گره‌ای که به دست وزارت صنعت باز می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۴۸:۱۴
کد خبر: ۱۳۷۶۸۳

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: اگر فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده فعال باشد و ۱۱۶ هزار دستگاه تاکسی در یک بازه مشخص نوسازی شوند، قاعدتا با اجرای نوسازی نیازی به صرف هزینه‌ای در حوزه تعمیرات و تعویض کاتالیست نیست. به عبارت دیگر، وزارت صنعت ابتدا باید تحویل خودرو را در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده فعال کند و پیرو آن تولید و تأمین کاتالیست را با قیمت مناسب در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش ایسنا، مرتضی ضامنی در پاسخ به اینکه آیا در حوزه تاکسیرانی تخلفاتی مبنی بر کاتالیست اجاره‌ای گزارش شده است یا خیر؟ گفت: تاکنون گزارشی در این زمینه به ما داده نشده است اما احتمال تخلف نیز وجود دارد در حقیقت می‌توان گفت تمام این مسائل به هزینه فایده بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر کاتالیست‌ها، اقلام مصرفی خودرو نیز قیمت چندین برابر دارند. اقلام معیشتی نیز گران شده است، در حالی که کرایه‌ها از ابتدای سال تغییر نکرده یعنی ما کاری کردیم که سفره‌ای کوچک‌تر شود و در کنار آن نیز حمایتی نداشته‌ایم. از طرفی تکلیف کردیم که بایستی هرچند وقت یک‌بار این کاتالیست‌ها تعویض شوند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه کرد: این کاتالیست‌ها در هر۶۰ هزار کیلومتر پیمایش بایستی عوض شوند یعنی به صورت میانگین اگر تاکسی بیش از حد کار نکند، بایستی دو بار در سال کاتالیستش عوض شود. اگر قیمت هر کاتالیست در بازار تقریبا ۷۰۰ هزار تومان باشد دو کاتالیست تقریبا سالی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه مازاد به راننده تحمیل می‌شود.

 وی تصریح کرد: اگر هزینه فایده مناسب باشد یقینا حوزه تاکسیرانی هم همراه خواهند شد تا این اتفاقات رخ ندهد.

به گفته ضامنی، ۱۱۶هزار تاکسی در حال حاضر وجود دارند که کاتالیست آنها باید بطور مداوم عوض شود. در حقیقت این تاکسی‌ها آماده نوسازی‌اند و حتی طی یک فراخوان همه ناوگان آمادگی نوسازی را دارند. بنابراین باید این سوال پرسیده شود که وقتی آنها این آمادگی را دارند چرا باید هزینه مازاد پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت باید در این زمینه ورود و مشکل را حل کند، گفت: به جای اینکه راننده هزینه کند و کاتالیست بگیرد، همان پول بخشی از آورده راننده در فرآیند نوسازی خواهد بود. اینکه مجموعه دیگری در کشور کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد باعث می‌شود تا کار بر دوش تاکسی‌ها باشد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اظهار کرد: خودرویی که 10 سال کار کرده و اصطحکاک آن نیز بالا بوده برای گرفتن یک معاینه فنی بایستی چندین میلیون هزینه کند در حالی که می‌تواند نوسازی شود و این هزینه‌ها به عنوان آورده اولیه راننده تاکسی برای فرآیند نوسازی باشد. در حقیقت باید دید چرا دستگاه‌ها تکلیف خود را در این حوزه به درستی انجام نمی‌دهند.

 وی در پایان گفت: اگر فرآیند نوسازی فعال باشد و این ۱۱۶ هزار دستگاه تاکسی در یک بازه مشخص نوسازی شوند، قاعدتا با اجرای نوسازی نیازی به انجام هزینه‌ای در حوزه تعمیرات و تعویض کاتالیست نیست. به عبارت دیگر وزارت صنعت ابتدا باید تحویل خودرو را در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده فعال نماید و پیرو آن تولید و تأمین کاتالیست را با قیمت مناسب در دستور کار خود قرار دهد.