تاکید بانک مرکزی بر زیرساخت ارایه رمز یکبار مصرف از طریق پیام کوتاه
یک کارشناس ارشد حوزه پرداخت گفت: بانک مرکزی به شبکه بانکی تاکید کرده تا زیرساخت ارایه رمز یکبار مصرف از طریق پیام کوتاه ایجاد شود تا صاحبان تلفنهای همراه غیر هوشمند از رمزهای پویا استفاده کنند.
محمد گرکانینژاد در گفتوگو با ایبِنا در خصوص اقدامات بانک مرکزی در زمینه رمزهای یکبار مصرف گفت: شروع موضوع رمز دوم یکبار مصرف با ارسال ابلاغیهای از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی در تابستان سال گذشته انجام و آغاز شد و چندین دوره زمانی برای پیادهسازی و عملیاتی کردن آن از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شد تا بانکها زیرساختهای لازم را ایجاد و توسعه دهند؛ بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، در اول آذرماه ۱۳۹۷باید بانکها زیرساخت رمز یکبار مصرف را عملیاتی کنند و در صورتی که مشتری دچار کلاهبرداری و خسارت مالی به دلیل عدم فراهمسازی زیرساخت OTP باشد، باید خسارت مشتری توسط بانک پوشش داده شود که این موضوع از سوی بانک مرکزی برای افزایش علاقه بانکها به منظور پیادهسازی زیرساخت رمز پویا در نظر گرفته شده است. کارشناس ارشد حوزه پرداخت با بیان اینکه پایان فرصت بانکها برای ارایه زیرساخت رمز پویا اول خرداد ماه است، افزود: از ابتدای خرداد ماه باید بانکها و موسسات مالی و اعتباری رمز یکبار مصرف را اجرایی کرده باشند و راهکار مناسب را به مشتریان ارایه دهند؛ هماکنون برخی بانکها پیادهسازی زیرساخت خدمت رمز یکبار مصرف را به دقایق آخر موکول کردهاند اما تمامی بانکها این زیرساخت را ارایه خواهند داد و مشکلی وجود ندارد. وی با اشاره به هدف شبکه بانکی در راستای استفاده از رمز یکبار مصرف و کاربرد رمز دوم پویا گفت: مهمترین موضوعی که شهروندان باید به آن توجه کنند این است که امنیت خدمات بانکی بدون حضور کارت از جمله عملیاتهای تراکنش در درگاههای اینترنتی یا استفاده از خدمت پرداخت قبوض و کارت به کارت در اپلیکیشنهای بانکی با رمز دوم یکبار مصرف افزایش پیدا میکند و فرآیندی اصلاحی و مفید به شمار میرود که در دنیا مرسوم است؛ از سویی دیگر با توجه به افزایش روند کلاهبرداری فیشینگ در کشور نیاز بود تا امینت شبکه پرداخت افزایش یابد و رمز دوم یکبار مصرف میتواند از وقوع کلاهبرداریهایی در بخش تراکنشهای بانکی بدون حضور کارت از جمله فیشینگ جلوگیری کند.
گرکانینژاد درباره نگرانیها و دغدغه شهروندان در زمینه پیچیده بودن فرآیند استفاده از رمز یکبار مصرف گفت: مردم باید به رمز یکبار مصرف عادت کنند چرا که بعد از مدتی استفاده از این خدمت برای آنها آسان و عادی خواهد بود اما برای شروع، تغییر عادت ذهنی مشتریان مشکلات و سختیهایی را به دنبال خواهد داشت اما شهروندان باید آگاه باشند که تمام این فرآیند انجام شده توسط شبکه بانکی در زمینه رمز یکبار مصرف ایجاد امنیت در حساب بانکی است و بانک مرکزی با اعلام بندهایی برای عدم مشمولیت رمز یکبار مصرف در حوزه تراکنشهای کمتر از ۵۰۰ هزار تومان و خرید شارژ و پرداخت قبوض به دنبال تغییر عادت به صورت نرم است. وی تاکید کرد: شهروندان باید بدانند که یک تراکنش چند میلیون تومانی نیاز به امنیت دارد و رمزهای بکیار مصرف برای تامین امنیت و صیانت از حساب بانکی خودشان است بر همین اساس باید بدون عجله و با بررسی روشهای به کارگیری رمز یکبار مصرف بانک عامل خود نسبت به فعالسازی و استفاده از آن اقدام کنند؛ با توجه به اینکه طرح رمز یکبار مصرف به صورت مداوم بررسی و پایش خواهد شد، این احتمال وجود دارد که در آینده روشهای دارای امنیت بالاتر و آسانتر از سوی شبکه بانکی به مشتریان ارایه شود.
کارشناس ارشد حوزه پرداخت با بیان اینکه بانک مرکزی علاوه بر صاحبان تلفنهای همراه هوشمند به دارندگان موبایلهای غیر هوشمند نیز توجه داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی مشتریان در حوزه تراکنشهای بدون حضور کارت و با استفاده از رمز دوم را صاحبان سایر سیستم عاملهای موبایل و دارندگان تلفنهای همراه غیر هوشمند تشکیل داده است، بانک مرکزی به بانکها تاکید کرده تا زیرساخت ارسال رمز یکبار مصرف از طریق پیام کوتاه را پیادهسازی و به مشتریانی که این خدمت را درخواست میکنند ارایه کنند؛ همچنین در حوزه تلفنهای همراه با سیستم عامل iOS بانک مرکزی اقدامات و برنامهریزیهای لازم را انجام داده تا صاحبان دستگاههای شرکت اپل با مشکلی مواجه نشوند؛ مشتریان در زمان اعلام بانکها میتوانند نسبت به فعالسازی رمز یکبار مصرف از طریق استفاده از برنامههای موبایلی یا پیام کوتاه و حتی هر دو گزینه اقدام کنند.