزار و ۱۰۰ محله را شامل میشود، گفت: این مناطق از مالکیت شخصی برخوردار نبوده و طبق مطالعات انجام گرفته ۸۹ درصد آنها بر خلاف تصور همگان، در محدوده شهری واقع شدهاند و تنها درصد کمی از این نواحی در خارج از محدوده قانونی شهر مستقر هستند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایزدی در مسابقه طراحی ارتقای تدریجی سرپناه خودساخته در سکونتگاههای غیررسمی ایران با بیان اینکه هماکنون جمعیتی بالغ بر ۱۱ میلیون نفر در این نواحی ساکن هستند گفت: با توجه به تجارب جهانی به این نتیجه رسیدهایم که تخریب سکونتگاههای مذکور و نوسازی آنها راهحل مواجهه با این مناطق نبوده و قطعا طبق مفاد سند ملی نوسازی بافتهای ناکارآمد توانمندسازی ساکنین و مشارکت با مالکین است که این مشکل را رفع خواهد کرد.
این مقام مسوول همچنین اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته براساس این سیاست، دولت و شهرداری همواره تلاش کردند، بدون دخالت در عرصه سکونتی، به تأمین خدمات مورد نیاز در حوزههای نرمافزاری بپردازند چراکه این طور تصور میشود دولتهای محلی و ملی باید به خدمات شهری، زیرساختی و خدمات توسعهای در جهت ارتقای توانمندسازی ساکنین پرداخته و در بخش مسکن کمتر نفوذ کنند.
به گفته معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی مطلبی که مهم است توجه به الگوهای تغییر و نوسازی عرصه مسکن و ایجاد یک مدل در این حوزه است، این بدان معنا نیست که با یک مدل میتوان نسخهای واحد برای رفع مشکل تمامی حوزههای ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی پیچید بلکه باید توجه کنیم بدمسکنی در سکونتگاههای مذکور با سایر مناطق متفاوت بوده و مشکلات یک محله با محله دیگر تفاوت دارد پس باید با بهرهگیری از یک مدل واحد برنامهای جداگانه برای هر محله و هر منطقه تدوین کنیم.ایزدی ادامه داد: در این حین باید توجه کنیم که بحث مسکن باید متناسب با شرایط و توان ساکنین باشد به همین دلیل یافتن الگوی مناسب برای آن امر بسیار مهمی به شمار میرود.این مقام مسوول اظهار کرد: در این مسیر باید از جامعه معماری بخواهیم تا به ما کمک کنند چرا که به هیچوجه به دنبال الگوهای قابل تعمیم و دولتساز نبوده و میخواهیم اقدامات توسط خودساکنین و متناسب با توان آنها انجام شود.
دولت فکر تولید ثروت در بافتهای فرسوده را کنار بگذارد
نایبرییس انجمن انبوهسازان تهران با بیان اینکه تجمیع و تخریب چند واحد مسکونی در بافت فرسوده نمیتواند ما را به اهداف نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده نزدیک کند، گفت: دولت باید فکر تولید ثروت در ورود به بافتهای فرسوده را کنار بگذارد.
ایرج رهبر در گفتوگو با فارس در پاسخ به اینکه انبوهسازان چه درخواستی از وزیر جدید راه و شهرسازی خواهند داشت که در این سالها به آن درخواستها نرسیده بودند، گفت: انتظار ما از وزیر جدید راه و شهرسازی این است که در جهت تولید و توجه به بخش مسکن فعالتر عمل کند.
وی افزود: در این ۵ سال گذشته بیاعتمادی خاصی به انبوهسازان بود و امیدواریم که اعتماد از دست رفته انبوهسازان مسکن جلب شود.
وی با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم با حرارت زیادی مسکن مهر کلید خورد و انبوهسازان با یک قیمت نازل وارد این پروژه شدند، اضافه کرد: به هر حال وارد پروژه مسکن مهر شدیم و نباید ما را در وسط کار و در حالی که در حال غرق شدن هستیم رها کنند.
رهبر با انتقاد از سرعت بازسازی و بهسازی بافتهای فرسوده گفت: ورود سازندگان به بافت فرسوده و تقسیم سود ۵۰ درصدی نمیتواند برای انبوهسازان مناسب باشد چرا که ما میتوانیم به جای ورود به بافت فرسوده در نقاط دیگر هم به ساخت و ساز بپردازیم.نایبرییس انجمن انبوهسازان تهران افزود: به هر حال باید ساخت و ساز در بافت فرسوده به گونهای باشد که عمر مفید ساختمانها به بیش از ۵۰ سال برسد و شیوه شهرسازی مدرن به گونهای رقم بخورد که بالاشهر نشینان نیز به سکونت در بافت فرسوده رغبت پیدا کنند.وی تصریح کرد: باید این تفکر دولت از تولید ثروت در بافت فرسوده کنار گذاشته شود و انبوهسازان نیز پیرو همین تفکر انگیزه ورود به بافت فرسوده را داشته باشند.رهبر ادامه داد: متأسفانه در خصوص پروژه سیروس بدون مطالعه اقدام شد و سوال این است که آیا ساکنان این منطقه واقعاً اصالتاً در همان منطقه ساکن هستند یا اینکه در این منطقه اجارهنشین هستند.
وی تأکید کرد: باید یک بررسی جامعشناسی کاملی در خصوص ورود به بازسازی بافت فرسوده صورت گیرد تا در نهایت پروژه با موفقیت کامل به پایان برسد.
اعضای موافقتنامه چابهاربیشتر میشوند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: متاسفانه شایعاتی مبنی بر واگذاری مدیریت بندر چابهار به هند شنیده میشود که کاملا کذب است.
به گزارش مهر، محمد راستاد در حاشیه نشست شورای هماهنگی اجراییسازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار گفت: براساس پیشبینیهای توافقنامه چابهار باید کشورهای بیشتری را به عضویت این توافقنامه درآوریم تا بندر چابهار به یکی از بزرگترین بنادر ترانزیتی منطقه تبدیل شود.
وی ادامه داد: امروز بالاخره امکان برگزاری اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه سه جانبه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان در کوتاهترین زمان ممکن بعد از پیش بینیهایی که برای برگزاری آن انجام شده بود، ممکن شد.
وی گفت: خوشبختانه ما توانستیم در این نشست شورای هماهنگی بر اساس ماده 10 توافقنامه که با هم به امضا رساندهایم قرار بر این شد تا اولین کمیته پیگیری طی دو ماه آینده در بندر چابهار برگزار شود و در آن به جزییات عملیاتی و راهکارهای بهبود و ارتقای مزیتهای دالان ترانزیتی موضوع این موافقتنامه پرداخته شود.