هجوم ابرنفتکشهای خالی به خلیج مکزیک امریکا
ایسنا| 12 ابرنفتکش خالی که به آرامی پهنه اقیانوس را درنوردیده و به سوی آبهای خلیج مکزیکوی امریکا پیش میروند، حقیقت امروز بازار نفت را برملا میکنند. در شرایط معمولی این کشتیها حامل نفت سنگین و دارای سولفور بالای خاورمیانه برای تحویل به پالایشگاهها در شهرهایی مانند هیوستون و نیواورلئان هستند. اما اکنون با بار کمتری در حرکت هستند که برخلاف رویه کشتیداران است زیرا کشتیها به این ترتیب درآمد کمتری از راه تحویل محمولهها کسب میکنند. این ۱۲ کشتی حداکثر ۲۱ هزار مایل مستقیما از آسیا پیمودهاند و تقریبا چیزی به جز آب شیرین برای حفظ ثبات ندارند زیرا تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه خود را محدود کردهاند. با این حال نفت سبک امریکا صادر میشود و ابرنفتکش کافی در اقیانوس آتلانتیک برای این کار وجود ندارد به همین دلیل این کشتیها خالی برمیگردند. وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در بانک ING در آمستردام میگوید آنچه سبب این اتفاق شده، بازار نفت امریکا است که تولید داخلی آن مدام بالاتر رفته و باعث افزایش سطح ذخایر میشود که در چند هفته گذشته مشاهده کردهایم. همزمان کاهش تولید اوپک از گریدهای بینالمللی مانند نفت برنت پشتیبانی کرده و انگیزهای برای صادرات ایجاد کرده است. امریکا به دلیل انواع مختلف نفتی که استخراج میکند میزان زیادی نفت وارد و صادر میکند به خصوص عرضه جدید نفت سبک شیل که از نفت تولید خاورمیانه بسیار متفاوت است. اعضای اوپک احتمالا گریدهای سنگینتر را کاهش میدهند در حالی که صادرات نفت امریکا، عموما نفت سبک است. از نظر استانداردهای صنعتی، نفت امریکا سبک بوده و سولفور کمی دارد که آن را برای تولید بنزین مناسب میسازد. در نتیجه این سوخت دچار اشباع عرضه شده است. در مقابل نفت خاورمیانه به فرآوری بیشتری نیاز دارد که برای پالایشگاه منطقه خلیج مکزیکو مشکل نیست، زیرا برای پالایش این نوع نفت تجهیز شدهاند اما تولید بنزین کمتری خواهد شد. به گفته جیمز دیویس، مدیر خدمات نفتی جهانی در شرکت «فکت گلوبال انرژی»، نفت سبک امریکا امسال رشد زیادی خواهد داشت و این امر صادرات امریکا را بالاتر خواهد برد. کشتیداران روی صادرات امریکا برای کمک به بازار نفتکشها در برابر شرایط محدودیت عرضه اوپک و متحدانش حساب میکنند. تحلیلگران صنعتی که برآورد خود از درآمد کشتیها در سال میلادی جاری را پس از اعلام توافق اوپک پلاس بالا بردند، به افزایش حمل محمولههای امریکایی به عنوان یک عامل تأثیرگذار اشاره کردند. به گفته کارگزاران کشتی، معمولا سه تا چهار ابرنفتکش خالی در هر زمانی به سوی امریکا در حرکت هستند. بر اساس گزارش بلومبرگ، این تغییر روی بازار کشتیرانی تأثیر قابل توجهی گذاشته و درآمد روزانه نفتکشهای VLCC که قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت هستند، از هفته گذشته دو برابر شده و به ۲۹ هزار و ۴۹۴ دلار رسیده است.