کاهش ارزش پول ملی، فرصتی برای جذب گردشگر خارجی

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۹۴

احمد اصغری قاجاری| رییس کمیسیون گردشگری اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران|

تحریم ترامپی بعد از 13 آبان تأثیری در ورود گردشگران خارجی، به خصوص گردشگران اروپایی نداشته چون با نوسان ارز و قیمت دلار، سفر برای گردشگران بسیار ارزان تمام می‌شود. با آغاز دور جدید رویکردهای خصمانه، امریکا از ابتدای امسال و تشدید تحریم‌ها در چند ماه اخیر، ایران در واقع با موجی از بی‌ثباتی‌ها مواجه شده است. از منظر گردشگری، این بی‌ثباتی‌ها در وهله اول موضوع سرمایه‌گذاری‌های مختلف اقتصادی را هدف قرار داده است و سپس در زمینه تقلیل ورود گردشگران خارجی تلاش کرده است. در مدت شش‌ماهه اخیر، یعنی از ابتدای اردیبهشت تا 15 مرداد و بعدازآن تا 13 آبان که اولتیماتوم امریکا به شرکت‌ها و دولت‌ها برای قطع همکاری با ایران بود، نوسان ناشی از تغییر رویکرد امریکا باعث کاهش گردشگران خارجی خصوصاً اروپایی شده است. در این اثنا دولتمردان کشور نیز، مطرح کردند که دوره، اخیر تحریم‌های امریکا موضوع تازه‌ای به همراه ندارد و موجب انزوای آنها در جامعه، جهانی شده است. صحت‌وسقم این بیانیه را به‌نوعی در واکنش نه چندان نوسانی در بازار ارز در مدت این چند روز می‌توان مشاهده کرد. به نظر می‌رسد گرچه موضوع گردشگری در زمینه سرمایه‌گذاری در مدت این چند ماه، بسیار از تهدیدهای اقتصادی و بین‌المللی تاثیرپذیرفته است، اما به لحاظ تئوریک، در خصوص حضور گردشگران خارجی وابستگی کمتری را می‌توان مطرح کرد. یعنی به‌جز گردشگران دیپلماتیک، می‌توان با برنامه‌ریزی از حضور سایر افراد استفاده لازم به عمل آورد. به عبارتی، اگر بتوان از این فرصت به‌خوبی بهره‌برداری و برنامه‌ریزی کرد، به عنوان یک فرصت برای جذب بیشتر گردشگران می‌توان آن را قلمداد کرد. تعداد گردشگران ورودی به ایران، به دلیل ارزان‌تر شدن سفر و امکان خرید خصوصاً در موضوع صنایع‌دستی، در شش‌ماهه ابتدای سال، بیانگر اهمیت و ضرورت دیپلماسی و برنامه‌ریزی در این خصوص است. اولویت کشورهای همسایه و تدوین برنامه، جذب گردشگران اروپایی از طریق تبلیغات شبکه‌ای و تدوین پکیج‌های مشخص سفر در همکاری دولت با بخش خصوصی در این خصوص بسیار راهگشا است. در واقع سیاست جدیدی در نظام گردشگری باید تدوین شود که کاملاً متکی بر خلاقیت و عملکرد بخش خصوصی و همکاری گسترده انواع امکانات دولتی برای تبلیغات و ارایه انواع فرصت‌های سفر در ایران را بیان کند. دولت در دوره جدید باید آزادی عمل بخش خصوصی در تعریف انواع پکیج‌های سفر و جشنواره‌های صنایع‌دستی همچنین بازدید از سایت‌های ثبت جهانی را فراهم کند.