کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۲۹:۵۵
کد خبر: ۱۴۳۸۴۱

طالبان به قطعنامه جرگه مشورتی صلح «نه» گفت

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با صدور بیانیه‌ای نسبت به قطعنامه پایانی لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان واکنش نشان داد و به آن نه گفت. به‌گزارش ایرنا از کابل، طالبان پیشنهاد اعضای جرگه مشورتی صلح مبنی بر توقف جنگ و برقراری آتش‌بس را رد و آن را حرکت نمایشی بخشی از دولت خواند. بیانیه طالبان در خصوص درخواست آتش‌بس توسط لویه‌ جرگه مشورتی صلح، تاکید دارد افغانستان تحت اشغال بوده، در این شرایط جهاد فرض است و کسی قدرت متوقف کردن آن را ندارد. لویه جرگه مشورتی صلح با حضور 3200 تن از نمایندگان مردم افغانستان از دوشنبه گذشته آغاز و جمعه با صدور قطعنامه‌ای به‌کار خود پایان داد.

کشته شدن 485 خبرنگار عراقی از 2003

رییس کانون خبرنگاران عراق گفته از 2003 تا به امروز 485 خبرنگار عراقی کشته شده‌اند که 50 تن از قربانیان نتیجه جنگ با داعش (2017 – 2014) هستند. موید اللامی با اشاره به بهبود فضای امنیتی و کاهش قربانیان رسانه در عراق گفته این کشور افتخار می‌کند که از 2008 تا به امروز حتی یک زندانی دیدگاه یا آزادی بیان ندارد و در این زمینه از بسیاری کشورها در دنیا پیشی گرفته است.

سرمایه‌گذاری فرامرزی عربستان در کشاورزی

عربستان سعودی با خرید 200هزار هکتار زمین کشاورزی استرالیا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای نفوذ اقتصادی در این کشور اقیانوسیه به‌ویژه در صنایع دامداری و کشاورزی به‌کار گرفته است. به‌گزارش بیزینس‌نیوز، شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کشاورزی و دامداری عربستانی موسوم به (SALIC) به‌تازگی بیش از 200 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در ویتبلت در غرب استرالیا به ارزش 60 میلیون دلار (استرالیا) خریداری کرده است. این شرکت همچنین 40هزار راس گوسفند مرینوس را در این بخش از استرالیا خریداری کرده است.

امریکا 6 میلیارد دلار سلاح به بحرین و امارات می‌فروشد

وزارت دفاع امریکا با ارسال یادداشت‌هایی به کنگره اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور طرح فروش حدود 6میلیارد دلار سلاح به بحرین و امارات را تایید کرده است. به‌گزارش رویترز، پنتاگون گفته ممکن است بحرین چندین سامانه دفاع موشکی پاتریوت و تجهیزات و پشتیبانی‌های مربوط به این سامانه را خریداری کند. ارزش این خرید تسلیحاتی 2.48 میلیارد دلار تخمین زده شده است. توافق احتمالی در این زمینه شامل 36 موشک هدایت شونده MIM-104E پاتریوت است که می‌تواند هواپیماها و موشک‌های کروز را هدف قرار دهد.

 

ارسال نظر