7 فاکتور برای تنظیم بازار
طرح مشترک اتاق بازرگانی و اصناف برای تامین و توزیع ارزاق و کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم با مصوبه شورای مرکزی بسیج تخصصی اتاق اصناف تهیه شد. غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران و غلامرضا حسن پور، رییس سازمان بسیج اصناف، طرحی را برای تامین و توزیع بهتر کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز دهکهای پایین جامعه تهیه کردند. در متن این طرح آمده است که تامین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه با تکیه بر اولویت تامین نیازهای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به این اقلام از ضروریترین اقدامات اقتصاد مقاومتی در زمان مواجه با بحرانهای ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب اسلامی است. اما تجربه موفق دهههای گذشته که در زمان انقلاب و زمان مواجه با جنگ تحمیلی و چه در بحرانهای ایجاد شده در اوایل دهه 80 به واسطه اعمال تحریمهای ظالمانه ابرقدرتها، این ضرورت را جهت اقدام سریع و با استفاده از تکنولوژیهای جدید بیش از پیش عیان ساخته است.
به گزارش فارس، همچنین در این طرح به این موضوع اشاره شده که اجتناب از دولتی کردن اقتصاد و نیفتادن در دام اقتصادهای دولتی که بسیار پر هزینه، پرخطر، پر فساد و اشتباه است، از ضروریات این اقدامات است که همواره از سوی ریاست جمهور و دولتمردان دولت تدبیر و امید به آن تأکید شده است. بدیهی است، ظرفیتهای بالقوه و بالفعل سه تشکل سراسری تخصصی یعنی اتاقهای بازرگانی، اصناف ایران و تعاون کاملا برای انجام این کار عظیم و ضروری ملی کافی بوده و تجربیات فشرده و متمرکز اعضای حاضر در این سه تشکل اختصاصی به عنوان سرمایههایی باید توسط دولت به خدمت گرفته شود.
در ادامه متن این طرح آمده است که رشد بیرویه قیمتهای کالاهای اساسی در چند ماه گذشته و عدم توفیق کافی نهادههای رسمی در برخورد با این پدیده و حتی کنترل آن و مفاسد ایجاد شده در مهار بحران اقتصادی و عدم استفاده از تجربیات اعضای این سه تشکل بزرگ بوده، بزرگترین دلیل برای عدم تکرار این اشتباهات با واگذاری امر به این سه تشکل اقتصادی است. البته وظایف ذاتی دولت که برنامهریزی و نظارت بر انجام کار است، در طرح جاری در نظر گرفته شده و مسلم است که نقش هدایت، برنامهریزی و نظارت دولت قابل حذف نیست. توقع مردم و جامعه فعالان اقتصادی متشکل در این سه نهاد از ریاستجمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد نظام، اعتماد عملی بیش از پیش به توان و تخصص جامعه فعالان اقتصادی کشور گرد آمده در این سه اتاق است. همچنین در این طرح 7 مولفه برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است.جامعه هدف طرح: جامعه هدفگذاری شده در این طرح عبارتند از: «کارکنان و حقوقبگیران وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای دولتی»، «کارکنان و حقوقبگیران وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای دولتی»، «فرهنگیان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش»، «پرسنل و کارمندان نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج »، «کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی» و « خانوادههای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) » که شامل دهکهای درآمدی متوسط و ضعیف جامعه است. همچنین بانک اطلاعاتی نسبتا کاملی از این خانوادهها در کشور موجود است که با رفع برخی از اشکالات کوچک کاملا قابل اعتماد و عملیاتی است.
برنامهریزی، تصویب برنامه و نظارت بر انجام کار: بر پایه این طرح ستاد تنظیم بازار کشوری به ریاست معاون اول رییسجمهور در سطح کشور و با عضویت وزراء «صنعت، معدن و تجارت»، «جهاد کشاورزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «رییس کل بانک مرکزی»، «دادستان کل کشور»، «نایبرییس اول مجلس شورای اسلامی»، «روسای اتاقهای بازرگانی اصناف و تعاون»، «ستادهای تنظیم بازار استانی در هر استان به ریاست استاندارد و عضویت مدیران استانها» در سطح استان تشکیل میشود. این ستادها مسوولیت برنامهریزی، تامین کالاهای مشمول، میزان تولید داخلی، میزان واردات مورد نیاز و قیمت فروش هر کدام را در سطح ملی و سطح هر استان به عهده خواهند داشت.
تامین ارز و ریال مورد نیاز پروژه: بر اساس این طرح بانک مرکزی وظیفه تأمین ماهیانه حداقل 800 میلیون یورو مورد نیاز این طرح را عهدهدار است. واردکنندگان میتوانند در قبال ارایه ضمانتنامههای مورد تایید بانک مرکزی، تسویه حسابهای خریدهای انجام شده را حداکثر تا 6 ماه پس از ترخیص و با سود تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار انجام دهند. در صورتی که سود تعیین شده کمتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار باشد ستاد تنظیم بازار کشوری چگونگی تأمین مابهالتفاوت را تعیین تکلیف میکند.
واردات مواد اولیه و نهادههای مورد نیاز برای تولید: بر اساس این طرح، واردات کالاهای اولیه توسط مباشرینی که سابقه انجام این کار را در سالهای قبل داشته و با تشخیص صلاحیت مراجع ذیربط انجام میشود.
خرید و جمعآوری مواد اولیه تولیدی کشور: سازمانهای تعاون روستایی کشور و استان و شهرستان مسوولیت خرید، جمعآوری و تحویل نهادههای تولید داخل کشور اعم از گندم، ذرت، جو، سویا و ... را بر عهده خواهند داشت.
تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز: تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز دامداریها، مرغداریها، کشتارگاهها و صنایع تبدیلی مربوطه و واحدهای تولیدی مشمول طرح، اعم از کارخانجات لبنی و صنایع مربوطه و واحدهای فرآوری گوشت قرمز، سفید، با تصویب ستاد تنظیم بازار استان و عقد قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت استان مسوولیت تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز را بر عهده خواهند داشت.
توزیع مواد اولیه و کالا: واحدهای توزیعی به معرفی اتاقهای اصناف و تعاون و تصویب ستادهای تنظیم بازار (ملی و استانی با توجه به محدوده فعالیت) مسوولیت توزیع مواد اولیه و کالا را به عهده خواهند داشت. همچنین توزیع اقلام نهایی تعاونیهای اسکان، اسکاد، اتکا و فرهنگیان با همکاری صنوف توزیعی مربوطه مسوولیت توزیع اقلام نهایی را به عهده خواهند داشت. تمامی این مراحل در بسته نرمافزار مکانمحور با محوریت سیمکارت تلفن همراه انجام میشود. از سویی دیگر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت تامین زیرساخت، هماهنگی با اپراتورهای تلفن همراه و پیشبینی فنی و اجرایی را عهدهدار خواهد بود.