کاهش نرخ ارز و سکه در آبان و آذر با اجرای سیاست‌ جدید

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۸۳۹۲
کاهش نرخ ارز و سکه در آبان و آذر با اجرای سیاست‌ جدید

امکان معامله حواله‌های ارزی در بازار متشکل معاملات ارز

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز پنج شنبه 4 بهمن 97، سامانه سنا نرخ میانگین ارزها برای دلار 11632، لیر ترکیه 2265، یورو 13399، درهم 3213، یوآن 1769، پوند 15034 تومان اعلام کرد. در صرافی ملی نیز نرخ فروش دلار 11510 و یورو 13290 تومان اعلام شد.

 به گزارش تعادل، همچنین بانک مرکزی میانگین نرخ‌های ارز در هفته گذشته را به ترتیب برای دلار امریکا ۱۱۵۳۴، یورو۱۳۲۹۷، درهم امارات۳۱۶۲، یوآن چین۱۷۳۶، پوند انگلیس۱۴۹۰۲ و لیر ترکیه ۲۲۲۳ اعلام کرده است.

براین اساس، با ثبات نرخ دلار و همچنین ثبات نرخ اونس جهانی، نرخ طلا و سکه نیز با ثبات بوده است. در بازار طلا روز جمعه و پنج شنبه، اونس جهانی حدود 1284 دلار بوده که تغییری نسبت به روزهای قبل نداشته و در نتیجه نرخ طلا و سکه نیز روندی با ثبات داشته‌اند. قیمت مظنه یک مثقال 17 عیار 1 میلیون و 585 هزار، یک گرم طلای 18 عیار 366، سکه امامی یا طرح جدید 4 میلیون و 100 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 170 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 330 و سکه گرمی 700 هزار تومان معامله شده است.

همچنین در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که طی آن قیمت ۲۳ ارز از جمله یورو و پوند نسبت به روز چهارشنبه افزایش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ ۱۱ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس با ۵۲۲ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۹۱۴ ریال و هر یورو نیز با ۹۶ ریال رشد ۴۷ هزار و ۸۳۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 رشد 166 درصدی دلار در یک‌سال

آمارهای اقتصادی آذر ماه 97 که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ دلار، سکه و یورو در یک‌سال اخیر معادل 166 درصد رشد کرده و نرخ‌ها بیش از 2.5 برابر شده است.

تغییرات نرخ دلار در ماه‌های فروردین، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر97 نسبت به مدت مشابه سال 96، به ترتیب32، 168، 225، 272، 239 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، نرخ دلار در ماه‌های فروردین، شهریور، مهر، آبان و آذر، نسبت به ماه قبل از آن، حدود 8، 23، 17، 7-، 19- درصد تغییرات داشته است که نشان‌دهنده کاهش نرخ دلار در آبان و آذر 97 است که اثر سیاست‌های محدود‌کننده تراکنش‌های بانکی، چک‌های تضمینی، نظارت بر صرافی‌ها و بازار و... را نشان می‌دهد که اثر قابل توجهی بر کاهش نرخ‌ها و ثبات آن داشته است. البته با توجه به افزایش نرخ‌ها در دی و بهمن 97 انتظار می‌رود که روند کاهش نرخ دلار در آّبان و آذر، بار دیگر به روند افزایشی نرخ‌های ماهانه تبدیل شود.

 رشد 157 درصدی یورو در یک سال

قیمت یورو در آذرماه 97 نسبت به آذر 96 به میزان 157.6 درصد ودر نه ماه اول 97 نسبت به نه ماه اول سال قبل، به میزان 166 درصد، رشد کرده است.

تغییرات ماهانه قیمت یورو نیز در ماه‌های فروردین، شهریور، مهر، آبان، آذر به ترتیب بیش از 7، 23، 16، 7-، 18- درصد تغییرات داشته و در ماه‌های آبان و آذر مانند نرخ دلار با رشد منفی و کاهش مواجه شده است.

قیمت یورو همچنین در ماه‌های فروردین، مرداد، شهریور، آبان و آذر 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد یکساله معادل 48، 162، 213، 260، 229، 157 درصد افزایش داشته و نشان‌دهنده 2.57 برابر شدن نرخ یورو در یکسال منتهی به آذر 97 است.

 رشد 166 درصدی سکه در یک سال

نرخ سکه در آذر 97 به 3 میلیون و 740 هزار تومان رسیده و در ماه‌های فروردین تا مهر به ترتیب بیش از 12، 9، 17، 27، 32، 13، 4 درصد رشد کرده و در مهرماه 97 به 4 میلیون و 538 هزار تومان رسید. اما در آبان و آذر معادل 3- و 15- درصد رشد منفی داشته و در مجموع در یکسال منتهی به آذر 97 نرخ سکه 166 درصد رشد کرده و نرخ سکه عملا 2.66 برابر شده و از 1 میلیون و 406 هزار تومان به 3 میلیون و 740 هزار تومان رسیده است.

11 برابر شدن دلار و 15 برابر شدن سکه در 9 سال اخیر

نرخ دلار در سال‌های 90 تا 96 نیز به ترتیب بیش از 15، 116، 22، 3، 5، 5 و 11 درصد در این 7 سال تغییر داشته و از1000 تومان در سال 1388 به 1200 تومان در سال 7 و 11105 تومان در آذر 97 رسیده و بر اثر تحریم‌های سری قبل و سری جدید و تورم این سال‌ها در مجموع در این 9 سال نرخ دلار 11 برابر شده یا 10105 تومان بیشتر شده است.

قیمت یورو نیز در 7 سال اخیر 96- 1390 به ترتیب بیش از 21، 101، 25، 1-، 9-، 5 و 19 درصد تغییر داشته و از 1410 در سال 88، به 12905 تومان در آذر 97 رسیده و در این 9 سال در مجموع 9.15 برابر شده و 11500 تومان بیشتر شده که اثر دو دوره تحریم‌ها و اثر نرخ تورم در این سال‌ها را نشان می‌دهد.

قیمت سکه طرح جدید نیز در 7 سال اخیر 96- 1390 به ترتیب حدود 74، 80، 4، 9-، 3-، 19 و 19 درصد درصد تغییر داشته و از 241 هزار و 500 تومان در سال 88، به 3 میلیون و 740 هزار تومان در آذر 97 رسیده و در این 9 سال در مجموع 15.5 برابر شده و 3 میلیون و 500 هزار تومان بیشتر شده که اثر دو دوره تحریم‌ها و اثر نرخ تورم در این سال‌ها را نشان می‌دهد.

 امکان معامله حواله‌های ارزی در بازار متشکل معاملات ارز

رییس کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی با تشریح جزییات فعالیت بازار متشکل معاملات ارز گفت که کارکرد این بازار مانند مکانیزم بازارگردانی است و امکان راه‌اندازی بازار حواله‌های ارزی نیز در آن وجود دارد.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایبِنا درباره برگزاری مجمع موسس بازار متشکل معاملات ارز و تعیین سهم ۲۰ میلیارد تومانی برای هریک از اعضا گفت: در حال حاضر، ابزارهای مختلفی در حال طراحی در بازار پولی کشور است که یکی از آنها نیز بازار متشکل معاملات ارز است که مجمع آن برگزار شد و فرایندهای مربوط به ثبت آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این بازار، معاملات نقدی ارز بطور شفاف ارز انجام خواهد شد، اظهار داشت: البته این امکان وجود دارد که بازار حواله نیز در بازار متشکل معاملات ارز راه‌اندازی شود ولی در مقطع فعلی حسب هماهنگی بین اعضای مجمع، تنها معاملات نقدی را در بر می‌گیرد.مدیرعامل بانک پارسیان راه‌اندازی این بازار را مکمل اقدامات دیگر در جهت ساماندهی بازار ارز دانست و گفت: ابزارهای جدید بانک مرکزی از جمله حساب سپرده ارزی یا سپرده ارزی مبتنی بر ریال که امکان خرید و فروش اوراق آن در بازار وجود دارد، ابزارهای مکملی هستند که می‌تواند به کسانی که نیازهای واقعی ارزی دارند، کمک کند.رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران ادامه داد: این ابزارها می‌تواند به افرادی که نیاز واقعی ارزی دارند یا در ارتباط با حفظ ارزش‌های دارایی خود نگران هستند، بطور شفاف و روشن پاسخ دهد.پرویزیان در خصوص نحوه کشف قیمت ارز در بازار متشکل معاملات ارزی گفت: مکانیزم این بازار مانند بازار اوراق و سرمایه است.

وی توضیح داد: براین اساس افراد پیشنهاد قیمت می‌دهند و افرادی که خواهان خرید هستند، می‌توانند بطور همزمان قیمت را رویت کرده و پس از آن ارز مورد نظر را خریداری یا از آن صرف نظر کنند.

رییس کانون بانک‌های خصوصی ادامه داد: در حقیقت یک مکانیزم بازارگردانی برای بازار متشکل معاملات ارزی پیشنهاد شده است و پیشنهاد کرده‌ایم که به جز بانک‌های دولتی و صرافی‌های وابسته به آنها، سایر بازیگران نیز بتوانند وارد شوند.

 نقش وی‍ژه سامانه «نیما» برای مدیریت تقاضای ارز

وزیراقتصاد با اشاره به برخی انتقادات در خصوص سامانه ارزی نیما، تاکید کرد که وجود این سامانه برای مدیریت تقاضای ارز ضروری است.

به گزارش شادا، فرهاد دژپسند در سخنانی در نشست با اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته اقتصاد و مدیریت مالی و حسابداری استان هرمزگان، گفت: ممکن است برخی مشکلات در این خصوص وجود داشته باشد اما در شرایطی که کشور با تنگناهایی در خصوص ورود ارز به کشور مواجه است، اتخاذ تدابیری برای مدیریت تقاضای ارز، ضروری است.نرخ ارز درج شده در بودجه را نباید به عنوان نماگر قیمت ارز در اقتصاد کشور درنظر گرفت، بلکه تنها معیاری برای محاسبه نرخ ریال محسوب می‌شود. به عنوان مثال، ما زمانی که نرخ ارز در بازار معادل ۳۵۰۰ تومان بود، در قانون بودجه، نرخ ارز را ۳۳۰۰ تومان نوشتیم، در حالی که با نگاه بدبینانه برخی صاحب‌نظران به دولت، دست‌کم باید همان نرخ بازار را را در قانون مذکور می‌گنجاندیم.

 رشد قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ چشمگیر نیست

تحلیلگران اسکاتیابانک پیش‌بینی کردند با رسیدن ارزش دلار امریکا به اوج خود و بدهی سنگین امریکا، قیمت طلا پشتیبانی خواهد شد اما منتظر رالی چشمگیر این فلز در سال ۲۰۱۹ نباشید.

به گزارش ایسنا، این بانک در پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرد میانگین قیمت هر اونس طلا در سال میلادی جاری حدود ۱۳۰۰ دلار خواهد بود.

تحلیلگران اسکاتیا بانک اظهار کردند از نظر فنی، کف قیمت طلا در ۱۲۰۰ دلار تایید و حفظ شده است.

این پیش‌بینی در حالی مطرح شده که طلا برای حفظ رشد قیمت اخیرش به سختی تلاش می‌کند و موفق نشده است مرز ۱۳۰۰ دلار را بشکند.

طبق گزارش اسکاتیابانک، رشد ضعیف‌تر دلار امریکا، عامل اصلی تاثیرگذار در افزایش قیمت طلا خواهد بود. انتظار می‌رود میانگین شاخص دلار امریکا امسال ۸۹.۴ واحد باشد که به میزان چشمگیری کمتر از سطح فعلی ۹۶ واحد است. دلار امریکا اوج خود را پشت سرگذاشته است.

کسری دولت امریکا و کوتاه شدن دست بانک مرکزی این کشور برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، دلیل اصلی پیش‌بینی ضعیف شدن دلار است. دومین عامل تاثیرگذار در رشد قیمت طلا، ابهامات پیرامون بازارهای مالی است.بر اساس گزارش کیتکونیوز، اسکاتیابانک به دورنمای نقره نیز خوش‌بین است و انتظار دارد این فلز عملکرد بهتری نسبت به طلا داشته باشد و میانگین قیمت هر اونس نقره در سال میلادی جاری را حدود ۱۷ دلار پیش‌بینی می‌کند.

 سرمایه‌گذاران نگران به سمت طلا کشیده شدند

وضعیت بازار طلا گواهی از اضطراب فزاینده سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع جهان است. نوسان بازارهای سهام و نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، کمک کرده است طلا از پایین‌ترین رکورد قیمتش در اوت سال ۲۰۱۸، حدود ۱۰ درصد رشد کند و در میان فلزاتی قرار بگیرد که بهترین عملکرد را در مدت مذکور داشتند.

این روند برخلاف دو سال پیش است که افزایش نرخ‌های بهره امریکا، رشد ارزش دلار امریکا و رونق بازارهای سهام، به قیمت طلا و سهام معدنکاران طلا مانند «بریک گلد»، «نیومونت ماینینگ» و «گلدکورپ» ضربه زد و زمانی که رشد بازارهای سهام امریکا در اوایل سال ۲۰۱۸ تصحیح شد، قیمت طلا نتوانست از این اتفاق سود ببرند. با شروع سال ۲۰۱۹، پرسش مهم این است که آیا امسال سال پرسودی برای داشتن طلا خواهد بود.

میزان طلای فیزیکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به ۷۱.۹ میلیون اونس رشد کرد که نزدیک به رکورد ۷۲ میلیون اونس ثبت شده در ماه مه سال ۲۰۱۸ است.مدیر یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نیویورک در این باره اظهار کرد: ما از نیمه اول سال ۲۰۱۶ که روند رشد بازار طلا آغاز شد، چنین حجم ورود سرمایه را مشاهده نکره بودیم. به نظر می‌رسد در هیجانات سرمایه‌گذاران تغییری روی داده و آنها با این واقعیت روبه‌رو شدند که ما در اواخر چرخه اقتصادی هستیم که ممکن است تا دو سال دیگر به پایان برسد.روند رشد سرمایه‌گذاری در طلا باعث شده قیمت این فلز ارزشمند از پایین ۱۲۰۰ دلار در هر اونس که در اوت به ثبت رساند و پایین‌ترین قیمت در ۱۸ ماه گذشته بود، بهبود پیدا کند. تحلیلگران می‌گویند دلایلی وجود دارد که تصور کنیم قیمت طلا می‌تواند مرز ۱۳۰۰ دلار را شکسته و حتی به سطح بالاتری صعود کند. از جمله این دلایل، بازارهای سهام شکننده، انتظارات برای توقف روند افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا در سال ۲۰۱۹ و دلار ضعیف‌تر هستند. افزایش نرخ‌های بهره امریکا مانع از افزایش قیمت طلا بوده که بازدهی ندارد.گلدمن ساکس یکی از بانک‌های تاثیرگذار در بازارهای کالاست، هفته گذشته قیمت مورد پیش‌بینی برای طلا را افزایش داد و اکنون انتظار دارد قیمت طلا در یک سال آینده به ۱۴۲۵ دلار صعود کند. جان هاتاوی، یک مدیر در شرکت سرمایه‌گذاری توکویل چنین گفت: برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که نگرانی‌های رو به رشد نسبت به سطح بدهی امریکا ممکن است جذابیت طلا را تشدید کند.موسسه اعتبارسنجی “فیتچ “‌هفته گذشته هشدار داد که ادامه تعطیلی دولت امریکا، ممکن است به تنزل رتبه اعتبار بدهی این کشور که ترپیل‌ای است، منجر شود. سطوح بالاتر بدهی، افزایش نرخ‌های بهره و تحکیم سیاست پولی را برای بانک مرکزی امریکا دشوارتر خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر