احتمال قاچاق کودکان کارِ خارجی به ایران
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور جزییات نحوه ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال ۹۸ را تشریح کرد.
حبیبالله مسعوی فرید در مورد طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان و واگذاری اجرای آن به سمنها گفت: آییننامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال ۸۴ تدوین شد و ۱۱ دستگاه در آن نقش داشتند. طی دو سال اخیر با همکاری وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی و سایر دستگاه و سمنها، آییننامههای قبلی را به آییننامه حمایتی تغییر دادیم و نقش برخی از دستگاهها که در آییننامه دیده نشده بود، مانند وزارت کشور به خصوص در بخش اتباع بیگانه را پررنگتر نشان دادیم که این مورد توسط وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی به کمیسیون اجتماعی دولت رفته تا بررسی شود.
او اظهار کرد: بیش از ۹۵ تا ۹۶ درصد از کودکان کار و خیابان با خانوادههایشان زندگی میکنند.طبق بررسی و مطالعات ما حداقل در ۱۰ تا ۱۱ کشور دنیا، رویکردها در مورد این کودکان به سمت مراکز روزانه است تا در آنجا از آنها نگهداری کنند. در سالهای اخیر مراکز روزانه در کشور توسط بخشهای غیردولتی در ۵ استان تهران، البرز، همدان، خوزستان و چهارمحال بختیاری به صورت پایلوت آغاز به کار کردند که موفقیت آمیز نیز بوده و ما باید آن را در کل کشور گسترش دهیم. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به ایلنا گفت: از حدود ۸۰ مرکز کودکان کار و خیابانی ۳۲ تا ۳۳ مرکز شبانهروزی و بقیه آن مراکز روزانه هستند و توسط سمنها و موسسات غیردولتی درحال اداره شدن هستند. که یک علت آن، کاهش تصدیگری دولت است و دیگر اینکه آنها میتوانند ارتباط نزدیکتری با کودکان کار و خیابان برقرار کنند. در شهر تهران حدود ۷۰ درصد از کودکانی که در مراکز ما پذیرش شدند، غیرایرانی بودند که درصد قابل توجهی از آنان فاقد هویت بودند و غیرمجاز در داخل کشور حضور داشتند.
او با بیان اینکه باید تکلیف کودکان غیرایرانی را مشخص کنیم، گفت: البته سازمان بهزیستی بنابر اینکه حامی کودکان است، خدماتی به آنان ارایه میکند. ۵۶ درصد از کودکانی که در کل کشور در مراکز دولتی و غیردولتی ما پذیرش شدند، از حمایتهای سازمان برخوردار بودند و هم انجیوها نیز برای آنان فعالیتهایی داشتند، که این فعالیتها در حال انجام است.
مسعودی فرید بیان کرد: ۷۰ درصد از کودکان غیرایرانی که پذیرش شدند، اسناد هویتی نیز ندارند، ما باید بدانیم که آیا این بچه قاچاق شده یا اینکه تحت چه شرایطی به ایران آمده است، باید پدر و مادر کودک را شناسایی کنیم که این عامل نیازمند همکاری بیشتر اداره اتباع است تا انجام شود، زیرا ممکن است کودک قاچاق شده باشد. در جلسهای که اواخر سال ۹۷ با حضور مسوولان وزارت کشور و رییس سازمان بهزیستی برگزار شد، مقرر شد، نقش اداره اتباع پررنگتر باشد و احراز هویت و تعیینتکلیف اتباع غیرایرانی با اداره اتباع باشد، ولی اگر نیاز به کمکهای کارشناسی باشد ما در خدمت آنان هستیم، در این موضوع اداره اتباع باید با همکاری نهادهای بینالمللی و کمیسر پناهندگان و سفارتخانههای هر کشور به این موضوع توجه کند.
او همچنین اظهار کرد: اخیرا گروهی از کشور میانمار به ایران آمده که شناسایی شدند. اگر ما سیاست مهاجرتی شفافی نداشته باشیم و بر آن اساس عمل نکنیم، میتواند مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد کند. ممکن است، مسالهای در جامعه بینالمللی مطرح شود به عنوان مثال اینکه ایران نسبت به ورود این همه کودک به داخل کشور بیتفاوت است، در حالی که ممکن است آنان قاچاق باشند، این مورد میتواند ما را در سطح بینالمللی مواخذه کند، در هر صورت سازمان بهزیستی حامی کودکان است و جنبههای انسانی برای ما خیلی مهمتر است و باید به این کودکان توجه کنیم. وی در ادامه گفت: بخش دیگر مربوط به کودکان ایرانی است که سرجمع ۴۴ درصد آنان، ایرانی هستند، اعتقاد ما این است در این زمینه باید از سازمانهای مردم نهاد استفاده کنیم، باید مکانهایی که بیشتر حضور کودکان کار و خیابان است را شناسایی کنیم و سازمانهای مردم نهاد در آنجا مستقر شوند که به کودکان دسترسی داشته باشند و آنان را جذب کنند.