«تامین مالی» عمدهترین مشکلات واحدهای تولیدی
واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور در پی رکود سالهای اخیر همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند و دسترسی به تأمین مالی مناسب در کنار سایر مشکلات و موانع، از عمدهترین مشکلات آنها محسوب میشود. به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، «حمایت از تولید» در سالهای گذشته به دفعات از سوی مسوولان کشور مورد تاکید قرار گرفته است و علاوه بر اینکه مقام معظم رهبری سال 98 را به عنوان « رونق تولید» نامگذاری کردند، نامگذاری سالهای 1396 (اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال) و 1391 (تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی) هم از سوی ایشان با تولید گره خورده بود. اما متاسفانه آن چه با وجود همه این تاکیدها دیده میشود بیتوجهی به حمایت از تولید و اجرای قوانین مربوط به رفع موانع تولید در کشور است. بررسیهای صورت گرفته در ارتباط با اجرای «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» که در تاریخ 20/2/1394 به تصویب مجلس نشان میدهد عملکرد سازمانها و نهادهای مختلف مرتبط با این قانون، وضعیت چندان مناسبی نداشته است. در عمده مواد مورد بررسی در حوزه بازارهای مالی، صرفاً به ابلاغ قانون و تصویب آیین نامههای مربوط و برخی اقدامات اولیه اکتفا شده است به نحوی که بخش زیادی از تکالیف مندرج در این حوزه همانند واگذاری اموال مازاد و شرکتهای غیربانکی بانکها، بازپرداخت بدهیهای ارزی از محل حساب ذخیره ارزی، فعالیت شرکتهای رتبه بندی، تأمین تفاوتهای ریالی ناشی از تعهدات ارزی و برخی احکام دیگر با اجرای کامل و اثر بخش فاصله نسبتاً زیادی دارند. در تحلیل چرایی عملکرد ضعیف این قانون در حوزه مورد بررسی میتوان به تداوم رکود نسبی در اقتصاد کشور و آثارآن بر بازار مالی و بخش حقیقی اقتصاد، نبود عزم جدی در دستگاهها و نهادهای دارای مسوولیت، عدم پیشبینی ضمانتهای اجرایی در تکالیف دستگاهها، پراکندگی، نبود انسجام و برخی ابهامات در احکام قانون، واگذاری برخی تصمیمات اساسی به آیین نامههای اجرایی و اثرگذاری آن بر طولانی شدن پرفتن تصمیم در دولت و فشار گروههای ذی نفع نسبت به تغییر مفاد آیین نامهها و تصمیمات دولت اشاره کرد.
واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور در پی رکود سالهای اخیر همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند و دسترسی به تأمین مالی مناسب در کنار سایر مشکلات و موانع، از عمدهترین مشکلات آنها محسوب میشود. از طرفی بانک محور بودن نظام تأمین مالی در کشور، دسترسی به تأمین مالی برای این واحدها را کاملا وابسته به تصمیم بانکها کرده است که در این میان وجود سازوکاری برای ارزیابی درخواستهای واحدهای اقتصادی و همچنین ارزیابی تصمیمات بانکها در شرایط موجود ضروری به نظر میرسد. همچنین طبق قانون به بانک مرکزی تکلیف شده است دستورالعملی برای افتتاح حساب ویژه تأمین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل ونقل، صنوف تولیدی، بنگاههای دانش بنیان و شرکتهای صادراتی در حال کار و ابلاغ آن به شبکه بانکی کشور؛ تدوین شود که باوجود تدوین این دستورالعمل ولی عملا در اجرا اتفاقی برای تامین سرمایه در گردش واحدها رخ نداده است.