اصول توسعه یک برند موفق
بهروز دینی
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
استراتژی برندسازی، متضمن رعایت اصولی است که توسعه آن در پی تحولات روزبهروز در بازارهای جهانی نیاز به برنامهریزیهای دقیق و متغیر دارد. اولین اصلی که در برندسازی باید به آن توجه داشت کیفیت کالا و بررسی رتبه آن کالا در بازار است. اصل مهم بعدی، دغدغههای احساسی و بار روانی آن برند، برای جلب مشتری و ارایه خدمات تولیدکننده در برابر مشتریان است. اصل این جریان شخصیت بخشی به خود است، یعنی شناخت شخصیت برند توسط مشتری امری حیاتی است. همچنین اعتقادات و اهدافی که در تولید یک محصول داریم روی برندمان تاثیری مستقیم خواهند گذاشت، بنابراین به کارگیری افراد کارآمد، با شیوههای رفتاری مناسب عاملی برای جلب اطمینان مصرفکننده خواهد بود. یکی دیگر از اصول استراتژیک توسعه برند، نحوه وفاداری شما در ارایه کالا و خدمات است، اما تا جایی که انتظارات مشتریان را بیش از توان خود بالا نبرید، زیرا در آن صورت در بلندمدت نارضایتی از برند را، به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر توقعات مشتری از محصول را درک کنید و بشناسید. برای تقویت برندتان همیشه انتقاد پذیر باشید و برحسب پیشنهادات مشتریان و مطالعات آماری از میزان رضایت آنها برنامههای تولیدی و خدماتی خود را در پیش بگیرید. برای تبلیغات از پیامهای متفاوت و تأثیرگذار اما با هدفی مشترک استفاده کنید، ذهن و گوش مشتری را به خود معطوف کنید. استراتژی دیگری که باید به آن توجه کرد، الگوبرداری از برندهای موفق است؛ یعنی راهبردها و تاکتیکهای عملیاتی برندهای بزرگ را در قدمهای اول شکلگیری کسب وکارتان مبنا قرار دهید. البته باید به یاد داشته باشید که نوآوری و رفتارهای جسورانه، به دور از لایههای دست و پا گیر اداری به خودی خود منجر به مرتفعشدن برخی از نیازهای مشتریان خواهد شد.
این اصل را نیز فراموش نکنید که هیچگاه ارزش برند خود را تضعیف نکنید؛ حتی اگر لازم شد خدمات بیشتری به مشتری ارایه شود. علاوه بر اینها، برای جلب رضایت مشتری باید علاوه بر شناساندن لوگوی محصول خود در طول مسیر از تجارب مصرفکننده برای رفع مشکلات و ضعفهای گذشته بهره بگیرید، زیرا در این روش وفاداری مشتری به برندتان، عاملی برای رضایت دو سویه خواهد بود. در مجموع بهترین تعریفی را که میشود برای استراتژی توسعه برند ارایه کرد این است: «برنامههای بلندمدت به منظور دستیابی به اهداف ویژه را «استراتژی توسعه برند» میگویند.» در پایان این نکته نیز قابل ذکر است که یک استراتژی صحیح بر تمامی جوانب کسب و کار تأثیر میگذارد و با نیازها و احساسات مشتری و محیطهای رقابتی ارتباطی مستقیم و دو سویه خواهد داشت.