رتبهبندی معلمان در انتظار طرح در هیات وزیران
وزیر آموزش و پرورش از اتمام بررسی طرح رتبهبندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت خبر داد و گفت: اکنون طرح رتبهبندی معلمان در نوبت بررسی و طرح در هیات وزیران قرار دارد. محمد بطحایی در همایش تدبیر و امید در گام دوم انقلاب با مدرسهمحوری که با حضور رییسجمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به استقرار نظام سنجش کیفیت مدارس، ارتقای حرفهای مدیران و انتخاب و انتصاب آنها گفت: در قالب طرح انتخاب و انتصاب مدیران تفویض اختیار به مدارس را دنبال میکنیم و مشارکت معلمان در تصمیمسازیها را شروع کردهایم. بطحایی ادامه داد: در همین راستا دو نفر از اعضای هیاتمدیره صندوق ذخیره فرهنگیان از جامعه معلمان انتخاب شدند و سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نیز با رأیگیری در جامعه معلمان و از میان ۱۲۰۰ فرد واجد شرایط برگزیده شدند. او با بیان اینکه برای اولینبار دو ساعت از برنامه هفتگی مدارس را در اختیار معلمان و مربیان پرورشی قرار دادیم تا انعطاف لازم برای انطباق آموزشهای بومی و سایر مطالب مورد نیاز دانشآموزان فراهم شود، اظهار کرد: آموزش مهارتهای پایه در زمینههای مختلف آغاز شده و در سال تحصیلی جاری در ۵۰۰۰ مدرسه متوسطه اول و برای ۱۵۰ هزار نفر از دانشآموزان دورههای کوتاهمدت مهارتآموزی اجرا شد. وزیر آموزش و پرورش افزود: دورههای مهارتآموزی به نحوی است که قابل عرضه باشد. در حوزه فضای مجازی با همکاری وزارت کار و ارتباطات طرحی را در دست داریم که از تابستان اجرا خواهد شد و در تکمیل طرح قبلی است. بطحایی با بیان اینکه از مرداد ۹۷ میز خدمت برای پاسخگویی فرهنگیان راهاندازی شد، عنوان کرد: آموزش و گسترش مهارتهای فردی در قالب برنامههای پرورشی نیز در حال انجام است تا مواردی چون کتابخوانی، حقوق شهروندی، محیط زیست و تهدیدات فضای مجازی آموزش داده شود و بتوانیم سهم خودمان را در این بخشها ایفا کنیم.
او افزود: شادابی، نشاط و امید به آینده به کرات از سوی رییسجمهور و مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته است. موضوع شادابی و نشاط باید اشاعه یابد و محتوای آموزش محض خستهکننده جای خود را به محتوای به روز و متناسب با نیاز دانشآموزان بدهد. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی اتاق بازی و یادگیری در ۱۰۰۰ مدرسه در سال ۹۷ گفت: دانشآموزان ابتدایی در این مدارس به همراه وسایل بازی دروس خود را فرا میگیرند. بطحایی ادامه داد: طرح حیاط پویا از سه تا چهار سال قبل نیز شروع شده و با سرعت در حال پیگیری است. در این طرح کف حیاط مدرسه و راهروها نقاشیهایی ترسیم میشود و دانشآموزان روی این نقاشیها حرکت بدنی انجام میدهند و ورزش و نرمش میکنند. یک شبکه ملی به عنوان «سینا» نیز راهاندازی کردیم که مرحله اول آن اجرایی شده است. او همچنین به تلاش و همکاری خیرین مدرسهساز در ساخت مدارس اشاره و ضمن قدردانی از آنها گفت: در سال گذشته همکاری کمنظیری از سوی خیرین برای ساخت مدارس را شاهد بودیم و با وجود مضایق اعتباری بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در مهرماه تحویل آموزش و پرورش شد که نیمی از آنها خیرساز بود. بطحایی ادامه داد: هفته گذشته نیز در مراسمی خیرین ساخت مدارس در مناطق زلزله زده را متعهد شدند.