ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۲۱۷

واگذاری مسکن اجتماعی به شهرداری‌ها

مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده درباره اولویت‌ها در بخش مسکن تاکید کرد: مسکن اجتماعی طرحی است که سال‌ها درباره آن صحبت می‌شود اما آیا کسی تاکنون چند صفحه‌ای درباره مسکن اجتماعی نوشته است که بتوانیم از آن استفاده کنیم؟ این در حالی است که مسکن اجتماعی در کشورهای اروپایی به اجرا رسیده و اجرای آن بر عهده شهردار‌ی‌ها تحت عنوان ارایه خدمات اجتماعی است.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: باید دستورالعملی تهیه و به دولت ارایه شود که دولت در اجرای پروژه مسکن اجتماعی از شهرداری حمایت کند. شهرداری‌ها باید معادل یک تا سه درصد جمعیت شهری مسکن اجتماعی بسازند و به مدت 2 سال به صورت اجاره ارزان قیمت این واحدها را در اختیار گروه‌های کم درآمد قرار دهند و دو سال دیگر این واحدها در اختیار گروه‌ها و خانوارهای دیگری قرار بگیرد.  مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده ادامه داد: مسکن اجتماعی باید برای حمایت از اقشار ضعیف کشور طراحی شود و اجرای آن باید بر عهده شهرداری‌ها در قالب خدمات اجتماعی قرار بگیرد. در اراضی متعلق به شهرداری‌ها می‌توان برای اجرای پروژه مسکن اجتماعی سرمایه‌گذاری شود و مخاطب آن هم باید زوج‌های جوان کم درآمد یا خانوارهایی باشد که توان تهیه مسکن را ندارند.

ترکان اضافه کرد: دستورالعمل و نحوه حمایت دولت از این طرح را می‌توان در قالب مصوبه هیات وزیران داشته باشیم و از وزیرجدید راه و شهرسازی می‌خواهیم که تهیه این دستورالعمل را در دستور کار خود قرار دهد زیرا تهیه این دستور العمل باید با همکاری وزارت کشور باشد که شهرداری‌ها متولی اجرای آن خواهند بود. مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده با بیان اینکه هر چه سریعتر دستورالعمل مسکن اجتماعی باید در هیات وزیران مطرح شود، ادامه داد: باید در شهرهای در اولویت، تعدادی مسکن اجتماعی ساخته شود و نمی‌توانیم همواره از یک طرح حرف بزنیم و تنها در مرحله حرف آن را رها‌سازیم. او افزود: در مرحله اول می‌توان به ازای یک درصد از جمعیت هر شهری مسکن اجتماعی بسازیم. برای مثال اگر جمعیت شهری 100 هزار نفر است که بطور تقریبی جمعیت خانوار آن به 20 هزار خانوار می‌رسد بنابراین به اندازه یک درصد این 20 هزار خانوار باید مسکن اجتماعی ساخت که حدود آن به 200 واحد می‌رسد. این فرمول را باید به کلان‌شهرها هم تعمیم دهیم و این هزینه اجتماعی است که تمام دستگاه‌های مرتبط باید در پرداخت آن سهیم باشند.

ترکان درباره محل تامین منابع مالی آن گفت: بخشی از هزینه‌ها باید از بودجه بخش‌های مختلف دولت و قسمتی از بودجه مورد نیاز هم از طریق شهرداری‌ها تامین شود.

هوای تهران در 5/1 ماه اخیر سالم بود

کمتر از دو هفته پس از اجرای مرحله دوم طرح کاهش، اولین نشانه‌های تاثیر مثبت این طرح بر کیفیت هوای شهر تهران در حال نمایان شدن است. به‌طوری که با گذشت ۲۳۰ روز از سال مشخص شده که روند فزاینده آلودگی هوا نسبت به سال گذشته، از نیمه دوم سال معکوس شده و در یک ماه و نیم اخیر در هیچ روزی هوای تهران ناسالم نشده است. به گزارش ایلنا، براساس اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تا ۱۴ آبان که ۲۳۰ روز از سال ۱۳۹۷ می‌گذرد، هوای تهران در هیچ روزی به وضعیت ناسالم نرسیده است و تعداد روزهای با هوای پاک و سالم نیز از ۱۹۶ روز در سال ۹۶ به ۲۰۳ روز در سال ۹۷ رسیده است. بررسی جزییات این گزارش نشان می‌دهد با آنکه در نیمه ابتدایی سال جاری کیفیت هوای تهران در ادامه روند سه سال اخیر روند نزولی داشت و تعداد روزهای پاک و سالم کاهش یافته و تعداد روزهای «ناسالم برای گروه‌های حساس» افزایش یافته بود، با ورود به نیمه دوم سال، این روند به طرز محسوسی تغییر کرده است. در حالی که در سال ۹۶ از اول مهر تا ۱۴ آبان، تهران ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز کاملا ناسالم را تجربه کرد، در سال ۹۷ در این ۴۴ روز حتی یک روز هم هوای تهران از مرز سلامت عبور نکرده و تعداد روزهای آلوده در این برهه زمانی از ۱۳ روز به صفر رسیده است. در مقابل، در همین بازه زمانی ۴۴ روزه در سال ۹۷ شاهد ۵ روز هوای پاک هستیم و حال آنکه در سال ۹۶ در همین برهه، تهران تنها یک روز هوای پاک را به خود دید.