توسعه نقش بینالمللی بورس کالا
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بینالملل معتقد است که با توجه به اقدامات بورس کالای ایران در حوزه بینالمللی، امضای توافقنامهها و تعریف پروژههای مشترک با بورس دیگر کشورها، حضور خریداران و فروشندگان خارجی در بورس کالا و توسعه نقش فراملی این بورس، دور نخواهد بود. به گزارش کالاخبر، کشف نرخ کالاهای گوناگون یکی از اصلیترین وظایف بورسهای کالایی در دنیاست. این بورسها محلی برای حضور آزادانه خریداران و فروشندگان محصولات مختلف است که میتوانند بر سر یک قیمت مشخص که از تلاقی میزان عرضه و تقاضا برآمده است، کالای مشخصی را مورد معامله قرار دهند. در ایران نیز ۱۱ سال است که از تاسیس بورس کالا میگذرد و این بورس طی این سالها توانسته بازار شفافی برای انجام معاملات محصولات در سه بازار فیزیکی، مشتقه و بازار مالی فراهم آورد. بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بینالملل در خصوص نقشهای بورس کالای ایران در اقتصاد کشور گفت: بورس کالا از ابتدای راهاندازیاش تاکنون نقش بسیار اساسی را در اقتصاد کشور ایفا کرده است؛ به خصوص طی چند سال گذشته که از لحاظ کشف قیمت و شفافیت معاملات شاهد تحولات اساسی در این بورس بودهایم. بیژنی با بیان اینکه ارزیابی آمار کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه به ما نشان میدهد که بورس کالا درصد بالایی از ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشاندهنده رشد روزافزون بورس کالا و اهمیت دادن به آن از سوی فعالان بازار است. مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بینالملل با اشاره به نقش بورس کالا در توسعه زیرساخت و تولید صنعت فولاد و پتروشیمی و همچنین حذف واسطه گران از این بازارها گفت: صنعت فولاد و پتروشیمی بهشدت مرتبط با دیگر صنایع هستند؛ بنابراین وجود شفافیت در جوانب مختلف این بازار باعث میشود تا کل این زنجیره از شفافیت برخوردار شود. وی تصریح کرد: قیمت یک محصول نهایی بطور مستقیم مرتبط با یک زنجیره تولید متشکل از مواد اولیهای است که به یکدیگر متصل هستند، بنابراین زمانی که شاهد شفافیت بازار مواد اولیه این محصولات در بورس کالا باشیم، قیمت محصول نهایی هم شفاف خواهد شد. به اعتقاد بیژنی، نقش بورس کالا تنها بر بازار کالای پتروشیمی و فولاد تاثیرگذار نیست بلکه تاثیر بسزایی بر بازار دیگر محصولات دارد.
حضور خارجیها
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بینالملل اظهار داشت: بورس کالا طی چند سال گذشته تحولات بسیار مهمی را داشته و به نظر میرسد با توجه به ظرفیتهای موجود، شاهد افزایش نقش بورس کالا در اقتصاد کشور باشیم. همچنین بورس کالا علاوه بر گسترش حوزه فعالیت خود در بازار داخلی، اقداماتی را در جهت توسعه فعالیتها در سطوح بینالمللی در دستور کار قرار داده است. وی ادامه داد: محصولات قابل توجهی در بورس کالا عرضه میشود که مصرفکنندگان خارجی به عنوان مشتریان اصلی این کالا در حال استفاده از آنها هستند و در برخی از مواقع این خریداران خارجی از طریق طرفهای ایرانی اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود از بورس کالا میکنند. بیژنی خاطرنشان کرد: در صورتی که زمینه تعامل و همکاری معاملاتی بورس کالای ایران با بورس دیگر کشورها فراهم شود، میتوان چندین محصول ایرانی را بطور مستقیم و با شفافیت قیمتی به کشورهای خارجی عرضه کرد تا نقش بورس کالا به یک نقش فراملی و بینالمللی تبدیل شود. مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در حوزه بینالمللی، بورس کالا از چند سال پیش مذاکرات متعددی را با بازارهای هدف خود انجام داده که برخی از آن با امضای موافقتنامه و تعریف پروژه بین بورس کالای ایران و دیگر کشورها همراه بوده است؛ اکنون هم مذاکرات جدیدی در حال انجام است تا نقش بورس کالا فراملی شود.