شناسایی ۶۵ هزار کودک دیرآموز
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شناسایی ۶۵ هزار کودک دیرآموز در سال تحصیلی جاری گفت: افزایش شمار دانشآموزان دیرآموز شناسایی شده به معنای آن است که حتماً باید آموزش به معلمان عادی برای چگونگی کار با دانشآموزان دیر آموز را گسترش دهیم.
مجید قدمی به ارایه توضیحاتی درباره تکرار پایه دوره ابتدایی بهویژه در دانشآموزان دیرآموز پرداخت و اظهار کرد: درباره تکرار پایه قوانینی وجود دارد ما به جمعبندی رسیدیم که با توجه به نظام ارزشیابی توصیفی باید دانش معلمان را بالا ببریم. او افزود: نگاه جهان این است که به جای رد کردن دانشآموز، نظام آموزشی را رد میکنند به این معنا که معتقدند مشکل، مشکل مدرسه است و نه دانشآموز و به ویژه در دوره ابتدایی باید دانشآموزان دیرآموز را در سیستم حفظ کرد.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه نمره هوشی دانشآموزان دیرآموز ۱۵ نمره پایینتر است و با این حال کتب درسی آنها کتب درسی عادی است گفت: ما توصیه میکنیم تا جایی که ممکن است معلمها با دانشآموزان خود به ویژه دیر آموزها کنار بیایند و با آنها بیشتر کار کنند تا آنها بتوانند به پایه بالاتر ارتقا پیدا کنند. وی ادامه داد: در این صورت تنها در زمینههایی که مشکل وجود دارد میتوان از طریق متخصصان امر کار را جلو برد. ما فیلمهای آموزشی در این راستا تهیه کردیم و در اختیار معلمان قرار دادیم که احساس میکنیم به کمک آن توانستیم معلمان را بیدار کنیم و حساسیت نسبت به موضوع در آنها به وجود بیاوریم.
قدمی با بیان اینکه اکنون مقاومتها برای حضور دانشآموزان دیر آموز در کلاسهای درس کمتر شده است گفت: در طرح تلفیقی به خوبی جلو رفتهایم و دانشآموزان دیرآموز را شناسایی میکنیم اما برای ادامه تحصیل شأن باید کار جدیتری انجام دهیم. هرچند معلم در کلاس ۴۰ نفره فرصت نمیکند با دانشآموز دیرآموز بیشتر کار کند. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال ۶۵ هزار دانشآموز دیرآموز را تشخیص دادیم این درحالی که سالهای گذشته ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر دیرآموز تشخیص داده میشدند گفت: تستهای ما دقیقتر شده است و افزایش شمار دانشآموزان دیرآموز شناسایی شده به معنای آن است که حتماً باید آموزش به معلمان عادی برای چگونگی کار با دانشآموزان دیرآموز را گسترش دهیم.
او افزود: دانشآموزان دیرآموز میتوانند به مراکز اختلال یادگیری نیز ارجاع شوند. متأسفانه در مواردی دانشآموزان دیرآموز را رد و مشمول تکرار پایه میکنند و به مراکز اختلال یادگیری ارجاع نمیدهند، اما توصیه ما این است که اگر نتوانستند سر کلاس با اینگونه دانشآموزان کار کنند حتما آنها را به مرکز اختلال یادگیری ارجاع دهند تا از طریق متخصص مربوطه کارها جلو برود. قدمی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ مرکز اختلال یادگیری دولتی و غیر دولتی در کشور داریم گفت: در مراکز اختلالات یادگیری ۱۲ تا ۱۸ جلسه با دانشآموز تمرین میشود و خدمات ارایه شده بسیار ارزانقیمت است.