فروش گوشیهای رفرشی به جای گوشی آکبند
گروه دانش و فن| مرجان محمدی |
قیمتها در بازار گوشی تلفن همراه نه تنها روند کاهشی به خود نگرفته است بلکه خریداران خبر میدهند که با اجراشدن رجیستری و دریافت پیامک همتا، فروشندگان درخواست مبلغ میکنند، مبلغی که به بهانه قاچاق نبودن کالا از خریداران دریافت میشود، این در حالی است که افزایش گوشیهای رفرشی در بازار اعتراض کاربران را به همراه داشته است و خریداران نمیدانند که اعتراض و گلایه خود را به چه نهادی اعلام کنند، گفته میشود برخی از گوشیهای موجود در بازار که بیشتر آنها آیفون هستند (مدلهای قدیمی از آیفون 6 تا آیفون 7 پلاس) گوشیهای رفرشی هستند که به دلیل دارا بودن مشکل از کارخانه باید به کشور مبدا ارسال شود ولی اسن گوشیها به کشور دبی ارسال میشود و با تعمیر و تغییر در شناسه و دریافت یک بارکد جدید به عنوان گوشی آکبند وارد کشور میشود و به خریداران فروخته میشود، این گوشیها بعد از مدتی (حتی کمتر از یک هفته هم مشاهده شده) دچار نقص میشوند ولی از آنجا که این گوشیها دارای گارانتی نیستند فروشنده هیچگونه مسوولیتی در خصوص این گوشیها قبول نمیکند و کاربران نمیدانند که به چه نهاد یا ارگانی باید شکایت کنند، مسالهای که به نظر میرسد باید به صورت جدی از سوی اتحادیه فناوران رایانه و سازمان حقوق مصرفکنندگان به صورت جدی پیگیری شود.
برخی واردکنندگان تلفن همراه ورود گوشیهای رفرشی را تایید میکنند و معتقدند که دلالان و واردکنندگان غیر رسمی از مبادی قاچاق این گوشیها را روانه بازار میکنند .در این زمینه یکی از واردکنندگان گوشی تلفن همراه با اشاره به اینکه بیشتر فروشندگان از رفرشی بودن گوشیها مطلع هستند، گفت: فروشندگان گوشیهای رفرشی، این گوشیها را به عنوان گوشی آکبند به فروش میرسانند در صورتی که این گوشیها اصلا نباید تعمیر و دوباره بهفروش برسد چرا که این گوشیها در مرحله تولید دچار نقص و مشکل شدهاند و باید عودت داده شوند ولی خریداران انبوه این گوشیها برای سود بیشتر این گوشیها را به کشور دبی ارسال میکنند تا گوشیها را تعمیر کنند و به قیمت گوشیهای آکبند به دست مشتری بدهند .
وی گفت: آیفون دارای بیشترین گوشی رفرشی است و از آنجا که فروشندگان تضمینی برای فروش نمیدهند و خریداران نیز گوشی خود را گارانتی نمیکنند، در نتیجه در صورت مواجه شدن با مشکل مجدد، خریداران نمیدانند که شکایت خود را به کجا ببرند .
در این خصوص رییس اتحادیه فناوران به خبرنگار تعادل گفت: متاسفانه با افزایش قیمت گوشی تلفن همراه که به یکباره بین 4 تا 5 برابر شد، بسیاری از کاربران توان خرید ندارند و ترجیح میدهند که گوشیهای قدیمی خود را تعمیر کنند یا از گوشیهای دست دوم استفاده کنند .
وی افزود: برخی سودجویان و دلالان بازار با ورود گوشیهای رفرشی و اعلام قیمت پایینتر از قیمت گوشی اصلی، گوشیهای رفرشی را به جای گوشی نو و آکبند به فروش میرسانند و در این بین خریداران و کاربران از این گوشیها خبر ندارند و نمیدانند که گوشیهایی که به اسم گوشی آکبند خریداری میکنند گوشیهای رفرشی است و با تصور اینکه گوشی اصلی و آکبند را به قیمت پایینتر از بازار خریداری میکنند، از خرید خود رضایت کامل دارند ولی بعد از مدتی این گوشیهای رفرشی با مشکل مواجه میشود و متوجه مشکلدار بودن گوشی میشوند و برای شکایت به اتحادیه مراجعه میکنند ولی اتحادیه نمیتواند کاری انجام دهد چون خریداران در زمان خرید، گوشی را گارانتی نکردهاند و ضمانتی نیز مبنی بر گوشی آکبند دریافت نکردهاند .
وی افزود: باید نظارت روی ورود گوشیها افزایش پیدا کند، این در حالی است که بعد از افزایش نرخ ارز و مشکلات پیش آمده برای واردکنندگان رسمی تلفن همراه، واردات تلفن همراه به کشور صورت نگرفته است و بیشتر گوشیهای وارداتی به صورت مسافری یا از مبادی غیر رسمی وارد کشور میشود .
وی در ادامه به سودجویی برخی فروشندگان و سوءاستفادهگران در بازار گوشیهای موبایل اشاره کرد و گفت: به تازگی برخی از فروشندگان کالای رجیسترنشده را به کاربران میفروشند و زمانی که فرد خریدار برای پس دادن گوشی خود مراجعه میکند، مبلغی را از او دریافت میکنند و گوشی را به اصطلاح رجیستر میکنند .
وی با بیان اینکه طرح رجیستری اساسا هیچ هزینهای ندارد، و کاملا رایگان است تصریح کرد: در بازار از کلمه رجیستر برای درآمد بیشتر استفاده میکنند تا از بیاطلاعی کاربران استفاده کرده و پول بیشتری را دریافت کنند . از این رو کاربران میتوانند در صورت برخورد با این موارد با سازمان بازرسی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، تعزیرات و سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و شکایت خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود .