ایرانشهر
برخورد قضایی با مراکز عرضه کاتالیستهای تقلبی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به برخورد قضایی با مراکزی که کاتالیستهای اجارهای و تقلبی دارند، گفت: در حال حاضر با حکم قضایی تعمیرگاههایی که کاتالیستهای اجارهای یا تقلبی روی خودروها نصب میکردند، تعطیل شدهاند.
به گزارش ایسنا، همزمان با اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران زمزمههایی از تقلب و تخلف برخی رانندگان برای دریافت معاینه فنی به گوش میخورد؛ از تخلفهایی همچون استفاده از کاتالیستهای تقلبی گرفته تا اجاره کاتالیست برای دریافت معاینه فنی. با توجه به اینکه رانندگان برای نصب کاتالیست جدید باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنند، به همین دلیل برخی از آنها ترجیح میدهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند.
به گزارش ایسنا وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور درباره چگونگی نظارت بر مراکز معاینه فنی و چگونگی برخورد با این تخلفات اظهارکرد: کاتالیست نیز مانند تمام قطعات یدکی خودرو نمونههای تقلبی و غیراستاندارد دارد. برای مثال خرید برخی قطعات تقلبی مانند بوستر ترمز خطر ایمنی در پی دارد و نصب کاتالیست تقلبی نیز مانع از اجرای برنامههای کاهش آلودگی هوا میشود.
وی با اشاره به اینکه کاتالیستهای تقلبی در مراکز معاینه فنی تشخیص داده میشود، تصریح کرد: کاتالیستهای تقلبی نمیتوانند حدود مجاز را در مراکز معاینه فنی پاس کنند همچنین برای تشخیص دادن کاتالیستهای اجارهای در مراکز تمهیداتی اندیشیده شده است. حسینی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با مراکز فروش کاتالیستهای تقلبی برخورد قضایی میکند، گفت: تاکنون نیز با حکم قضایی تعمیرگاههایی که کاتالیستهای اجارهای یا تقلبی روی خودروها نصب میکردند، تعطیل شدهاند.
۸۸ درصد، سهم تهران از عوارض ارزش افزوده
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: افزایش سهم شهر تهران از عوارض ارزش افزوده تا ۸۸ درصد، از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
به گزارش ایلنا، زهرا نژادبهرام، با بیان اینکه عوارض ارزش افزوده بطور کامل به خزانه دولت میرود، گفت: سهمی که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای کلانشهرها در نظر گرفته بودند، به نسبت روستاها خیلی محدودتر بود. شورای شهر تهران طی مذاکره با کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی کرد که سهم شهرهای بزرگ، بهویژه شهر تهران از عوارض ارزش افزوده افزایش یابد.
وی افزود: ما با توافقات انجامشده توانستیم سهم شهر تهران را به نسبت روستاها تا ۸۸ درصد افزایش دهیم. نژادبهرام گفت: البته توافق صورت گرفته و کمیسیونهای مرتبط مجلس همکاری لازم را نشان دادهاند. همه همراهیها انجام شده و موضوع به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس هم رسیده اما هنوز در نوبت هستیم تا موضوع در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود؛ بنابراین هنوز اقدام عملیاتی در این حوزه اتفاق نیفتاده است.
خواستار ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی مشترک با«UIC»
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خواستار ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی مشترک با کشورهای عضو مجمع منطقهای راه آهنهای خاورمیانه (UIC) هستیم.
به گزارش مهر، سعید محمدزاده در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقهای راه آهنهای خاورمیانه UIC در اصفهان اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری این دست اجلاسها بتوانیم از پشتیبانی UIC برخوردار شویم و به طرحهای مشترک علمی و تحقیقاتی با کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورهای دوست دست یابیم.
وی کشورهای عراق، ترکیه، ایران، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطر و امارات را از اعضای مجمع منطقهای راهآهنهای خاورمیانه معرفی کرد و بیان داشت: شرکتهای راه آهن در کشورهای تحت پوشش خاورمیانه باید تحت لوای یک شبکه و مدیریت شوند، با ایجاد یکدستگی در حوزه مدیریت میتوانیم به بهرهوری بالا از مجموع سرمایه هایمان دست پیدا کنیم. وی با بیان اینکه تعریف کردن اهداف مشترک حمل و نقلی بین کشورهای عضو UIC به توسعه همکاریهای بین المللی میانجامد، ادامه داد: در چهار سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در حوزه زیر ساختهای حمل و نقل کشور سرمایهگذاری شده است. وی بیان داشت: سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی کشور معادل ۲۵۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد. ایران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقی را تجربه کرد بطوری که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیارد یورو به ایران و در مقابل ایران ۱۰ میلیارد یورو به اروپا کالا صادر کرد.دولت و مجلس تصمیمات ویژهای برای توسعه حمل و نقلی ریلی اتخاذ کردند و ایران آمادگی سرمایهگذاری به میزان ۱۷ میلیارد دلار را در این زمینه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چهار سال آینده برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی کشور پنج میلیارد دلار سرمایهگذاری میشود.