حناچی: حمل و نقل عمومی توسعه مییابد
پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: در تهران در حال حاضر ٢ میلیون سفر داریم که هدفمان ٧ میلیون سفر روزانه است. به همین خاطر باید ٢ هزار واگن به ناوگان مترو اضافه کنیم که در شرایط تحریم بسیار سخت است. به گزارش ایسنا، شهردار تهران که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت، اظهار کرد: واقعیت این است که کلانشهرها راهی جز توسعه حملونقل عمومی ندارند. در حال حاضر برای رسیدن به بهرهوری ٧ میلیون سفر روزانه نیازمند ٢ هزار واگن قطار هستیم؛ باید فاصله قطارها با یکدیگر را کاهش دهیم. خط ۶ این قابلیت را دارد که قطارهای بدون راننده هم در آن تردد کنند. باید بهرهوریمان را از این سرمایهگذاری عظیمی که در شهر انجام شده، به ۵٠ درصد تأثیر در حملونقل عمومی برسانیم. او با اشاره به اینکه درمورد اتوبوسرانی شرمنده مردم هستیم، توضیح داد: تهران به ٧ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که الان فقط حدود ٣۵٠٠ دستگاه داریم. میدانید که در این شرایط، فشار این کمبود هم به شرکت اتوبوسرانی و هم به اتوبوسهای بخش خصوصی وارد میشود. تلاش میکنیم راههایی را برای حل این مشکل بیابیم؛ به عنوان مثال دولت میتواند از طریق تأمین خطوط اعتباری کمک کند. حناچی اضافه کرد: مترو ما در رنکینگ جهانی در وضعیت بدی قرار ندارد و میتوانیم خود را جزو ١۵-١٠ مورد اول در جهان تلقی کنیم، اما کافی نیست و باید بهتر شویم. شهردار در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در عین آنکه به مسائل اصلی شهر میپردازیم و آن را مدیریت میکنیم، سعی داریم پروژههای عمرانی را نیز پیش ببریم. پروژههای دیگری را نیز در دستور کار داریم. در آخرین روزهای سال ٩٧ دولت موافقت کرد تا کارخانه سیمان ری را برای ٣٠ سال به شهر تهران بدهد. میدانید که کارخانههای متروک میتوانند تهدید یا فرصت باشند. فرهنگسرای بهمن و یک کارخانه دیگر از این نمونهها بودند. برنامه داریم سیمانری، کارخانهای که ایران را با آن ساختیم، به یک مجموعه اقتصادی فرهنگی بسیار بزرگ تبدیل کنیم تا مردم تاثیراتش را بطور کامل حس کنند. او با تاکید بر اینکه نمیخواهم به شکل معمول وارد نقد گذشته شوم، توضیح داد: اما واقعیت این است که اشتباه است اگر بگوییم دیگر پروژه بزرگ اجرا نخواهیم کرد؛ مترو یا پروژههای حمل و نقل عمومی همگی پروژههای بسیار بزرگ به حساب میآیند؛ اما پروژههای بزرگی را شروع نخواهیم کرد که نتوانیم با مطالعه تمام تاثیراتشان را بسنجیم. ما مسابقهای برای پهنه جنوبی دریاچه خلیجفارس شروع کردیم، پروژهای برای اتصال دریاچه خلیجفارس به تپههای چیتگر که بسیار اقدام بزرگی است. شهردار تهران در این برنامه تلویزیونی گفت: تلاش این است که جنس پروژهها تغییر کند و به کیفیت بینجامد.
نقدها درمورد اتوبان صدر این بود که اگر بهجای این اتوبان یک خط مترو داشتیم بسیار کمککنندهتر بود. بحث بر این موضوع در حال حاضر موضوعیتی ندارد اما این نگاه درمورد پروژههای شهر بسیار اهمیت دارد؛ مبانی نظری یک پروژه اهمیت فراوان دارد؛ پاسخ به این سوال بسیار اهمیت دارد که یک پروژه وضعیت را بهتر میکند یا یک گره به گرهها اضافه میکند یا نه. او افزود: به نظرم همه انتقادات درباره گذشته هم پایه کارشناسی ندارد اما به عنوان مثال نباید چیزی در یک مسیل ساخته شود. در بوستان نهجالبلاغه تلاش شده تا این اتفاق نیافتد. اتوبانهای شرقی غربی تهران روی روددرهها ساخته شدهاند و باید همواره هوشمندی و مانیتورینگ دقیق داشته باشند؛ اتوبان امام علی از این جنس است. تصور کنید میزان بارندگی از اندازه دبی این رودخانه بالاتر باشد، مدیریت شهری باید آنقدر هوشمند باشد که موقع وقوع سیل، به سرعت ابتدا و انتهای مسیر را ببندد. این موضوع نیاز به هوشمندی مستمر دارد. در تعطیلات نوروز شهردارانمان را دایماً کنترل میکردیم که مدام حواسشان به مشکلات باشد. حناچی با اشاره به اینکه تهران تا دهه ۴٠ سیلهای شدیدی را تجربه میکرد، بیان کرد: به یاد دارم خیابان حبیبالله در ستارخان یک رودخانه بود و سیل شدید در آن میآمد. از دهه ۴٠ به روددرههای تهران به عنوان مسیل نگاه شد و همگی هدایت شدند. شما در پل آزمایش میبینید که کانالی به سمت غرب میرود، این همان آبی است که به سمت رودخانه کن هدایت میشود؛ غربیها به رودخانه کن میروند و شرقیها نیز هم به نهر فیروزآباد یا سرخه حصار. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش کلانشهرها را همواره در معرض تهدید دانست و گفت: دلیل این تهدید مستمر این است که عوامل مختلفی ممکن است برای شروع یک بحران با یکدیگر همافزایی کنند؛ این هوشمندی مدیریت شهری است که میتواند جلوی بحرانها را بگیرد. آمادگی داشتن یا اصطلاحاً چیزی که امروز به آن تابآوری میگویند، میتواند شهر را ایمن کند. تاب آوری وقتی به وجود میآید که سناریویی برای حادثه داشته و آماده آن باشید. معلوم است که وقتی زمستان میشود بارندگی نیز بیش از قبل خواهیم داشت؛ پس باید برای اینبارندگی آمادگی داشته باشیم. حناچی در ادامه گفت: اگر در تهران آب گرفتگیهای شدید یا سیل تجربه نکردیم به خاطر زحمات کارگران عزیز شهرداری است، که مردم نیز اغلب نمیتوانند این زحمتها را ببینند؛ من هم از زحماتشان تشکر میکنم، چرا که برای ما ابرو خریدهاند.