اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۶۷

تحریم صنایع فلزی به راحتی قابل مدیریت است

رییس خانه معدن ایران به تشریح وضعیت معادن و صنایع معدنی ایران و موفقیت‌هایی که طی سال‌های اخیر در این حوزه حاصل شده پرداخته و تحریم‌های صنعت فلزی را کم اثر اعلام کرد ضمن آنکه مشکلات احتمالی که در بنگاه‌ها ایجاد خواهد شد، به راحتی قابل مدیریت خواهد بود.

محمدرضا بهرامن، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امریکا پس از تحریم فروش نفت ایران، این‌بار دست بر روی صنایع ارزآور ایران گذاشته است. صادرات مواد معدنی طی سال گذشته به میزان ۸.۷ میلیارد دلار بود که در حدود ۷۵ درصد این میزان، مربوط به مس، سنگ‌آهن و آلومینیوم است.

وی افزود: لزوماً همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران حافظان منافع امریکا نیستند و باید منتظر ماند تا دید این کشورها به چه صورت عمل خواهند کرد. ضمن اینکه اجرایی شدن این امر نیازمند زمان زیادی است با این حال اثرات این تحریم به راحتی قابل مدیریت است.

رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه اگرچه مدیریت برخی از بنگاه‌های بزرگ صنایع معدنی و فلزی ایران در دست دولت است، گفت: اما سهامداران عمده این واحدهای تولیدی از بخش خصوصی هستند و سهام آن در بورس نیز داد و ستد می‌شود و سهم دولت در صنایع این بخش، تنها در حدود ۲۰ درصد است.

بهرامن تصریح کرد: طی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش معدن و صنایع معدنی دچار تغییرات و تحولات گسترده‌ای شده است. صنایع مس، آهن و فولاد، سرب و روی و از همه مهم‌تر طلا، همگی در دوران پس از انقلاب اسلامی به نهایت شکوفایی خود رسیده‌اند. اگرچه به دلیل تحریم‌ها یا نبود دانش فنی، کشور با چالش‌هایی در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و استحصال ماده نهایی روبرو بوده است؛ اما با تولید دانش، تولید معدنی هم محقق شده است. از این نظر می‌توان بخش فرآوری را نام برد که شاید چرخه تولید در صنایع معدنی را بتوان وامدار این حوزه شمرد.

وی افزود: اما مهم‌تر از آن زنجیره فولاد است. فولاد شاخص پیشرفت صنایع و شاخص توسعه صنعتی محسوب می‌شود در حالی که در سالیان نه چندان دور، ایران با وجود اینکه حتی یک درام مغناطیسی نداشت، واردکننده آهن و فولاد و صادرکننده سنگ‌آهن خام یا نهایتاً کنسانتره سنگ آهن بوده است. ما اکنون به یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان تبدیل شده‌ایم و زنجیره تولید فولاد را تکمیل کرده‌ایم و برنامه‌ریزی شده است تا در افق ۱۴۰۴ به یکی از پنج تولید‌کننده برتر فولاد دنیا تبدیل شویم و اکنون نیز از صادرکنندگان مطرح و مدعی فولاد در دنیا هستیم. البته که در سایر حوزه‌ها نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. با داشتن واحدهای مطرح تولید مس، در زمره ۱۷ تولیدکننده بزرگ مس در دنیا با بیش از ۴۰۰ هزار تن مس خالص در سال هستیم.

رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن همچون ترکیه، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی به منابع معدنی نیاز دارند، گفت: این در حالی است که این کشورها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند؛ حتی این کشورها در صنایعی همچون فولاد سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند اما مواد اولیه آنها وارداتی است؛ لذا ایران می‌تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است، محسوب شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران با ۱۸ درصد منابع گاز و ۹ درصد منابع نفت در بین کشورهای معدنی دنیا موقعیت منحصر به فردی برای تأمین انرژی فعالیت‌های معدنی به‌خصوص در فرآوری و فلزات دارد، گفت: اگرچه ما ذخایر کشف شده خوبی داریم اما جزو پنج کشور اول جهان نه در اکتشاف و نه در استخراج نیستیم. بطور طبیعی ذخایر قابل قبول‌تر از ما در درجه اول در مس، بعد از آن در آهن، سرب و روی، کروم، منگنز و بقیه کانی‌های فلزی در دنیا وجود دارد، به همین جهت چون سهم بازار ما در دنیا پایین است، در این زمینه تعیین‌کننده  نیستیم.

چرا لاستیک خودرو گران شد؟

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک در خصوص دلایل افزایش قیمت تایر پراید در بازار افزود: هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه‌اش محدود باشد، بطور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود. داوود سعادتی نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در طول یک ماه اخیر عرضه لاستیک از سوی کارخانجات به بازار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: همین توزیع نامناسب کالا عاملی شده تا ما شاهد افزایش قیمت انواع تایرهای سواری در سطح بازار باشیم.

وی با اعلام اینکه اگر توزیع همچنان کند و کم باشد فروش تایرهای قاچاق در بازار رونق پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر قیمت تایر پراید در کارخانه 284 هزار تومان است اما در بازار با قیمت 530 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت تایر سمند نیز در کارخانه 375 هزار تومان است اما در بازار با قیمت 510 هزار تومان فروخته می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک در خصوص دلایل افزایش قیمت تایر پراید در بازار افزود: هر کالایی که تقاضایش زیاد و عرضه‌اش محدود باشد، بطور حتم شاهد افزایش قیمت خواهد بود.

سعادتی نژاد در مورد قیمت تایرهای خودروهای وارداتی نیز گفت: قیمت تایرهای وارداتی متفاوت است اما از 650 هزار تومان به بالا شروع می‌شود.