میزان واقعی اثر معاینه فنی برکاهش آلودگی هوا
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران دلایل تاثیر ۱۰ تا ۱۵ درصدی معاینه فنی بر کاهش آلایندههای کمتر از 2.5 میکرون را تشریح کرد. به گزارش مهر، سید نواب حسینیمنش با اشاره به سخنان برخی از فعالان محیطزیست در خصوص تأثیر معاینه فنی در کاهش ذرات معلق شهر تهران به میزان ۱.۷۵ گفت: سال گذشته که میزان روزهای بارندگی نسبت به روزهای غیر بارانی در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۱۶ روز افزایش داشت، روزهای سالم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۴ روز افزایش پیدا کرده بود. البته باران روی کاهش ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون تأثیر مستقیمی ندارد. تنها بارانی روی کاهش این آلایندهها تأثیرگذار است که با شدت و پرحجم و سیلآسا ببارد. اینباران میتواند ذرات معلق ۲.۵ میکرون را در هوا کاهش دهد. حسینی منش با بیان اینکه آنچه روی میزان ذرات معلق تأثیرگذار است، گفت: بارندگی اگر در کنارش باد وجود داشته باشد، میتواند ذرات معلق را کاهش دهد و کنترل کند. سخنان کارشناسانی که میگویند «معاینه فنی روی آلودگی هوا تأثیر چندانی نمیگذارد»، حرفی درست است اما این کارشناسان تنها خودروهای سبک را در نظر گرفته که معاینه فنی شأن فقط روی مونوکسید کربن تأثیرگذار است اما موضوع دیگری نیز وجود دارد که به آن توجه نمیشود و آن معاینه فنی خودروهای دیزلی است که در شهر تهران بالغ بر ۵۰ درصد منابع انتشار ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون را به خود اختصاص میدهند، بنابراین ما در سال گذشته، بیشترین تلاش خود را در این حوزه انجام دادیم؛ فارغ از اجرای مرحله دوم طرح کاهش، یکی از تأثیرگذارترین کارهایی که شهرداری تهران در سال گذشته با کمک راهور انجام داد، کنترل کنار جادهای خودروهای دیزلی بود. ما به جز اتوبوسهای شرکت واحد که در سال گذشته بهشدت برای دریافت معاینه فنی روی آنها نظارت کردیم، بر معاینه فنی خوردهای دیزل هم کنترل دقیقی انجام دادیم که نتایج آن قابل توجه بود. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: ما در چند نقطه شهر تهران به صورت تصادفی، هفتهای یک بار نظارت میدانی انجام دادهایم. بطور مثال، در مرکز میوه و ترهبار، میدان شوش، بزرگراه امام علی (ع)، بابایی، آزادگان که حضور خودروهای دیزلی نسبت به سایر معابر بیشتر است، حضور پیدا کرده و با کمک پلیس، خودروهای دیزلی را در کنار جاده کنترل میکردیم. این باعث شد که میزان خودروهای دودزا در مکانی مانند میوه و ترهبار مرکزی، به ۲۰ درصد برسد که نشان میدهد پلیس با خودروهای دودزا شوخی ندارد و در همان لحظه اعمال قانون میشوند و نکته دیگر اینکه بالغ بر ۱۶۰۰ خودرو را دودزا شناسایی و اعمال قانون شدند و بیش از ۱۰۰۰ معاینه فنی را ابطال کردیم. حسینیمنش ادامه داد: خودروهای سبک به جز تولید کردن مونوکسید کربن، یکی دیگر از منابع آلایندهای که تولید میکنند، هیدروکربنهای نسوخته است که به دلیل احتراق نادرست موتور تولید میشود، این گازها از اگزوز خودرو خارج میشود و با توجه به اینکه معمولاً کاتالیست خودروها به درستی کار نمیکند، وارد هوا میشوند. در مطالعاتی که همکاران ما در شرکت کنترل کیفیت هوا انجام دادند، آمده است خودروها 3 درصد در تولید ذرات زیر ۲.۵ میکرون نقش دارند که صحبتهایی که کارشناسان محیطزیست میکنند برگرفته از همین آمار است اما از سویی هیدروکربنهایی که ذرات ثانویهای تولید میکنند و بهشدت در تولید ذرات زیر ۲.۵ میکرون تأثیرگذارند و کسی نیز نمیداند منبع آنها چیست. حسینی منش اضافه کرد: در دیماه امسال، سه هفته پایداری و ایستایی هوا داشتیم یعنی نه بادی وزید و نه بارندگی داشتیم که اگر در دو سال پیش خودروها قرار بود آلایندگی تولید کنند، در روزهای ایستایی هوا، بلافاصله شهر به مرحله اضطرار میرسید. چطور شد که ما در سه هفته ایستایی هوا به شرایط اضطرار نرسیدیم؟ این نشان میدهد که ما منابع آلاینده را توانستهایم کنترل کنیم. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار کرد: ما در تهران 4 میلیون خودرو داریم که اگر تنها قطر اگزوز آنها را محاسبه کنیم متوجه میشویم این میزان خودرو چقدر آلاینده وارد هوا میکنند.