راهزنان موسیقی
گروه گوناگون|
سرقت آثار هنری همیشه چالشی برای هنرمندان و صاحبان اثر بوده است. در این میان، آلبومهای موسیقی بیشتر از سایر آثار هنری، درگیر این موضوع بودهاند. همواره خسارتهای فراوانی به تهیهکنندگان و هنرمندان صاحب اثر از طریق کپی غیرقانونی، دانلود و ... وارد میشود. پس از گسترش استفاده از اینترنت و قابلیت دسترسی به سایتهای مختلف، دانلود و نشر غیرمجاز آثار موسیقی، بازار داغی پیدا کرد. در سالهای گذشته، دانلود آهنگها و آلبومهای موسیقی از سایتها و شنیدن آنها به صورت آنلاین، شایعترین فرم از سرقت موسیقی به شمار میرفت. در حال حاضر، با ورود نرمافزارهای جدید، تبدیل فرمت در آلبومهای موسیقی، بالاترین آمار سرقت موسیقی را به خود اختصاص داده است. این نرمافزارها امکاناتی را فراهم میکنند که کاربر به راحتی بتواند آلبومی را که به صورت cd عرضه شده تغییر فرمت داده و منتشر کند؛ با این کار امکان دانلود تکآهنگ در فضای مجازی فراهم میشود که در نهایت بازار خرید قانونی دیجیتال را از بین میبرد.
در آخرین گزارشهای به دست آمده از نقض کپیرایت آثار هنری، انواع مختلف سرقت آثار موسیقی و شایعتر بودن آنها بررسی شده است. این بررسی از مردان و زنان در ردههای سنی مختلف در طول 6 ماه صورت گرفته است.
آنطور که در این بررسی آمده، دزدی آثار موسیقی توسط مردان در مقایسه با زنان آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است. این موضوع را شاید بتوان مربوط به این دانست که دانلود و نشر آثار موسیقی برای مردان نوعی امرارمعاش شناخته شود، همچنین مردان به دلیل حضور بیشتر در فعالیتهای اجتماعی و شغلی، دسترسی بیشتری هم به اینترنت دارند. آنطور که این گزارش نشان میدهد در طول 6 ماه مورد بررسی، مشخص شده که در حدود 30 درصد از مردانی که کاربر اینترنت هستند، آثار موسیقی را به صورت غیرقانونی دانلود میکنند. این آمار در تبدیل فرمت و نشر غیرقانونی آثار به 35 درصد میرسد. در واقع این شیوه دزدی آثار موسیقی در میان مردان رایجتر است. حدود 40 درصد از مردان نیز از طریق سایر شیوهها از قبیل تکثیر غیرقانونی cd و کپیهای غیرمجاز به سرقت آثار موسیقی مشغول هستند. همانطور که اشاره شد، در میان زنان، سرقت موسیقی کمتر دیده شده است. در این گزارش حدود 16 درصد از زنان کاربران اینترنت، آثار موسیقی را به صورت غیرقانونی دانلود میکنند که این درصد در مورد تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار موسیقی به 26 درصد میرسد. حدود 30 درصد از زنان نیز از طریق سایر شیوههای سرقت موسیقی که در بالا ذکر شد به فایلهای موسیقی مورد نظر خود دسترسی پیدا میکنند.
طبق این گزارش بیشترین آمار نقض کپی رایت و استفاده غیرقانونی از آلبومهای موسیقی به جوانان 16 تا 24 سال اختصاص دارد. در سایر گزارشهایی که درباره استفاده از اینترنت و فضای مجازی منتشر شده، این رده سنی از گروههایی هستند که بیشترین استفاده را از اینترنت دارند. این موضوع و مهارتهایی که این سنین در استفاده از نرمافزارها و سایتهای مختلف دارند، باعث شده در حدود 50 درصد آنان، به تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار موسیقی مشغول باشند. همچنین نزدیک به 35 درصد از جوانان در این گروه سنی، از طریق دانلود غیرقانونی به فایلهای موسیقی مورد نظر خود دست پیدا میکنند. بعد از آن افراد 25 تا 34 سال بیشترین آمار سرقت موسیقی را به خود اختصاص دادهاند. بیش از 25 درصد افراد در این گروه سنی از طریق دانلود غیرمجاز آثار موسیقی را میشنوند و حدود 40 درصد از آنها به تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار میپردازند. نزدیک به 46 درصد از این افراد هم از طریق سایر شیوههای اعلام شده، حق کپیرایت را در آثار موسیقی نقض میکنند.
این شیوه دسترسی به آثار موسیقی در میان افراد 35 تا 64 سال، کاربرد کمتری دارد. ظاهرا دسترسی کمتر به اینترنت، گوشیهای هوشمند، لپتاپ و سایر ابزار دیجیتال، باعث میشود این افراد کمتر از سایر گروههای سنی به سرقت آثار موسیقی تمایل داشته باشند. همانطور که در ابتدا گفته شد، تغییر فرمت و نشر غیرقانونی آثار موسیقی، در میان سایر شیوههای سرقت موسیقی در تمام گروههای مورد بررسی بیشترین آمار را به خود اختصاص میدهد.
طبق نظر کارشناسان، از مهمترین چالشهایی که در حوزه کپی رایت وجود دارد، تعداد افرادی که غیرقانونی به تکثیر آثار موسیقی میپردازند نیست بلکه این امر به صورت یک فرهنگ غالب در اکثریت افراد تعریف شده است و بیشتر افراد جامعه نمیدانند که این عمل سرقت اثر هنری است نه کپی آن. شاید اگر با فرهنگسازی، عموم جامعه آگاه شوند که کپی و دانلود رایگان یک اثر موسیقی یک عمل غیراخلاقی است قطعا واکنش نشان خواهند داد.