پیامد قیمتگذاری دستوری زیان سنگین خودروسازان است
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه قیمتگذاری خودرو در بیشتر کشورها توسط بنگاهها انجام میشود، گفت: نظام قیمتگذاری دستوری، سالانه زیان هنگفتی متوجه خودروسازان میکند.
«محمدرضا سروش» در گفتوگو با خبرنگار ایرنا به ضرورت آزادسازی قیمت خودروها و تعیین قیمت مطابق نرخ روز اشاره کرد و افزود: نظام قیمتگذاری دستوری، سالانه زیان هنگفتی متوجه خودروسازان میکند که پیامد آن «تاثیر منفی بر ساختار شرکتهای خودروساز و کیفیت محصولات تولیدی» است.
وی پیشتر گفته بود، مقایسه قیمت خودرو، آپارتمان و سکه بهار آزادی در سالیان گذشته نشان از کاهشی بودن سهم خودرو در سبد خانوار است؛ نکتهای که همواره مورد غفلت بعضی از کارشناسان و افکار عمومی قرار گرفته است. سروش در ادامه خاطرنشان کرد: عمده صادرات گروه سایپا محصولات پراید و تیباست که به عراق و سوریه صادر میشود.
وی بیان داشت: این گروه خودروسازی تاکنون 160 هزار دستگاه پراید به عراق صادر کرده و باوجود رقبای چینی و کرهای در بازار آزاد این کشور، حضور موفقی داشته است. مدیرعامل سایپا گفت: پراید در بازار عراق با قیمت هفت هزار و 200 دلار به فروش میرسد و «مزیت قیمتی» عامل اصلی استقبال عراقیها از این خودرو بوده است.
وی درخصوص همکاری این گروه خودروسازی با وزارت دفاع به ویژه برای ساخت یی.سی.یو (ECU - کامپیوتر خودرو) خاطرنشان کرد: پتانسیل فنی، دانشی و عملیاتی بسیار خوبی در صنایع دفاعی کشور وجود دارد و بتازگی براساس تفاهم این گروه با صنایع دفاع، مقرر شد همکاریهای بیشتری در داخلیسازی قطعات وارداتی انجام شود. سروش گفت: این همکاری شامل قطعات و مجموعههایی میشود که موجب کاهش روند تولید خودرو در ماههای گذشته شده بودند؛ امیدواریم با قابلیتهای سخت افزاری و نرم افزاری صنایع دفاع بتوانیم انواع قطعات الکترونیکی و مکانیکی مورد نیاز را داخلیسازی کنیم. وی درباره امکان داخلیسازی محصولات رنو با خروج این شرکت از ایران به دلیل تحریمها نیز گفت: زنجیره تامین رنو تحت اداره و مدیریت شرکت رنوپارس است؛ با توجه به خروج رنو از کشورمان، گروه سایپا با زنجیره تامین داخلی آنها ارتباط داشته و بخشی از قطعات مورد نیاز خود را تامین میکند. وی در ادامه درخصوص غفلت از داخلیسازی و روی آوردن به واردات قطعات در سالهای گذشته گفت: بروز رسانی سالانه نرخ ارز بین نرخ تورم داخلی و بینالمللی، حافظ رقابتپذیری بنگاههای تولیدی داخلی با بازار جهانی است. به گفته سروش، این مهم هرچند در برنامههای مختلف توسعه کشور مطرح شده بود اما تاکنون عملیاتی نشده است. وی بیان داشت: این موضوع سبب شده تا در سالهای گذشته تعدادی از قطعهسازان به بازارهایی همچون چین مراجعه کرده و به جای تلاش برای ارتقای داخلیسازی و خودکفایی، محصولات چینی را وارد کشور کنند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در عین حال خاطرنشان کرد: اصلاح نرخ ارز و محدودیتهای بینالمللی ایجاد شده برای کشور به گونهای است که امروز باید از همه امکانات، ابزارها و راهحلها برای تامین نیازهایمان استفاده کنیم.
سروش درباره وضعیت نیروی انسانی در این مجموعه خودروساز نیز اظهار داشت: در 10 سال گذشته نیروی انسانی در این گروه خودروسازی مطابق با نیاز رشد نکرده است. وی تاکید کرد: سیاستهای منابع انسانی نیازمند کار کارشناسی دقیق است؛ «با این حال گروه سایپا تاکنون با وجود همه محدودیتها در این حوزه اقدام جدی نداشته است».
تا پایان آذرماه امسال 328 هزار و 355 دستگاه خودرو در گروه سایپا تولید شد که نسبت به پارسال 30.3 درصد کاهش نشان میدهد.