ایرانشهر
دلیل پرداخت ارز دولتی به ایرلاینهای خارجی
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در مورد علت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی به شرکتهای هواپیمایی خارجی، اظهار کرد: این روال از زمان حضور شرکتهای هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز دارند و در داخل کشور بلیتفروشی میکنند، وجود داشته و موضوع غیرقانونی نیست. مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی خارجی در ایران باید درآمد حاصل از فروش بلیت خود را با نرخی که بانک مرکزی تعیین میکند، محاسبه کنند و پس از تبدیل آن به دلار، یورو و هر ارز دیگری که مورد نظر آنهاست، درآمد مازاد خود را به مقاصد مورد نظر حواله نمایند، موضوعی که پس از کسر هزینهها برای این شرکتهای هواپیمایی و تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نهایی میشود. او با بیان اینکه درآمد ریالی شرکتهای هواپیمایی خارجی با رقم مورد نظر و رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی به یورو، دلار یا سایر ارزهای مورد نظر به این شرکتهای هواپیمایی تبدیل میشود، گفت: پس از این اتفاق درآمدهای حاصله از سوی شرکتهای هواپیمایی خارجی از طریق بانک مرکزی به مقاصد مورد نظر حواله میشود. وی افزود: در مقطع زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عنوان نرخ رسمی اعلام کرد مبنای محاسبه این رقم بود، چرا که نرخ ارز دیگری در کشور وجود نداشت و محاسبات باید بر این اساس انجام میشد. بنابراین در آن مقطع زمانی درآمدهای شرکتهای هواپیمایی خارجی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی تسعیر و به مقاصد مورد نظر شرکتهای هواپیمایی حواله شد. اسعدی سامانی ادامه داد: پس از تغییر سیاستهای ارزی دولت از مردادماه سال ۱۳۹۷ و اعلام نرخ نیمایی، مبنای محاسبه درآمدها ارز نیمایی اعلام شد و بر همین اساس محاسبات صورت گرفت و در نهایت با تأیید بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری حوالهها انجام شد.او با اشاره به اینکه برخی شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر مدعی هستند که نتوانستند بسیاری از درآمدهای حاصل از فروش بلیت خود را به خارج ایران منتقل کنند، اظهار کرد: این مساله باید با پیگیری از طریق سازمان هواپیمایی کشوری و بانک مرکزی مدنظر قرار گیرد تا شرکتهای هواپیمایی خارجی بتوانند ارز خود را به خارج کشور منتقل کنند.
ایران درگیرخشکسالی است
مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بینالمللی زلزله ایران را کشوری در مواجهه با خشکسالی توصیف کرد و افزود: اقلیم شناسان معتقدند ایران درگیر با خشکسالی است و بارندگیهای اخیر کشور را الزاماً وارد ترسالی نکرده است، بلکه باید اینبارندگیها مداومت داشته باشد تا بتوان به این یقین رسید که واردتر سالی شدهایم. زارع دو مورد از کانونهای مهم خشکسالی کشور در یک دهه اخیر را دشتهای خوزستان و گلستان نام برد که در سیلهای اخیر گرفتار سیلاب شدند و افزود: بر اساس آمارهای سازمان هواشناسی این مناطق دچار خشکسالی بودند و پس از شدت یافتن بارندگیهای اخیر، مناطق درگیر با خشکسالی، بیشترین آسیب و تلفات را در سیلاب متحمل شدند. او با بیان اینکه حدود ۱۶.۵ میلیون نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر سیلابهای اخیر قرار گرفتند، اضافه کرد: در استان خوزستان طبق آخرین برآوردها ۴.۱ میلیون نفر زندگی میکنند که از این تعداد ۲ میلیون نفر تحت تأثیر سیل قرار گرفتند. زارع با بیان اینکه از این تعداد ۲ میلیون نفر، حدود ۷۰۰ هزار نفر که در مناطقی چون دشت آزادگان و شادگان سکونت داشتند، آسیب دیدند، نسبت به رسیدگی به این افراد هشدار داد و گفت: در صورتی که به وضعیت این افراد توجه ویژه صورت نگیرد، در آینده تبدیل به حاشیه نشینهای شهرهایی چون اهواز و آبادان خواهند شد.عضو هیات علمی پژوهشگاه بینالمللی زلزله ایران وسعت آسیبهای ناشی از سیل را بر خلاف بسیاری از مخاطرات که منطقه محدودی را تخریب میکنند، شامل مناطق وسیعی دانست و خاطر گفت: از این رو نیاز است که باهوشترین و توانمندترین متخصصان کشور وارد این عرصه مدیریت بحران، کاهش ریسک سوانح و مطالعه مخاطرات طبیعی شوند؛ چراکه مخاطره و آسیبهای سیل، یک مساله بهشدت چند وجهی است.
کاهش ۲۰ درصدی تلفات جادهای در سفرهای نوروزی ۹۸
وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۲۰ درصدی تلفات رانندگی در سفرهای نوروزی ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد تلفات ناشی از حوادث ناوگان حملونقل عمومی نیز ۶.۵ درصد کاهش داشته است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره به بررسی گزارش وضعیت ایمنی راهها در سال ۹۷ و نوروز ۹۸ اظهارکرد: تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده در اسفندماه سال ۹۷ مبنی بر استقرار نیروهای عملیاتی در طول جادههای کشور، آشکارسازی نقاط پر تصادف، افزایش نیروهای پلیس راهور در سطح جادهها، موجب شد تا تلفات رانندگی در نوروز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش یابد.او افزود: اگرچه دستیابی به این مقدار کاهش تلفات رانندگی در طرح سفرهای نوروزی امسال قابل قبول به نظر میرسد اما تلفات و جراحت هموطنان در جریان حوادث رانندگی غیر قابل قبول است.رییس کمیسیون ایمنی راههای کشور با اشاره به کاهش ۶ درصدی ترددها در نوروز ۹۸ به خاطر شرایط آب و هوایی ناپایدار گفت: در همین مدت تعداد تلفات متأثر از حوادث ناوگان حملونقل عمومی نیز حدود ۶.۵ درصد کاهش داشته است .